Advertorial van Tele2

Nieuws Regio

Waarom je bedenkingen bij de cloud wel/niet terecht zijn

Clouddiensten roepen bij veel ondernemers nog altijd weerstand op. Een virtuele telefooncentrale staat niet in je meterkast en je hebt geen regie over de beveiliging. Maar is de angst voor de cloud wel terecht? Jurgen Welbergen en Bauke van Eck van Tele2 ontkrachten een aantal mythes.

Bram de Vrind | Foto: Roland Reinders 7 december 2018

Tele2 waarom je bedenkingen bij de cloud wel niet terecht zijn

Stel, je bedrijf heeft een eigen server en telefooncentrale, plus een systeembeheerder die aan de knoppen zit. Prima geregeld, toch? Schijn bedriegt, zegt Jurgen Welbergen. Als business consultant bij Tele2 helpt hij ondernemers met telefonie-oplossingen.

“Een eigen server en telefooncentrale geven misschien een veilig gevoel, omdat ze fysiek in je bedrijf staan. Maar dat is vooral perceptie”, begint Welbergen. Een fysieke telefooncentrale wordt bijvoorbeeld vaak niet geüpdatet en raakt daardoor kwetsbaar voor bedreigingen. Welbergen: “ISDN-centrales zijn doelwit geweest van hackers. Er zijn voorbeelden bekend van criminele partijen die inbreken op een centrale en er een weekend lang mee naar een 0900-nummer in Bulgarije op laten draaien. De ondernemer krijgt dan de torenhoge rekening.”

Bij werken in de cloud maak je gebruik van een fysieke centrale (hardware) en software die op een centrale plek staat. Bij telefonie spreken we dan over een 'hosted' telefooncentrale die draait vanaf één van de datacenters van een telecomprovider.

Grote aanbieders van clouddiensten zijn dag in dag uit bezig met het verbeteren van de veiligheid, het toevoegen van functionaliteiten en het upgraden van hun systemen. Tele2 bijvoorbeeld levert Hosted Voice telefonie via meerdere geografisch redundante systemen. Valt de ene locatie uit, dan neemt de andere het over. Bauke van Eck, product marketing manager bij Tele2: “Onze datacenters zijn niet alleen technisch goed beveiligd, maar ook fysiek: je komt er zeker niet zomaar binnen.”

Veel clouddiensten bieden ook op het gebied van technische ondersteuning voordelen. Van Eck: “Als een ISDN telefooncentrale niet werkt, heb je met verschillende partijen te maken: de leverancier van je telefooncentrale, die van de telefoonlijn en je internet provider. Bij een hosted telefonie centrale kun je altijd terecht bij één aanbieder in geval van verstoringen.”

Bij de meeste clouddiensten betaal je per gebruiker per maand. Dat biedt je de mogelijkheid om eenvoudig je pakket uit te breiden als je bedrijf groeit. Aanbieders maken via de clouddiensten beschikbaar waartoe aanvankelijk alleen grote bedrijven toegang hadden. Welbergen: “Je kunt ook als klein bedrijf met vier man een volwaardig callcenter inrichten voor bijvoorbeeld je helpdesk. Inclusief wachtrij en meldteksten.”

Clouddiensten zijn bovendien vaak goedkoper. Welbergen: “Bij telefonie in de cloud hoef je niet te investeren in een fysieke telefooncentrale, het up to date houden van de security en heb je geen service- of onderhoudscontracten.”

Hij benadrukt dat bellen via de cloud anders werkt dan internetbellen. “Wij leveren telefonie in de cloud af via onze eigen vaste- en mobiele netwerken. Haperen zoals bij WhatsApp-bellen is er dus niet bij.”

Omdat hosted telefonie (zowel mobiel als vast) gebruik maakt van IP-technologie, biedt het de mogelijkheid om verschillende diensten waarvan je bedrijf gebruikmaakt, aan elkaar te koppelen. Bij Tele2 kun je bijvoorbeeld je CRM-systeem koppelen aan je telefonie. Als een klant belt, zie je meteen relevante gegevens zoals de naam, bedrijf en openstaande bestellingen op je scherm.

Als je wilt overstappen op de cloud, zorg er dan wel voor dat je in zee gaat met een betrouwbare aanbieder, geven Welbergen en Van Eck mee. “Op de telefoniemarkt zijn veel aanbieders actief, die het beheer, de veiligheid en betrouwbaarheid niet altijd goed op orde hebben. Over dat soort zaken hoef je je bij telecomoperators, met eigen netwerk en belangrijke klanten zoals overheidsinstanties geen zorgen te maken.”

Schakel nu over naar het Nieuwe Bellen; een veel slimmere telefonieoplossing waarmee je klanten beter kunt bedienen. En bovendien nog goedkoper ook! Bereken direct jouw besparing. Klik hier.

De wereld verandert in hoog tempo door technologie. Wat betekent dat voor ondernemers en welke ontwikkelingen bieden kansen voor groei? Dit is de zesde aflevering van een serie in samenwerking met Tele2.