Nieuws Personeel

Zo behoud je als werkgever je bijverdieners in 2022

Jongeren gaan in 2022 massaal op zoek naar een bijbaan waar ze veel sociale contacten kunnen opdoen. Na ruim anderhalf jaar beperkingen door coronamaatregelen tijdens hun studie, sporten en uitgaan, gaat hun voorkeur uit naar werk in branches waar ze weer in contact kunnen komen met andere jongeren zoals in de horeca of evenementensector. Werkgevers wacht de belangrijke taak om rekening te houden met de wensen van hun personeel, als zij ze niet kwijt willen raken.

Van onze redactie 5 januari 2022

Jong personeel behouden nowjobs

Jongeren willen een zinvolle bijbaan en graag iets bijdragen aan de wereld. Ook willen ze zich het liefst kunnen ontwikkelen zodat een bijbaan naast de studie een investering is in hun toekomst. Foto: Shutterstock

Jongeren zullen naar verwachting trouw zijn aan de werkgever van hun vaste bijbaan, maar willen ook ervaring opdoen bij andere werkgevers en zoveel mogelijk beleven. Volgens uitzendplatform NOWJOBS moeten werkgevers die mogelijkheid ook bieden.

Het uitzendplatform zegt dat bijverdieners dit jaar minder bang zullen zijn om van baan te wisselen. Hoewel door de coronapandemie veel jongeren hun bijbaan kwijtraakten in bijvoorbeeld de horeca, zijn ze snel geswitcht en werken ze vaak in branches waar tijdens een periode van coronamaatregelen juist wel personeel nodig is. Zo zijn veel jongeren de afgelopen tijd aan de slag gegaan als maaltijd- of pakketbezorger of logistiek medewerker. Jongeren zullen wendbaar moeten blijven om te kunnen meebewegen op veranderingen in de markt. En hetzelfde geldt voor de werkgevers.

Geef jonge werknemers flexibiliteit

Zij dienen niet alleen mee te bewegen met de door de coronapandemie veranderde markt, maar juist ook met hun jonge werknemers, vindt NOWJOBS. ,,Jongeren hebben de afgelopen tijd veel gemist, zowel op sociaal gebied als in hun algemene en professionele ontwikkeling", zegt Reinier Vatenburg van NOWJOBS. ,,We zien dat zij een inhaalslag willen maken en merken dat ze bijvoorbeeld wel trouw zijn aan de horecawerkgever waar ze hun vaste bijbaan hebben, maar ze vinden het ook heel leuk om af en toe eens te werken op een festival of een ander evenement om hun horizon te verbreden. Geef ze die flexibiliteit en trek hierin als werkgevers ook samen op."

Lees ook: Personeelstekort? UWV helpt ondernemers op weg

Tijdens het afgelopen jaar behoorden onder andere de retail, logistiek en horeca tot de populaire sectoren van bijverdieners. NOWJOBS voorziet hierin voor 2022 geen verandering. Vastenburg: ,,Uit onderzoek onder ruim 600 van onze bijverdieners blijkt dat ze naast de sociale contacten beleving ook erg belangrijk vinden. Ze willen het leuk hebben tijdens het werk met leeftijdsgenoten, ze zoeken plezier en een fijne werkomgeving. Flexibiliteit blijft daarbij belangrijk. Ook willen ze zich het liefst kunnen ontwikkelen zodat een bijbaan een investering is in hun toekomst.”

Werven via social media en inzetten op skills paspoort

Werkgevers die hierop inspelen, gaan er volgend jaar met de winst vandoor, voorspelt Vastenburg. ,,Als je generatie Z aan je wilt binden, kun je hun bijzondere karakter en kenmerken maar beter omarmen. Zo is er al veel winst te behalen bij het werven. Denk aan de mogelijkheid om te kunnen reageren op een bijbaan via WhatsApp of een DM op social media. Of een cv niet meer verplicht stellen, maar vragen naar een skills paspoort, waarbij de focus ligt op wat iemand kan en nog wil bereiken. Wij doen dit eigenlijk al sinds 2017, via onze app kunnen zowel werkgevers als bijverdieners elkaar heel laagdrempelig en lastminute vinden. Zo bouwen ondernemers eenvoudig een poule met loyale bijverdieners op.”

Lees ook: Online uitzendplatforms profiteren van personeelstekort: 'Markt is ontploft'

Dit zijn de acht belangrijkste trends voor de bijbanenmarkt in 2022 op een rij:

  1. Meest populaire sectoren voor een bijbaan Evenementen (festivals), horeca, retail, logistiek en office.
  2. Grote behoefte aan sociaal contact onder jongeren Zij zoeken dit ook in hun bijbaan.
  3. Zingeving is belangrijk Jongeren willen een zinvolle bijbaan en graag iets bijdragen aan de wereld. Ook willen ze zich het liefst kunnen ontwikkelen zodat een bijbaan naast de studie een investering is in hun toekomst.
  4. Beleving is belangrijk Een bijbaan moet ook leuk zijn. Ze willen plezier hebben met leeftijdsgenoten en zoeken een fijne werkomgeving.
  5. Meebewegen met de wensen van jongeren werkgevers moeten openstaan voor bijvoorbeeld favorietenpoules. Trek samen op met andere werkgevers en laat jongeren uitstapjes maken om ervaring op te doen.
  6. Het skills-paspoort neemt aan populariteit toe Een cv zegt iets over wat iemand in het verleden bereikt heeft, maar bij jongeren met weinig werkervaring of scholing zegt een skills-paspoort, waarin zij kenbaar maken wat ze kunnen en nog willen bereiken, veel meer.
  7. Social media moet up-to-date zijn Jongeren hechten veel waarde aan levendige social media-accounts. Zij willen zich kunnen associëren met het bedrijf.
  8. Wendbaarheid Voorlopig moeten zowel werkgevers als werknemers meebewegen met de maatregelen die kunnen gelden door corona. Bijverdieners moeten snel aan de slag kunnen in sectoren waar wel werk is als vaste bijbanen tijdelijk wegvallen. Werkgevers moeten uitzendplatforms omarmen om flexibel op- en af te kunnen schalen als er coronarestricties gelden. Dat is voor het bedrijfsresultaat essentieel, vooral als steunmaatregelen wegvallen of versoberd worden.

Over uitzendplatform NOWJOBS

NOWJOBS is onderdeel van House of HR, een internationale, toekomstgerichte HR-dienstverlener. Samen spelen ze een belangrijke rol in IT- en HR-ontwikkelingen. House of HR lanceerde in 2017 NOWJOBS, in 2019 ging NOWJOBS Nederland van start. Met deze applicatie speelt ze in op de verdere digitalisering van de rekruteringsmarkt, de hoge nood van iedereen die snel wil bijverdienen en de behoeftes van ondernemers die vaak snel tijdelijke personeelstekorten moeten opvangen. De NOWJOBS-app heeft in Nederland, België en Frankrijk samen meer dan 300.000 bijverdieners en 12.000 bedrijven die elkaar op deze manier vinden.

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws voor ondernemers. Actie: ontvang nu €100,- gratis advertentietegoed voor DPG Direct.

Ontvang iedere ochtend onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws