Aangeboden door ONVZ

Nieuws Vitaliteit

Zo investeert DPI Consultancy in het energieniveau van medewerkers

Meedingen om de prijs voor Het Vitaalste Bedrijf van Nederland zonder er extra inspanningen voor te hoeven verrichten. Dat klinkt misschien gek, maar bij DPI Consultancy gebeurde hes echt. Het bedrijf uit Halfweg investeert van huis uit dusdanig in het energieniveau van hun medewerkers, dat de vakjury niet anders kon dan een prachtig juryrapport opstellen. Eentje die afgelopen week goed genoeg was voor de tweede prijs, een hoop confetti, bloemen en champagne op de werkvloer.

Robbert Daalder 24 december 2019

DPI Consultancy vitaalste bedrijf ONVZ 2

Het team van DPI Consultancy uit Halfweg viert de tweede plek van Het Vitaalste Bedrijf van Nederland. (Foto: Marco Bakker)

Natuurlijk is er fruit op kantoor beschikbaar voor de medewerkers van DPI Consultancy. En wordt er ook een in hoogte verstelbaar bureau geregeld als iemand dat nodig heeft. Toch onderscheidt Dutch Proces Innovators, zoals het bedrijf voluit heet, zich met een focus op mentale fitheid en persoonlijke ontwikkeling. ,,Dat is voor mij de belangrijkste pijler binnen dit bedrijf”, begint directeur Rob Vos. ,,Om die reden huren wij Rob de Ruiter in als senior coach. Nu al bijna vijf jaar lang. Hij doet allerlei individuele trajecten met medewerkers die daar behoefte aan hebben. Dat kan over professionele zaken gaan, maar ook over persoonlijke. Hij begeleidt daarnaast intervisies, helpt bij re-integratie van personeel en is hij er voor preventieve acties. Soms zie je het namelijk al aankomen dat iemand op het punt van uitvallen staat.” DPI scoort punten met die aanpak.

Externe trainers ingezet

De jury werd ook blij van de DPI Academy. Iedere vrijdag wordt er aandacht besteed aan de ontwikkeling van de kennis- en competenties van de consultants. De opzet van de Academy wordt geregeld door twee collega’s die externe trainers inzetten, dit jaar ook onder begeleiding van De Ruiter. ,,De inzet van externe heb je daar gewoon voor nodig. En dat betaalt zich terug. Onze mensen zijn loyaal aan dit bedrijf en wanneer iemand met een probleem zit, zijn we allemaal direct bereid om te helpen. We doen dit samen. Dat is de basis voor succes. We willen dat je hier jezelf kunt zijn en blijven, er heerst een open cultuur, we geven om persoonlijke groei en willen lol hebben tijdens het werk. En nee, hier hebben we geen trainingen in de avond omdat er nog zoiets bestaat als een privéleven. Overuren maken wordt niet gestimuleerd, je krijgt eerder moeilijke vragen als je hier om 19 uur nog zit.”

DPI Gezond-werkgroep

Naast de benutte diensten van De Ruiter scoort het 45-koppige bedrijf ook met de DPI Gezond-werkgroep. Senior consultant Laurens Laseur vertelt over de oprichting van deze groep circa tweeënhalf jaar geleden, waardoor er nu een club van zes medewerkers is die de algemene gezondheid binnen het bedrijf bewaakt. Laseur: ,,Wat je veel bij andere bedrijven ziet, is dat vitaliteit wordt vertaald naar fruitmanden, smoothies en sportlessen tijdens werktijd. Wij zijn consultants en vinden het daarom nog belangrijker om vooral geestelijk vitaal te zijn. Cruciaal in dit vak. Ja, we zorgen evengoed dat dat verstelbare bureau er komt wanneer iemand staand wil werken, maar we laten het personeel ook één keer per jaar een enquête invullen om erachter te komen wat beter kan of moet.”

,,Die stellen we helemaal zelf op”, verzekert Vos. ,,Het grappige is dat we tijdens het pitchen bij ONVZ op veel dezelfde punten zijn bevraagd door de jury.” Dit is het bewijs dat DPI op een hele natuurlijke wijze zorg draagt voor haar personeel. Om hoge ogen te gooien in de strijd om de titel van Het Vitaalste Bedrijf van Nederland hoefde dus geen extra inspanningen te worden geleverd.

''Onze mensen zijn loyaal aan dit bedrijf en wanneer iemand met een probleem zit, zijn we allemaal direct bereid om te helpen''

Rob de Ruiter, senior coach

Althans, niet bewust. Een jaar geleden vond er namelijk wel een ontwikkeling plaats die er uiteindelijk voor heeft gezorgd dat DPI nu tweede is geworden in de zoektocht naar Het Vitaalste Bedrijf van Nederland. De consultants beseften zich dat socials een rol binnen de bedrijfsvoering moest krijgen waarop Laseur een contentplan opstelde. Hij vertelt dat social media geen core business was van het bedrijf, maar dat zichtbaarheid wel nodig was. ,,En dus communiceren we nu berichten die we eenvoudig kunnen creëren doordat ze dicht bij ons primaire proces liggen. Drie keer per week. Het gaat daarin over succes, ontwikkeling en passie. Zo kunnen we in een structurele lijn iets vertellen over ons bedrijf en de ontwikkelingen van onze mensen.”

Goede pitch

Vos: ,,Ik zal je eerlijk zeggen dat mijn fietsmaatje mij op deze verkiezing wees. Hij volgt de socials van DPI waar Laurens het net over had en moest meteen aan ons denken toen hij over Het Vitaalste Bedrijf van Nederland hoorde. Hij was van mening dat wij daar zeker een kanshebber voor waren en dus ben ik er eens naar gaan kijken. Ik heb het voorgelegd aan onze medewerkers en die waren ook enthousiast. We hebben de Energy Scan ingevuld en al snel volgde het bericht dat we bij de beste tien bedrijven zaten. Toen wilden we winnen! Gezien het juryrapport hebben we een goede pitch afgegeven.

De zoektocht naar Het Vitaalste Bedrijf van Nederland, die voor de zevende keer werd georganiseerd, is een initiatief van zorgverzekeraar ONVZ en MKB-Nederland, in samenwerking met Lifeguard en Intermediair. Meer informatie op vitaalstebedrijf.nl