Regio

Nijmeegs Nimco is grootste groeier in de schoenenbranche

beeld deondernemer
Leestijd 2 minuten
Lees verder onder de advertentie

Hoe gaat het?

,,We hebben net een Gouden Schoen gewonnen als best presterende schoenenmerk, de tweede keer in drie jaar, een pretentieuze prijs van de grootste inkooporganisatie van de schoenenbranche. We zijn procentueel de grootste groeier als schoenmerk. Dat je zo groeit in een lastige markt, waar winkeliers veel moeten doen om het de consument naar de zin te maken, is een enorme pluim.''

Hoe verklaart u het succes?

,,We zitten in een flow met de Xsensible Stretchwalker, een wellness-sneaker met een Japanse zool die zorgt voor demping en de druk van de voet weghaalt. Gecombineerd met technologie in sportschoenen zit, is dat een comfortabele schoen. De Xsensible voelt bovendien als een tweede huid door het stretchleer waar we patent op hebben. Met die modieuze en comfortabele schoen is het in een stroomversnelling gekomen, hebben we kennelijk een snaar geraakt bij het grote publiek. Ook de samenwerking met schoenontwerper Jan Jansen heeft zeker bijgedragen. In drie jaar tijd is de verkoop gegroeid van 100.000 paar schoenen naar 185.000 paar dit jaar. We produceren daarnaast op maat gemaakte orthopedische schoenen, zo'n 45.000 per jaar.''

Lees ook: Deze jonge ondernemer richtte met zijn spaargeld een schoenenmerk op

Lees verder onder de advertentie

Nimco produceert in Portugal, zou het in Nederland kunnen?

,,Veel kennis van het ambacht is verdwenen, de infrastructuur van opleidingen is er ook niet. Dan zou je opnieuw jongeren moeten opleiden, maar is er animo bij de schooljeugd? Het is de vraag of mensen bereid zijn extra voor de schoenen te betalen vanwege hogere lonen. De productie van schoenen is niet te robotiseren. In de orthopedische tak is elke schoen anders, het is 65 procent handwerk. Achter de coulissen zijn we wel bezig met innovatieve processen, zoals het printen van zolen met een 3D-printers. Maar de technologie gaat sneller en verder. Een digitale tekening vertalen in een printopdracht, dat zou hier in Nederland prima kunnen.''

Bekende Nijmeegse merken

Swift, Nimco, Wellen en Robinson zijn bekende namen van Nijmeegse schoenenmerken. De stad kende een bloeiende schoenindustrie en duizenden mensen uit Nijmegen en omgeving werkten van de jaren 50 tot de jaren 70 bij een schoenfabriek of atelier. Bij Nimco in Nijmegen werken vandaag de dag 25 mensen; in de fabriek in Portugal 180 mensen. 40 procent van de schoenen gaat de grens over, de schoenen worden met name verkocht in West-Europa, Japan en Canada. Omzet van Nimco is circa 24 miljoen.