Nieuws Regio
Tuinmeubelland: ‘Met één klik vergroten wij onze afzetmarkt’
Tuinmeubelen verkopen via internet? Veel bedrijven in de branche durfden er hun vingers niet aan te branden. Tuinmeubelland sprong er vol overtuiging in, onder meer via bol.com. Mede-oprichter Babs ten Teije: ‘Je moet erbovenop zitten, maar mijn advies is: niet bang zijn. Doen.’
Babs te Teije begon dertien jaar geleden met haar broers Jeroen en Marko een tuinmeubelwinkel in Dronten. ,,Meubels, parasols, kussens. We hebben drie jaar goed gedraaid en zijn toen gaan uitbreiden. We hebben een winkel van 2500 vierkante meter laten bouwen. Daar zijn we in 2006 ingetrokken. Toen begonnen we ook met de formule Tuinmeubelland. Eerst in Veghel, daarna in Zaandam.’’ Tuinmeubelland gelooft in ruim aanbod. ,,Onze winkels zijn 2500 vierkante meter of groter. Mensen willen kunnen kiezen.’’ Een sterke digitale aanwezigheid past daarbij.
,,Vanaf het begin hebben wij een webshop. We werken in een traditionele branche, die huiverig was voor onlineverkoop. Het zijn geen kleine pakketjes natuurlijk. Maar wij wisten: hier moeten we bij zijn." Je moet niet bang zijn om dingen
te proberen als ondernemer, zegt Ten Teije. ,,Vaak vrezen bedrijven voor de omzet in hun winkels. Maar het is complementair. Wij geven in de winkel deskundig advies met een kop koffie erbij, en dat werkt. We zijn niet bang dat mensen thuis gaan googlen en hun aankoop ergens anders doen, want we hebben het beste aanbod.’’
Tuinmeubelland heeft zijn onlineaanwezigheid onlangs uitgebreid via bol.com. ,,Wij bieden ons complete assortiment aan. We vergroten zo onze markt in Nederland én België door de miljoenen klanten van bol.com. Veel klanten van Bol.com gaan voor het gemak en het vertrouwen dat ze al hebben in het bedrijf. Daar profiteren wij van mee.’’ De omzet via bol.com kanibaliseert niet met de eigen site van Tuinmeubelland. ,,De gemiddelde orderwaarde via bol.com ligt iets lager dan in onze webshop. Mensen die bij ons in de winkel zijn geweest, kopen sneller een tuinset van een paar duizend euro. Maar de klanten die via bol.com kopen, hadden we anders misschien niet gehad.’’ Het online succes van Tuin -meubelland en bol.com komt niet aanwaaien. ,,Je moet erbovenop zitten. Alles moet snel. Dat moet je niet onderschatten als je hieraan begint.’’
Onlineverkoop moet snel, onderschat dat niet als je begint