Nieuws Regio

Opticien heeft alle disciplines op gebied van oogzorg in huis

Door te investeren in nieuwe apparatuur maakte opticien en juwelier John Stassar uit Raamsdonksveer een flinke sprong voorwaarts in de dienstverlening naar zijn klanten.

PETER DE JONG, TIMO VAN DE KASTEELE | De Ondernemer i.s.m. Stasser | Foto Jan Stads 10 oktober 2017

005 GOV1 QU 20171011 WBS41 00 orig 1

John Stassar (54) heeft zijn eigen manier van werken in zijn winkel aan de Hoofdstraat in Raamsdonksveer. ,,Wij werken over het algemeen niet op afspraak."

Vakkundig personeel

"Mensen kunnen gewoon binnenlopen. Doordat ik voldoende vakkundig personeel heb, kunnen wij onze klanten snel en deskundig van dienst zijn. We hebben vier contactlensspecialisten. Daarnaast is er een optometrist aanwezig die eventuele problemen tijdig kan signaleren. Die kan diagnosticeren en doorverwijzen naar een oogarts of specialist."

Afwijkingen

Ook is er een orthoptist werkzaam in de winkel. ,,Zij onderzoekt vaak kinderen onder de 12 jaar op mogelijke oogafwijkingen. Normaal is een orthoptist alleen te vinden naast een oogarts in het ziekenhuis, maar omdat de wachttijden daar lang zijn, heb ik een orthoptist aangenomen. Nu kunnen wij een kind binnen twee weken helpen."

Totaalpakket

De ondernemer kiest er bewust voor om in zijn vakgebied de diepte in te gaan. Stassar wil een totaalpakket voor oogzorg leveren aan zijn klanten. ,,Daarom heb ik geïnvesteerd in een OCT-scan. Daarmee kan ik een foto van het netvlies maken en ook de verschillende lagen ervan in kaart brengen. Zo kunnen aandoeningen snel aan het licht komen."

Meekijken

Met dit hightechapparaat kan Stassar binnenkort via internet communiceren met huisartsen en oogartsen in de regio. ,,In de regio Breda, waar wij onder vallen, is de wachttijd voor een afspraak bij de oogarts een aantal maanden. In bijvoorbeeld Tilburg is dit maximaal anderhalve week. Dit apparaat biedt een filterfunctie. We zien op het scherm onregelmatigheden in het netvlies en ook eventuele verstoppingen in aderen en bloedingen, verhoogde oogdruk en maculaproblemen. En de klant kan gewoon meekijken."

Diabetesscreening

De ondernemer nodigt binnenkort huisartsen uit de regio uit om te laten zien welke expertise hij in huis heeft. ,,We kunnen straks online doorverwijzen en meteen een foto mailen naar de huisarts of oogarts. Hierdoor worden de lijnen nog korter. Dat is in het belang van de cliënt. Ook diabetesscreening kunnen wij verrichten. In de regio Tilburg gebeurt dat al. Voor mensen op leeftijd is dit prettig. Hierdoor hoeven zij namelijk niet meer naar een ziekenhuis.

Investering

Natuurlijk is een OCT-scan een forse investering. ,,Maar wij proberen ons bedrijf naar een hoger kwaliteitsniveau te brengen zonder dat de klant dit gaat voelen in de portemonnee. Het is mijn visie dat je in deze branche een totaalpakket moet aanbieden. Daarom hebben wij alle disciplines op het gebied van oogzorg in huis. We zoeken verdieping in ons vakgebied, zodat klanten niet meer om ons heen kunnen. En we willen investeren om ons te kunnen onderscheiden van andere partijen in de markt. Dat is onze filosofie."

Vakbladen en congessen

Stassar vindt het uitermate belangrijk dat hij en zijn medewerkers de ontwikkelingen in hun vakgebied goed volgen. ,,We lezen vakbladen en gaan naar congressen en beurzen. Ik heb hiervoor voor een Amerikaanse multinational op het gebied van contactlenzen gewerkt en daardoor veel optiekzaken en oogartspraktijken gezien. Daar heb ik mijn eigen extract van gemaakt. Dit is de weg die ik moet gaan. Juist als het moeilijk wordt in een branche, moet je investeren."

Snelle diagnose met OCT-scan

Een cliënt van Stassar die een leesbril had, merkte dat haar zicht achteruitging. Ze ging naar de huisarts en vertelde wat haar klachten waren, waarna ze druppels kreeg voorgeschreven. John Stassar: 'Kijk, een mens kan slecht zicht hebben met een sterkte van min 6, maar met een bril of lenzen toch 100 procent zien. Maar als je mét bril toch maar 40 procent ziet, is er medisch gezien iets aan de hand. Met andere glazen was haar zicht niet te verbeteren.'

Expertise tonen

John Stassar zag met de OCT-scan direct dat er iets niet pluis was. 'Daarom hebben we de cliënt naar de huisarts gestuurd. Die pakte direct de telefoon en belde naar de oogpoli in Breda. Daar stonden ze de cliënt na een halfuur al op te wachten.' OCT staat voor Optical Coherence Tomography. 'In de regio Tilburg loopt dit systeem met de lijn optometrist-huisarts-oogarts al buitengewoon goed en soepel. Wij zijn er klaar voor. Het gaat er niet om dat dit een commercieel succes wordt, maar ik wil onze expertise tonen en hoop dat de cliënt daarmee een snelle en goede diagnostiek krijgt.'