Advertorial van Finqle
Advertorial Regio
The Bikevertising Company scoort met slimme manier van reclame maken
Fietsen en reclame, twee alledaagse dingen. The Bikevertising Company brengt ze met Student-Bike op een slimme manier bij elkaar. Bedrijven kunnen zo heel gericht reclame maken en voor studenten is het een mooie kans om gratis rond te rijden op een goede fiets. Sterker nog: in Amsterdam, Den Haag, Rotterdam en Utrecht rijden er al zo’n 1.000 rond.

Thomas de Graaf is commercieel directeur bij The Bikevertising Company. “In Middelburg zag ik voor het eerst een fiets met reclame en dat bracht mij op een idee. Ik realiseerde me dat het een prachtige combinatie is, reclame en fietsen. Dan ga je verder denken en weet je: studenten hebben vaak fietsproblemen. Als we hun dan gratis een goede fiets bieden met daarop een reclamebord om rond te rijden in een bepaald gebied, dan is dat waardevolle advertentieruimte. Dat was eigenlijk de kiem van het idee.”
Naast Student-Bike heeft The Bikevertising Company nog twee andere producten. Hello-Bike is een deelfiets die beschikbaar is op de Zuidas en in Leiden waarbij je via een app tijdelijk een fiets kunt lenen. X-Bike is een dienst voor bedrijven die minder goed bereikbaar zijn, bijvoorbeeld door een gebrek aan parkeerruimte dichtbij het kantoor. “Medewerkers van zo’n bedrijf parkeren op fietsafstand van het kantoor, bijvoorbeeld 2 kilometer. Voor het laatste stuk gebruiken ze onze deelfiets.” In beide gevallen krijgt de opdrachtgever na afloop een factuur voor het fietsgebruik.
“Administratie en factureren horen bij ondernemen, dat geldt ook voor The Bikevertising Company. Je moet dat goed op orde hebben, maar we willen natuurlijk vooral bezig zijn met onze producten. Verder ontwikkelen, nieuwe plannen bedenken. Voor de facturering en debiteurenadministratie gebruiken wij de diensten van Finqle. We kenden Finqle al langer want we zijn allebei gestart in hetzelfde gebouw. De samenwerking kwam pas later, maar we zijn daar heel blij mee. Wij dienen onze verkoopfacturen in via hun online platform, zij voeren een creditcheck uit als dat nodig is, doen het debiteurenbeheer en betalen de facturen direct uit als wij dat willen. Ze nemen ook het kredietrisico over. De samenwerking met Finqle geeft ons de ruimte en middelen om de aandacht te richten op groei en op nieuwe fiets- en reclameproducten.”
Reclame en mobiliteit versterken elkaar
“De fietsen van The Bikevertising Company hebben allemaal een smartlock dat je met een app op je telefoon kan openen. Het smartlock verzamelt informatie over de locatie van de fiets en dat maakt van Student-Bike een hele slimme manier om reclame te maken. Op het moment dat iemand het slot van zijn fiets openmaakt of sluit, kunnen wij dat zien. Stel een bedrijf verkoopt zijn producten via supermarkten, voor zo’n bedrijf is het vaak lastig om reclame te maken vlakbij de plek waar die producten te koop zijn. Met Student-Bike brengen we die winkels in kaart en selecteren we de fietsen die daar in de buurt rondrijden. Zo kan het bedrijf heel gericht reclame maken bijvoorbeeld door fietsen te selecteren die daar vaak in de buurt zijn, omdat de gebruikers daar boodschappen doen, of omdat ze daar in de buurt wonen. Dat we dat zo precies kunnen doen, maakt Student-Bike uniek. Reclame en mobiliteit versterken elkaar. Mobiliteit wordt gratis voor studenten doordat we reclame toevoegen. En de reclame wordt waardevoller doordat de student rondrijdt op de fiets.”
Fiets met uitstraling
“We delen de fietsen van Student-Bike uit aan studenten die wonen in de buurt van mooie zichtlocaties en die veel fietsen. Ze betalen overigens niet voor het gebruik. Het is een goede fiets, want we moeten een goede uitstraling hebben voor de adverteerders. En als er iets aan de hand is, dan wordt de fiets gerepareerd of vervangen, zonder kosten. Het is niet onze doelstelling om zoveel mogelijk fietsen uit te delen. We hebben een bepaald aantal fietsen nodig om onze reclamedoelstellingen te halen. De reclameborden op de fietsen verkopen wij aan grote merken die een bedrag per week per fiets betalen.” Studenten kunnen zich inschrijven voor een fiets via de website, student-bike.nl. “Er zijn op dit moment meer aanmeldingen dan dat we fietsen hebben”.
“Groei? Voor onze deelfietsen van Hello-Bike zijn we afhankelijk van tenders. Met Student-Bike zitten we nu in de vier grote steden en daarmee hebben we zo’n 70% van de markt voor deze vorm van reclame. Grote kans overigens dat Utrecht daar binnenkort bij komt, maar we kijken zeker ook naar het buitenland. In Scandinavië en landen als Canada, de Verenigde Staten, Israël is fietsen sterk in opkomst en verkoopt reclame goed.”