Aangeboden door Tele2

Nieuws Regio

ISDN stopt in 2019: zo stap je over naar het Nieuwe Bellen

Per 1 september 2019 gaat de stekker uit ISDN. Maakt jouw bedrijf er nog gebruik van? Geen paniek. Er liggen kansen om je telefonie professioneler én goedkoper te regelen met slimme technologie. Business consultant Jurgen Welbergen legt uit hoe je dat kunt aanpakken.

Bram de Vrind | Foto: Roland Reinders 21 augustus 2018

Tele2 foto

De wereld verandert in hoog tempo door technologie. Wat betekent dat voor ondernemers en welke ontwikkelingen bieden kansen voor groei? Dit is de eerste aflevering van een serie in samenwerking met Tele2.

Je telefooncentrale ligt plat, klanten kunnen niet meer pinnen, dieven hebben vrij spel omdat het bedrijfsalarm is uitgevallen en in de lift werkt de noodlijn niet meer. Dit is natuurlijk een worstcase-scenario, maar het kan je in theorie wel overkomen als je ISDN hebt en geen actie onderneemt. Want per 1 september 2019 is het over en uit met deze verouderde technologie.

“Schrikbarend veel ondernemers maken nog gebruik van ISDN”, aldus business consultant Jurgen Welbergen van Tele2. Volgens Tele2 gaat het om naar schatting 55.000 bedrijven.

We spreken Welbergen in de Connected Lounge van Tele2 in Stadion Galgenwaard, het thuishonk van FC Utrecht. In de skybox op de vijfde verdieping ontvangt en adviseert Jurgen dagelijks ondernemers: “Verschillende ondernemers vertelden dat ze al tien, twintig jaar een ISDN-telefooncentrale hebben. Ze gebruiken die nog steeds, omdat het allemaal prima werkt en ze geen gedoe willen met een nieuwe aansluiting.”

Veel ondernemers hebben het probleem niet op de radar, aldus de business consultant. Terwijl de gevolgen groot kunnen zijn: vaak zijn naast de telefoniecentrale ook pinautomaten, bedrijfsalarmen en de noodlijn in de liften van kantoorpanden aangesloten op ISDN. “Dan wordt het groene lampje van je alarm rood op 1 september 2019”, zegt Welbergen.

Ondernemers betalen met een ISDN-aansluiting bovendien te veel voor hun telefonie, aldus Welbergen. Een ISDN2-lijn kost 36 euro per maand exclusief belkosten, terwijl er all-in alternatieven voor 13,95 euro per maand per gebruiker zijn. Welbergen: “Ondernemers kunnen 30 tot 80 procent besparen.”

Het Nieuwe Bellen

De opvolger van ISDN is digitale telefonie, ofwel het 'Nieuwe Bellen'. Bij digitale telefonie zit je telefooncentrale op een centrale server in één van de beveiligde datacenters van de provider. Je betaalt bij deze clouddienst geen aanschaf- of onderhoudskosten, maar je beschikt wel over een hypermoderne telefooncentrale met veel extra's ten opzichte van de oude ISDN-centrale. Bij het Nieuwe Bellen zijn mobiele en vaste telefonie bijvoorbeeld volledig geïntegreerd. Dus alles wat met een vaste telefoon kan, kan ook met je mobiel.

Het belangrijkste voordeel is dat je de volledige controle krijgt over je bereikbaarheid, aldus Welbergen. “Je kunt bijvoorbeeld de openingstijden van je bedrijf instellen. Gesprekken kunnen in het weekend en na vijf uur direct worden doorgezet naar de voicemail of juist naar een mobiele telefoon van iemand die op dat moment bereikbaarheidsdienst draait”, zegt Welbergen.

Personal assistant

En je hebt bij Tele2 beschikking over een personal assistant. “Je kan bijvoorbeeld instellen dat je in vergadering bent. De beller krijgt dan keurig te horen dat je tot een bepaald tijdstip bezet bent. Om te worden doorverbonden naar een andere medewerker toetst hij 1 en om een bericht in te spreken toetst hij 2. Je geeft de klant zo de keuze om direct iemand te spreken of te worden teruggebeld.”

Plan vooral een afspraak met een adviseur om te bekijken hoe je de telefonie in je bedrijf wilt inrichten, aldus Welbergen. Wat typeert jouw business en bijbehorende dienstverlening? Hoe kun jij je medewerkers in staat stellen om zo goed mogelijk te kunnen (samen)werken en klanten het best bedienen?

Nummerplan

Na je overstap maakt Tele2 een nummerplan waarin staat welke medewerker welk nummer krijgt en komt een monteur de boel op de zaak installeren. Zonder bijkomende kosten. “Als ondernemer moet je bezig zijn met je onderneming. Wij installeren de telefonie”, zegt Welbergen.

Mocht je na de ingebruikname iets willen aanpassen, dan kun je dat zelf via een gebruiksvriendelijke Nederlandstalige portal regelen. Gaat medewerker Jan weg en Piet komt ervoor terug, dan verander je dat eenvoudig online in je nummerplan. Welbergen: “Uit klantonderzoek is gebleken dat de ondernemer zelf de basiszaken wil kunnen instellen, zolang het eenvoudig is. Daar hebben we bij de ontwikkeling van deze dienst rekening mee gehouden. Als je een paar schoenen kunt bestellen bij Zalando in de goede maat, dan kun je ook onze portal bedienen.”

Connected Lounge

Ontdek hoe jouw bedrijf optimaal kan profiteren van de hedendaagse technologische ontwikkelingen. Kom naar de Tele2 Connected Lounge woensdag 3 oktober 2018. Tijdens deze gratis inspiratiesessie leer je in korte tijd van Jurgen Welbergen welke kansen de nieuwste technologieën jouw bedrijf te bieden hebben. De Connected Lounge bevindt zicht in het stadion Galgenwaard in Utrecht. Reserveer jouw plek. Het programma loopt van 12:30 tot 15.00 uur, incl lunch. Deelname is kosteloos.

Als ondernemer moet je bezig zijn met je onderneming. Wij installeren de telefonie

Jurgen Welbergen, Tele2