De kraam van Westerhof's Kaashandel is deze week op verschillende markten in de regio versierd met slingers en ballonnen. En boven de vele kaassoorten zweven twee ballonnen: een '5' en een '0'.
Morgen pakt de kaashandel, ter ere van het jublileum, uit op de markt in Enschede. Dan komen er onder anderen vier kaasdragers uit Alkmaar naar het Van Heekplein om de bezoekers kennis te laten maken met dat wat Westerhof te bieden heeft.
Lees ook: Haagse kaasventers blijven overeind ondanks internet en supermarkten
Passie voor kaas
Hans Westerhof richtte in 1968 Westerhof's Kaashandel op. Zoon Maick Westerhof nam in 2002 het stokje over. Zijn passie voor kaas en het marktwezen gaat veel verder terug. "Ik kan me herinneren dat ik als 12-jarige jongen mijn vader meehielp op de markt in Enschede. Dat is nu ruim dertig jaar geleden."
Er is in de loop der jaren veel veranderd. Maick Westerhof: "In de jaren 60, 70 en zelfs in de jaren 80 was de markt de plek waar mensen hun boodschappen deden. Door de opkomst van de supermarkten veranderde die rol en nam de concurrentie enorm toe. De laatste jaren zien we weer een verschuiving. Consumenten worden steeds kritischer en willen graag weten waar hun voedsel vandaan komt. Er is eigenlijk niets dat we niet weten van ons product en klanten kunnen ons alles vragen. Het marktaandeel van kaaskramen is het afgelopen jaar met 2 procent gestegen ten opzichte van supermarkten en speciaalzaken."
Nederlandse koeien
Het is de kwaliteit die de doorslag geeft. "Wij werken uitsluitend met melk van Nederlandse koeien. Dat betekent dat het gehele proces streng wordt bewaakt en dat daardoor de kwaliteit is gegarandeerd. In veel andere gevallen is dat niet zo. Kaas wordt dan gemaakt van melk uit het buitenland, waar de richtlijnen veel minder streng zijn. Ook wordt dat product vaak gerijpt door het toevoegen van bacteriën. Wij kopen de kaas jong in en leggen het vervolgens zelf op de plank. Jonge kaas komt na zo'n vier weken van de plank, maar we hebben ook kazen die zes jaar rijpen."
Het is voor de kaasspecialist wel eens frustrerend dat veel mensen niet op de hoogte zijn van de verschillen in kaas. "Als je kijkt naar de prijs-kwaliteitverhouding, dan geldt bij ons nog steeds de oude markt-spreuk: bij ons is de gulden nog steeds een daalder waard."
Ontmoetingsplaats
Maick Westerhof is ervan overtuigd dat er altijd een markt zal zijn. "Interesse in kwaliteitsproducten zal altijd blijven bestaan", zegt hij. "Verder is de markt ook belangrijk als ontmoetingsplaats. Het aantal sociale contacten dat je als marktkoopman opbouwt, is enorm. In veel plaatsen hebben we mensen die al 50 jaar klant zijn."