Alain Léons (33) en David Vorst (25) draaien de nodige overuren sinds ze begin juli op Schiphol Plaza een tweede vestiging van hun populaire zaak Het Koekemannetje openden. „Onze verwachtingen worden volledig overtroffen door de extreme drukte”, vertelt Alain. „Vanaf dag één is de stroom klanten niet meer gestopt. Vanaf zeven uur, als de deuren openen, tot elf uur ’s avonds zijn we bezig koeken te bakken en te verkopen.”
Social media-succes Het Koekemannetje
De ondernemers hebben vaker met dit bijltje gehakt. Bij de vier jaar geleden geopende winkel in de Amsterdamse 9 Straatjes staat regelmatig een rij koekjesliefhebbers, vaak geïnspireerd door social media als TikTok (ruim 79.000 volgers) en Instagram (bijna 53.000 volgers). Toch komt de toeloop op de nieuwe locatie enigszins als een verrassing doordat normaal gesproken de zomer een iets rustiger periode is voor Het Koekemannetje. David: „We wilden rustig opstarten en hebben daarom niet op de socials laten weten dat we al geopend zijn. Ondertussen ging het onder klanten als een lopend vuurtje, waardoor de verkoop als vanzelf is geëxplodeerd.”
Lees ook: My Jewellery breidt uit naar Parijs: met deze strategie wil Sharon Hilgers Frankrijk veroveren
Het instant succes op Schiphol zorgt ervoor dat er nu in hoog tempo geschakeld moet worden binnen de organisatie. „Het is nu even alle hens aan dek, maar binnen twee weken ziet onze organisatie er totaal anders uit. Groot voordeel is dat we al eerder groeistuipen hebben meegemaakt. Met onze eerste winkel hadden we regelmatig hectische periodes, waarbij de omzetten per maand konden verdubbelen. We weten inmiddels om te gaan met dit soort situaties.”
Personeel staat in de rij voor Alain en David
Twee nieuw aangetrokken fulltime medewerkers gaan Alain en David ondersteunen bij een aantal operationele werkzaamheden – van logistiek en leverancierscontacten tot marketing. Daarnaast wordt er hard gewerkt om het deeg, dat dagelijks vers wordt gemaakt, op korte termijn te verplaatsen van de kelder van de Amsterdamse winkel naar een nieuw gehuurde productieruimte. Eerder is een derde compagnon aangetrokken voor de dagelijkse leiding en het bewaken van de kwaliteit in de zaak op Schiphol. Het vinden van personeel is duidelijk geen probleem: in twee dagen tijd stroomden zo’n 350 mails binnen na een vacaturepost op TikTok. David: „Een luxe om ook op deze plek een geweldig team neer te zetten.”
Een luxe om ook op deze plek een geweldig team neer te zetten.
David Vorst Het Koekemannetje
Personeel dat staat te trappelen om bij Het Koekemannetje te werken, de onophoudelijke stroom fans, de aandacht op social media – klanten en influencers doen opgetogen verslag van de net gekochte koeken of delen recepten á la Het Koekemannetje – het concept blijft aantrekken. Op hun beurt delen de ondernemers liever geen verkoopcijfers. Volgens hen zegt het feit dat de hele dag door koeken worden gebakken genoeg.
Het roept de vraag op waarom deze winkels en producten op zoveel aandacht en volgers kunnen rekenen. Zijn het de grote, boterige onweerstaanbare koeken met stukken chocola? De aantrekkelijke uitstraling van de winkels – de mooie, roze koekblikken die met 10 procent korting opnieuw gevuld kunnen worden, fris donkergroene schorten en een opvallend draaiend mini-reuzenrad met koekjes?
Wel of geen hype in retailland?
Wat maakt Het Koekemannetje zo’n hype? „Je doet ons echt tekort als je ons zo noemt. Een hype komt en gaat. Wij zijn al vier jaar bezig en blijken geen eendagsvlieg”, vindt Alain. „Toegegeven: de matchakoek, nu een van de twee ‘koekjes van de maand’, is wel een hype, een bestseller. Verder vernieuwen we het hele jaar door, onder andere met wisselende smaken, nieuwe producten of zoals nu met onze eigen koffie onder de naam Het Koffiemannetje.”
Bereik Bas Smit en Nicolette van Dam
David: „Natuurlijk heeft het een groot effect als Bas Smit en Nicolette van Dam via TikTok laten weten dat ze onze winkel leuk vinden en de koeken lekker. In grote lijnen heeft dat soort aandacht ons geholpen qua naamsbekendheid, maar we geloven wel dat je je best moet blijven doen. Posts van influencers zijn niet de basis van je bedrijf. Onze liefde, passie, inzet en hoge kwaliteit zijn dat wel. We proberen alles uitzonderlijk goed te doen en mensen komen daarvoor terug.”
Luister ook de podcast Sleutel tot Succes, waarin Bas Smit vertelt over zijn stijl van ondernemen: Bas Smit: ‘Een online shop runnen valt tegen’
Een belangrijk onderdeel van het succes is volgens Alain en David dat klanten worden meegenomen in het complete maakproces van de koeken. Men moet zien, ruiken en voelen waar Het Koekemannetje voor staat. Van het deeg maken tot het vormen van de koeken en het bakken: het is allemaal zichtbaar in de winkels én op de verschillende kanalen waar regelmatig een kijkje achter de schermen wordt gegeven. „Het is allemaal echt”, zegt David. „Het plezier dat wij met zijn allen hebben spat ervan af en dat wordt gewaardeerd.”
Vriendelijk en servicegericht personeel
Een sterk betrokken team - dat volgens het duo als een kleine familie voelt - en hoge service is een belangrijk focuspunt binnen het bedrijf. „Daar steken we veel energie en tijd in, waarmee we creëren dat niet alleen wij, maar we met zijn allen ‘Het Koekemannetje’ zijn”, zegt Alain. Tekenend is dat zelfs enkele oud-medewerkers in deze drukke periode bijspringen. „Geweldig om te zien hoe ons team in deze drukke tijden drie keer zo hard werkt en ons zoveel mogelijk ontlast. We doen dit met elkaar. In je eentje ben je nergens.”
De inspanningen worden gewaardeerd, blijkt uit de Google-reviews. Het Koekemannetje wordt op het platform met een 4,8 beloond, waarin bijna zonder uitzondering het vriendelijke en servicegerichte personeel - dat ook dikwijls een rol speelt in de social media-uitingen - wordt geloofd.
Lees ook: Evita (21) is werkgever, eigenaar en model voor eigen sportkledingmerk (en ze moet nog afstuderen)
‘Blijf gefocust’, is een belangrijke tip van Alain om relevant te blijven. David en hij anticiperen direct op nodige veranderingen – zoals ze deze dagen volop bijsturen. Vergeet vooral niet waarom mensen het leuk vinden om bij je te komen en waar je voor staat, zegt hij. „Een stukje nederigheid is daarbij essentieel, wij geloven nooit dat Het Koekemannetje alleen om ons draait.”