Advertorial van BonsenReuling

Nieuws Regio

Toin de Ruiter: betrokken bij de regio

Een accountant is niet alleen iemand die je jaarrekeningen, belastingaangiftes en juridische zaken regelt, vindt Toin de Ruiter (47). Het is ook een vertrouwenspersoon die meedenkt over de toekomst, ook na verkoop. Een persoonlijke aanpak is daarom het belangrijkst voor de commercieel directeur van BonsenReuling.

Kim van der Meulen | Foto: Jan Ruland van den Brink 18 september 2018

Bonsen Reuling Toin de Ruiter

Middelgrote accountantskantoren zijn er volop, dus met kennis en kunde onderscheid je je niet, vindt De Ruiter. Het onderscheidend vermogen zit 'm in iets anders: de menselijke maat. ,,Dat zit in ons DNA. Met 140 werknemers en vier vestigingen in Oost-Nederland hebben we uiteraard verstand van zaken, maar we zijn ook benaderbaar en nuchter, zoals de aard hier is. Geen kapsones. Dat trekt ook nieuwe collega's."

Airco maken

Die menselijke maat is ook te zien in De Ruiters functie, overigens een ongebruikelijke in de accountancy. Hij houdt zich bezig met sales en andere commerciële zaken en ook met algemene zaken zoals debiteurenbeheer, werving & selectie en huisvesting. Als de airco kapot is, zorgt hij dat die gemaakt wordt.

Toen hij zesenhalf jaar geleden begon als commercieel directeur, voelde De Ruiter zich even een vreemde eend in de bijt: hij werkte bij werkgeversvereniging VNO-NCW Midden toen hij via zijn netwerk werd benaderd voor deze baan. ,,Ik ben helemaal niet goed met cijfers, maar ze zochten juist mensen buiten de branche.

Verbinden

Die kijken vanuit een ander perspectief naar de ondernemer van morgen." Als goede netwerker wist De Ruiter al snel mensen te verbinden. ,,We steunen sportclubs en goede doelen en ik zet me ook vanuit nevenfuncties in voor maatschappelijke initiatieven. Zo ben ik bestuurslid van stichting Pak An, van de Zwarte Cross en Grolsch, die leefbaarheidsprojecten ondersteunen. Daarnaast ben ik betrokken bij SmartHub.nl van de Achterhoek Economic Board, dat jongeren een stage in de regio aanbiedt." De naamsbekendheid die dat oplevert is mooi meegenomen, maar niet het belangrijkste: ,,We hebben veel klanten in de Achterhoek en willen daarom iets terugdoen voor de regio."

Sparringpartner

Als ondernemers van accountant switchen, doen ze dat volgens De Ruiter vaak omdat ze vinden dat er niet wordt meegedacht over de toekomst of omdat er te weinig proactieve aandacht is. ,,Wij zijn liever een bedrijfseconomische sparringpartner, met echte interesse in het bedrijf en betrokkenheid bij het wel en wee van de ondernemer. We hebben een jarenlange vertrouwensrelatie; ondernemers vertellen je zaken die ze niet eens aan vrienden of familie vertellen. Die klik moet er zijn."

Dit artikel kwam tot stand in samenwerking met BonsenReuling. Voor vragen: bonsenreuling.nl