Advertorial van Amfora

Nieuws Regio

Discretie en maatwerk

Van de daken schreeuwen dat je veel geld hebt verdiend met de verkoop van jouw bedrijf is niet ieders stijl. Ondernemers die het discreter wensen aan te pakken, gaan op zoek naar een bedrijf dat daarbij past. Amfora Vermogensbeheer is zo’n bedrijf. De Zeeuwse vermogensbeheerder snapt dat vermogensbeheer maatwerk is. Cliënten van Amfora zijn (ex)ondernemers, vermogende families en stichtingen.

Redactie De Ondernemer i.s.m. Amfora 25 december 2018

Amfora vermogensbeheer teamfoto 201802 3

Heel erg opvallen is sowieso geen eigenschap van onze cliënten. Het zit niet in de Zeeuwse mentaliteit”, weet Marco Borghart, partner bij Amfora Vermogensbeheer uit het Zeeuwse Goes, te vertellen. ,,Vermogen is meestal iets persoonlijks, daar gaan wij integer en discreet mee om. Elke cliënt heeft daar zijn eigen wensen in, die respecteren wij.”

Ervaring

Als zelfstandig vermogensbeheerder zijn we niet gebonden aan bepaalde fondsen of banken. Wij opereren volledig zelfstandig en onafhankelijk. Dat is heel aantrekkelijk voor ondernemers en vaak dé reden om naar ons te komen. ,,Vermogensbeheer is een aparte tak van sport, waarbij je goed moet weten waar je mee bezig bent”, vertelt Johan Mesu partner bij Amfora. ,,De markt voor zelfstandig vermogensbeheerders groeit. Het is een trend voor een zelfstandig vermogensbeheerder te kiezen. Bovendien hebben wij allemaal meer dan twintig jaar ervaring in de financiële sector. Ruim voldoende senioriteit in het vak, kunnen we wel zeggen. Dat geeft vertrouwen bij onze cliënten. Waardoor we lange-termijncommitments aan kunnen gaan.”

Groei

Geld op een gewone spaarrekening zetten is bijna uit de tijd. De huidige rentestand vraagt er ook om iets anders met het vermogen te doen: ,,Geld beleggen is voor sommigen een betere keuze, het rendement daarvan is op langere termijn hoger dan op een spaarrekening met deze rentestand. Daar profiteert Amfora ook van, doordat ons cliëntenbestand groeit. Een organische groei die past bij onze onderneming. Daar werken we hard voor met een duidelijke strategie voor ogen. Vermogen is ook niet zomaar geld, het is iets persoonlijks, daar moeten wij zorgvuldig mee om gaan.”

Aandacht

Om de hoeveelheid cliënten op hetzelfde niveau te blijven ‘servicen’ en verdere groei te kunnen faciliteren, heeft Amfora onlangs Morea Franse aangenomen. Marco Borghart: ,,Morea komt onze commerciële binnendienst versterken. Bij ons is het dus geen kwestie van nog meer klanten in minder tijd met minder personeel. Wij investeren liever in méér personeel om elke cliënt voldoende aandacht te kunnen geven. Zo werkt dat bij ons. Persoonlijke benadering is één van de redenen waarom cliënten bij ons komen en blijven. Wij hebben en maken tijd voor hen.”

Signaleringsfunctie

Volgens Borghart doet een vermogensbeheerder veel voor zijn cliënten en dat is niet alleen beleggen. ,,Wij zijn een spin in het web van de cliënt. Bij veel zaken zijn ook andere professionals zoals accountants, fiscalisten en notarissen betrokken. Niet alleen beheren wij het vermogen van een cliënt, we informeren hem en nemen hem soms aan de hand mee. We hebben contact met alle professionals rond de cliënt. Als we iets opmerken, dan informeren wij de andere adviseurs, uiteraard zonder iemand voor het hoofd te stoten. We geven dan de cliënt een advies als: ‘bespreek dit eens met uw notaris’.”

Mensenwerk

Wie denkt dat vermogensbeheer alleen een zakelijk beroep is heeft het mis. Het is maatwerk en volgens de heren ook mensenwerk. Mesu: ,,Vermogen beheren is een interessant vak. Wij houden onder andere rekening met economische ontwikkelingen, sentiment en politiek die allemaal invloed hebben op de financiële markten. Wij komen veel interessante cliënten tegen in ons werk. De interactie met de cliënt, die elke keer weer anders is, daar doen wij het voor.”

Maatwerk

Het geeft ook veel voldoening om een cliënt die opeens vermogend wordt te helpen. Het is een misverstand dat ondernemers die vermogend zijn of worden, niet weten wat ze met hun geld moeten doen. Mocht dat wel het geval zijn, dan kunnen ze ons bellen en maken wij indien nodig á la minute tijd vrij in onze agenda’s. Zo werken we. Korte lijnen, daar houden wij van. Elke cliënt is ook anders, elk advies is dus een maatadvies. Het vraagt ervaring om in te kunnen schatten wat per cliënt wijsheid is. Meer of minder risico is voor iedereen verschillend. Daarom werken er bij ons zeer ervaren specialisten die dit maatwerk kunnen leveren.”