Nieuws Regio
Dit is wat succesvolle bedrijven gemeen hebben
Sommige bedrijven doen het al jaren geweldig.Wat hebben ze gemeen? Carol Velthuis over succesvolle bedrijven.
Bij succesvolle bedrijven is sprake van vier componenten, zo blijkt uit mijn onderzoek onder 500 van dergelijke bedrijven. Succesvolle mkb'ers denken vooral aan de lange termijn.
1. Ze worden primair gedreven door een passie om klanten waanzinnig goed te bedienen.
Dit weegt zwaarder dan financiële doelstellingen. ASML is een mooi voorbeeld van klantgerichtheid. Het bedrijf maakt honderden machines per jaar, maar tot op het moment dat er één de fabriek verlaat, wordt eraan gewerkt die nóg beter te maken.
2. Ze blinken uit in kennis en expertise.
Ze begrijpen hun klanten beter door een sterk inlevingsvermogen en slim gebruik van data en ze investeren meer dan de concurrentie in research en development. Coolblue doet dat heel goed. Het bedrijf investeert veel in big data, zodat het precies weet waar de interesses van klanten liggen. En daar speelt het op in.
3. Hun strategie draait om de beste prijs-waardeverhouding en daarbij zoeken ze continu creatieve oplossingen.
Zo heeft Ikea een manier gevonden om de prijs-waardeverhouding te optimaliseren: klanten kunnen de spullen meteen meenemen en thuis in elkaar zetten.
4. Ze worden operationeel sterk gemanaged, waarbij verantwoordelijkheden worden gedelegeerd en kwaliteit vooropstaat.
Starbucks is een bedrijf dat medewerkers beslissingen laat nemen. Om de kwaliteit te optimaliseren worden ook medewerkers met een afwijkende mening bij het proces betrokken.
Verder is opvallend in de resultaten van het onderzoek dat succesvolle mkb'ers vaak familiebedrijven zijn. Die zijn van huis uit meer gericht op de lange termijn. Vaak zijn ze ook minder afhankelijk van externe financiers, die doorgaans meer kijken naar resultaat op korte termijn. Rituals, een van Nederlands grootste banenmachines van de afgelopen jaren, heeft langetermijnvisie getoond door vast te houden aan de filosofie zonder dat het meteen winst opleverde. Raymond Cloosterman, de oprichter, was er vanaf het begin van overtuigd dat hij op de juiste weg zat.
Carol Velthuis is directeur van organisatieadviesbureau A.T. Kearney Nederland en schreef Zomerspelers.