Nieuws Regio

Weinig tijd en tóch innoveren: zo doe je dat

Anneke Lubbers, oprichter van coachingsbedrijf Prolive, wandelt af en toe langs de Oude Maas om inspiratie op te doen. ,,Tijdens het lopen dienen de ideeën zich vaak vanzelf aan’’, vertelt ze. En zo zijn er meer manieren voor ondernemers om creativiteit op te roepen. Ook als je maar weinig tijd hebt.

De Ondernemer i.s.m. De Amersfoortse. Tekst: Irene Schoemakers 4 december 2017

De amersfoortse

Anneke Lubbers (47) runt sinds 2007 coachingsbedrijf Prolive dat zich specifiek richt op ICT-projectmanagers. ,,Ik help deze projectmanagers om mee te kunnen in de constante veranderingen binnen hun vakgebied. Vaak focussen ze teveel op de inhoud van het vak. Ze hebben minder aandacht voor de motivatie en kwaliteiten van de mensen die het werk moeten uitvoeren, en vaak veranderen ze zelf ook te weinig’’, vertelt Anneke.

Nieuwe visie

Ook zelf probeert ze ‘beweeglijk’ en innovatief te blijven. ,,Elke ondernemer moet voortdurend innoveren. Dat geldt niet alleen voor mijn klanten, dat geldt ook voor mezelf. Af en toe probeer ik mijn blik te verruimen door letterlijk een blokje om te gaan. Ook al heb ik weinig tijd. Dat helpt me om creatief te worden.’’

Een idee dat ze opdeed tijdens een van die wandelingen is dat binnen een organisatie juist projectmanagers aanjagers van veranderingen en innovatie kunnen zijn. ,,Ze hebben de kennis van techniek, het bedrijf, de klanten, de markt én de medewerkers. Zij moeten leidend zijn bij veranderingen, niet volgend. Deze visie staat nu centraal in mijn bedrijf.’’

Samen innoveren

Te weinig tijd voor innovatie is een van de vijf grootste dilemma’s voor ondernemers, blijkt uit onderzoek dat De Amersfoortse – onderdeel van a.s.r. – tijdens de Week van de Ondernemer uitvoerde onder mkb-ondernemers. ,,Herkenbaar’’, zegt prof. dr. Jeff Gaspersz, hoogleraar Innovatie bij Nyenrode Business Universiteit. Gaspersz, tevens auteur van het boek Zó ontdek je kansen voor innovatie, geeft veel innovatieworkshops voor ondernemers. ,,Het eerste dat ik ondernemers vertel, is dat ze het niet alleen hoeven te doen. Zorg ervoor dat je medewerkers uitnodigt om mee te denken over hoe hun werk beter en slimmer kan. Benadruk dat het geen grootse ideeën hoeven te zijn. Hou het laagdrempelig zodat het makkelijk is voor medewerkers om met ideeën te komen.’’

Bang dat er teveel ideeën loskomen hoeft een ondernemer niet te zijn, meent Gaspersz. ,,Geef richting aan. Laat medewerkers weten waarover je wilt dat ze met je meedenken.’’ De stap die daarop volgt is minstens zo belangrijk. ,,Luister naar de ideeën en doe iets met de beste. Betrek de bedenker van een geselecteerd idee in een team dat er ook echt mee aan de slag gaat. Dat werkt enorm stimulerend voor de creativiteit én motivatie.’’

Vragen stellen werkt

Wat maakt nu precies dat we creatief worden? Gaspersz: ,,Dat is heel persoonlijk. De een krijgt ideeën onder de douche, de ander tijdens een wandeling. Weet van jezelf wanneer je creatief bent en maak tijd voor die momenten. Een simpele techniek die vrijwel altijd werkt is het maken van een mindmap, waarbij je je gedachtestroom op een A3-vel opschrijft. Zo ontdek je hoe jouw losse gedachten zich tot nieuwe ideeën kunnen vormen.’’

En Gaspersz heeft nog meer tips voor ondernemers die weinig tijd hebben en toch willen innoveren. ,,Ondernemers moeten in feite drie dingen doen: vragen stellen, verbinden en wisselen van perspectief. Door vragen te blijven stellen, ontstaan de beste innovaties. Neem Airbnb. Als de oprichters zich niet hadden afgevraagd hoe het kan dat soms alle hotels in een stad vol zijn, terwijl er nog genoeg kamers bij particulieren vrij zijn, was dit concept nooit geboren. Kortom, stel vragen die je scherp houden. Vraag steeds opnieuw aan medewerkers welke kansen voor het bedrijf ze die dag zijn tegengekomen. Vraag aan klanten welke kansen ze zien voor de verbetering van je product. Op die manier gaat de ‘innovatiemotor’ draaien zonder dat je daar als ondernemer zelf veel tijd aan kwijt bent.’’

Organiseer een dialoogdiner

Het tweede dat ondernemers moeten doen is ‘verbinden’. ,,Steve Jobs zei het al: ,,Creativity is just connecting things.’’ ,,Denk dus na met wie samenwerking mogelijk is. Om hiervoor inspiratie op te doen kun je bijvoorbeeld geregeld met steeds weer andere ondernemers in dialoog gaan tijdens een diner of rondetafelgesprek. De meeste collegaondernemers staan hiervoor open.’’

Tot slot is het volgens Gaspersz zaak dat ondernemers leren om steeds weer van perspectief te wisselen. Hij legt uit: ,,Veel ondernemers zitten vast in hun eigen denkkaders. Door jarenlange ervaring met de eigen business, ontstaat tunnelvisie. Investeer daarom geregeld in een frisse blik en ga naar een beurs of volg een workshop buiten je eigen vakgebied. Daar hoor en zie je andere dingen die je vastomlijnde gedachten loswrikken. De Britse econoom John Maynard Keynes wees er al op dat de uitdaging vaak niet zozeer ligt in het krijgen van nieuwe ideeën, maar in het loslaten van de oude.’’

Meer innovatie realiseren voor jouw bedrijf? Meld je dan aan voor ons webinar! Ondernemers delen live en interactief hun ervaringen en tips. Ga naar boostz.nl/deamersfoortse.