Nieuws Regio

Lichaamsbeweging houdt ons brein in conditie

Bewegen is niet alleen gezond voor ons lichaam, maar ook voor onze hersenen. Dat zegt professor Erik Scherder. Hij verwierf landelijke bekendheid met zijn heldere en gepassioneerde manier van praten over het brein in televisieprogramma DWDD.

Erik Scherder | De Ondernemer i.s.m. ONVZ | Foto: Bob Bronshoff 14 maart 2017

Erik Scherder06

We weten allemaal dat lichaamsbeweging ons gezond houdt. Toch worden we wereldwijd minder actief en luier. Uit onderzoek is gebleken dat een derde van de Nederlanders 7 tot 16 uur per dag zit. Ik wil met mijn publicaties en lezingen die trend tegengaan. We wisten al dat overgewicht en obesitas tot de grootste bedreigingen van de gezondheid behoren, vanwege de risico’s op hart- en vaatziekten en hoge bloeddruk. Maar de invloed op de hersenen is minder bekend.

Neem de trap

Lichaamsbeweging houdt niet alleen ons lijf, maar ook ons brein in conditie. Dat blijkt uit wetenschappelijk onderzoek. Beweging baat het brein, en daarmee de gezondheid, van de wieg tot het graf. Als kinderen sporten, worden ze slimmer, en wie meer beweegt, verkleint de risico’s op het ontwikkelen van dementie. Maar het positieve effect wordt niet alleen maar gegenereerd bij personen die dagelijks topsport beoefenen. Dit principe werkt ook al als mensen tijdens hun werkdag wat vaker gaan staan, of iets vaker op de fiets stappen of de trap nemen in plaats van de lift. Leer jezelf aan om een half uur per dag uit die luie stoel te komen.

Vastgeroest gedrag

Het positieve effect van bewegen op de cognitie is vooral zichtbaar bij mensen met een zittende leefstijl. Deze laatste definitie is van toepassing op een substantieel deel van de Nederlandse bevolking dat werkdagen slijt achter een bureau. Werkgevers kunnen het bewegen van medewerkers op allerlei manieren bevorderen, stelt Scherder. Geef zelf het goede voorbeeld en neem de trap. Ga in de lunchpauze een wandeling maken. Zet fietstrappers onder je bureau neer. Maar zorg ook dat vergaderingen minder statisch worden: je kan zaken ook lopend bespreken. Met dat soort kleine initiatieven is heel veel winst te halen. Het is vooral belangrijk oudere werknemers, die zijn vastgeroest in hun geijkte patronen, in beweging te houden. Oudere mensen zijn vaak minder gemakkelijk te motiveren voor nieuwe dingen of ideeën dan jongeren. Maar iedereen kan zichzelf trainen om dat aangeleerde of vastgeroeste gedrag te remmen.

Neem de trap en ga in de lunchpauze een wandeling maken

Erik Scherder