Al jaren zijn de Webwinkel Vakdagen het evenement waar iedereen die maar iets met e-commerce heeft een bezoek aan brengt. Hoewel deze branche grotendeels digitaal opereert, leek het er ook deze editie weer op dat de ondernemers en bedrijven uit de e-commerce toch ook het liefst live het laatste nieuws en de meest recente inzichten tot zich willen nemen.
Dat bewees ook de opkomst: ruim 13.000 bezoekers verzamelden zich dinsdag en woensdag in de Jaarbeurs in Utrecht. Zij bezochten meer dan 250 stands en ontvingen van 200 sprekers hun learnings. Ook opvallend: het publiek was jong. Waar je op de Horecava het hele restaurant - van chefkok tot serveerster - ziet rondlopen, waren er hier opvallend veel jonge ondernemers, marketeers of e-commerce-specialisten.
Lees ook: Ondernemer Joey Buys deelt recept snelle groei van zijn BBQ Experience Center
Van mode tot woonwinkel
Niet verwonderlijk met aansprekende namen op de sprekerslijst. Wat dacht je van de snelstgroeiende moderetailer van Nederland? Marketeers Sanne van Mierloo en Myrthe Laurijssen legden het geheim uit van Tess V, waarbij een 360 gradenaanpak centraal staat. Social, e-mail, advertising en influencermarketing komen hierbij samen. Personalisatie en user generated content zijn dan weer de toverwoorden voor de toekomst.
Eveneens opvallend: het succesverhaal van Huus. Martijn Geerdink legde uit hoe hij als eigenaar van twee woonwinkels in 2018 begon met een simpele Facebook-advertentie. Dankzij haarscherpe online marketing telt het bedrijf zes winkels, heeft het een magazijn van 14.000 vierkante meter, worden er 250.000 orders per jaar geplaatst en vind je Huus terug op het shirt van FC Twente. Het bijzettafeltje waarmee het online marketingsucces begon, wordt zelfs nog tientallen keren per dag verkocht.
Heb je een webshop en blijven er nog te vaak niet bestelde en/of afgerekende producten of diensten achter in het digitale winkelmandje? Hoe vergroot je de conversie en zie je als e-commerce-ondernemer steeds meer kopers dan kijkers? Jurjen Jongejan, oprichter van Evidoo - een A/B-test-database voor de e-commercewereld - deelde tijdens deze editie van de Webwinkel Vakdagen 15 op het oog eenvoudige conversietips waarmee de aanwezige ondernemers direct aan de slag kunnen. Vaak simpele oplossingen helpen jou en je webshop verder. Met data verzameld uit 10.000 A/B-testen achter de hand, bracht Jongejan de adviezen. Een voorbeeld? Limiteer het aantal knoppen bij het uitchecken en laat de belangrijkste knoppen ook extra opvallen. Iets dat zeker nog niet altijd het geval is, aldus de Evidoo-ceo.
Suzanne van Straaten van de duurzame tuinplantenwebshop Sprinklr pleitte voor een sterke band met je bezorger. Nadat ze met de bezorging van planten wisselend succes had met bezorger Redjepakketje, besloot ze over te stappen op Trunkrs. Dankzij de flexibiliteit van deze bezorger wist ze in 2023 50 procent duurzame groei te realiseren.
Lees ook: Zo maakt Nespresso’s ceo Kika Buhrmann impact met duurzame koffie
Consument laat minder thuis bezorgen
Maar ook grotere bedrijven lieten van zich horen. Opvallend was de voorspelling van PostNL-ceo Herna Verhagen. Zij verwacht een verschuiving van pakketbezorging bij consumenten. Waar nu nog ruim 90 procent van de consumenten kiest voor thuisbezorging, denkt Verhagen dat de consument vaker zal kiezen voor bezorging bij een retaillocatie, pakketautomaat of bij de buren.
Over pakketbezorging gesproken, het verhaal van Boukje Taphoorn, directeur marketing en duurzaamheid bij bol, was er ook een bomvol inspiratie. Maar ook een verhaal van de realiteit die niet altijd even positief is. De verkopers op bol die de afgelopen tijd te maken kregen met personeelstekort, waar ook het grootste online warenhuis van ons land mee kampt(e). Taphoorn beloofde beterschap. Mooi was hoe de e-commercegigant diversiteit hoog in het vaandel heeft staat. Het jaarlijkse speelgoedboek waarvoor kinderen zich kunnen aanmelden als model. Ieder kind is welkom: achtergrond, huidskleur, gender of handicap: het maakt niets uit. Ook sprak de bol-cmo over de herbruikbare verpakkingen, zonnepanelen en duurzame producten die extra vaak in de schijnwerpers staan bij de webshop.
Lees ook: Verkopen we binnenkort onze producten net als in China via TikTok?
Betalen met cryptovaluta
Naast eerder genoemde sprekers en bedrijven was er ook een wel heel bekende gast in Utrecht aanwezig. Het Nederlandse cryptoplatform Knaken kondigde in de Jaarbeurs de officiële uitrol van hun nieuwe betaalsysteem ‘Settle’ aan. Buckaroo, bekend om haar innovatieve aanpak als betaalplatform, is de eerste Payment Service Provider (PSP) in Nederland die dit systeem zal implementeren, waarmee een nieuwe norm voor cryptobetalingen wordt gezet. Op ‘Settle’ kunnen gebruikers met meer dan 150 verschillende cryptovaluta betalen. Zakenpartner van Knaken en aanwezig? Kickbokser Rico Verhoeven. Zijn aanwezigheid op de beurs leidde tot flinke drommen aan geïnteresseerden. Wat je zegt een knock-out van een primeur.