Nieuws Regio

Mojo en Parkpop slaan de handen ineen om het festival te laten groeien

De afgelopen jaren waren de eerste stappen al gezet, maar met hulp van Mojo wil Parkpop verder uitgroeien tot een onderscheidend driedaags festival. ,,We willen onze stevige positie in een volop veranderd landschap behouden.'' Dat schrijft het AD.

Nico Heemelaar | Foto: Ruud Voest 25 april 2018

Mojo Parkpop driedaags festival Guus Dutrieux John Mulder Ruud Voest

Hoewel Mojo en Parkpop pas vandaag het bericht van hun samenwerking naar buiten brengen, is het eerste resultaat van hun huwelijk op 24 juni al merkbaar. Als een van de laatste grote acts zijn The Analogues toegevoegd aan het programma op de vertrouwde gratis Parkpopzondag. The Analogues, die furore maakten in de schouwburgen door oude Beatles-platen als Magical Mystery Tour en Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band na te spelen met de authentieke analoge instrumenten van The Fab Four, staan halverwege de dag op het grote podium van het Zuiderpark.

Breed gedragen

Voor The Analogues is het een nieuwe ervaring om met hun ingenieuze muziek de theater- of concertzaal met de verfijnde muziekliefhebber te verruilen voor de festivalweide met een algemeen publiek. Het idee ervoor komt van John Mulder, directeur van Mojo met een enorme staat van dienst in de muzieksector. ,,Een experiment'', zegt hij, ,,maar dat maakt het juist zo spannend. Parkpop draait al een tijdje mee. Het is een fantastisch festival dat breed wordt gedragen in de stad, zowel onder de bevolking als de politiek. Voor Mojo een eer om ons steentje te mogen bijdragen.''

Ducos Productions

Al 38 jaar lang is Guus Dutrieux de grote man achter Parkpop, of liever gezegd zijn bureau Ducos Productions, dat ook het Zomercarnaval in Rotterdam doet. ,,We zijn al een tijdje op zoek naar andere verdienmodellen om Parkpop ook de komende jaren financieel gezond te houden'', zegt Dutrieux. ,,Zo zijn we vijf jaar geleden begonnen met Night at the Park, een festival waarvoor, in tegenstelling tot Parkpop, entree wordt geheven. Een bescheiden bedrag, waarvoor de doelgroep 30-plussers op één avond verschillende internationale acts krijgt die veelal teruggrijpen naar hun jeugd. Vorig jaar zijn we begonnen met een programma op de vrijdagavond in de binnenstad en dat willen we de komende jaren uitbreiden van het gebied rond de Grote Markt tot een groter deel van de binnenstad. De naam van de zaterdagavond hebben we al veranderd in Parkpop Saturday Night, de opwarmer op vrijdag heet Parkpop Downtown. Zo krijg je een compleet Parkpop-weekend. Je hoeft er nog steeds niet voor te betalen, maar voor de paar tientjes op de zaterdag heb je alles.''

Passie

Parkpop is niet het eerste festival dat de samenwerking zoekt met Mojo. Andere grote spelers als North Sea Jazz en Pinkpop gingen eerder al in zee met de Delftse concertorganisator. Volgens Mulder is er absoluut geen sprake van overname. ,,Natuurlijk moeten we allebei naar financiële haalbaarheid kijken, maar het is de passie en niet het geld dat ons bindt'', zegt hij. ,,Wij vullen elkaar aan met onze expertise en soms onmogelijke ideeën. De verbinding Parkpop Mojo moet leiden tot de optelsom één plus één is tweeënhalf. Zo zijn we ook de samenwerking aangegaan met Bospop in Weert. Dat is door bundeling van onze krachten uitgegroeid tot een onderscheidend festival.''

Package deals

Al is Mojo de belangrijkste speler op de markt, het is volgens Mulder niet zo dat de concertorganisator package deals kan sluiten met artiesten. ,,Het ligt veel gecompliceerder'', zegt hij. ,,Er zijn de laatste jaren veel festivals bijgekomen, vooral in Oost-Europa. De beschikbaarheid van artiesten is daardoor minder geworden. Als Blondie in de zomer op tournee gaat, maar er is in het Parkpopweekend een festival in Polen waar zij meer kan verdienen, dan zal zij daarvoor kiezen.''

Verdienmodellen

Guus Dutrieux: ,,De verdienmodellen in de muziekindustrie zijn ook veranderd door de ingestorte platenverkoop. Vroeger bracht een artiest een album uit en ging toeren om de nieuwe muziek te laten horen. Platenmaatschappijen waren welwillend met het leveren van artiesten. Parkpop had internationaal een goede naam als springplank voor Europa. De gages zijn hoger geworden en de eisen van het publiek idem.''

Festivalganger anno 2018

John Mulder: ,,De festivalganger anno 2018 wil niet met zijn enkels in de modder staan. Die wil een goed georganiseerd evenement met een vriendelijke security, goede toiletvoorzieningen en meer dan een zak patat en een lauw biertje.''

Glamping

Terwijl ze met zijn tweeën over hun samenwerking praten, vliegen de wilde ideeën over tafel. ,,Nu Parkpop drie dagen duurt, heb ik ook wel gedacht aan het idee van een camping'', zegt Dutrieux. ,,In het Zuiderpark mag dat niet, maar wat zou zoiets prachtig zijn op het Malieveld. Hoewel ook dat onhaalbaar lijkt omdat we in hetzelfde weekeinde als Veteranendag zitten.''

,,Dan heb ik ook nog wel een idee'', voegt Mulder toe. ,,De glamping! Dat is een trend in festivalland: een camping met compleet ingerichte tenten. Dat maakt zo'n weekend een belevenis voor de bezoeker van buitenaf.''

Compositie

Drie festivaldagen met een uitgekiend programma hebben de heren voor ogen. Nu staan onder meer Clouseau, Hot Chocolate, De Dijk en Kim Wilde op de zaterdag en zijn Bløf en De Jeugd van Tegenwoordig de highlights van de zondag. ,,De kracht van Parkpop zit hem in de breedte'', zegt Mulder. ,,Maar dat betekent niet dat je er alles door elkaar kunst zetten. Het opzetten van een festival is als het maken van een schilderij. Steeds voeg je daar wat strepen aan toe en ontstaat een compositie. Maar je kunt er ook niet alles op kwijt. Als ik een landschap schilder, past daar geen raceauto bij.''

Dutrieux: ,,Parkpop staat een mooie toekomst te wachten, maar we hebben een schoudertje nodig. Dat krijgen we van Mojo.''

Parkpop wacht een mooie toekomst, maar we hebben een schoudertje nodig

Guus Dutrieux, eigenaar Ducos Productions