Jan de Rooij heeft een duidelijk beeld van de uitdagingen en oplossingen die werkgevers in de retail- en horecasector kunnen helpen de tevredenheid van hun werknemers te verhogen. ,,Het was wel interessant om te zien dat vooral jongere mensen energie halen uit flexibiliteit. Als werkgever kun je hierop inspelen.”
Lees ook: Bedrijven worstelen met zzp-regelgeving: ‘We hebben nu al moeite met personeel vinden’
Hij geeft als voorbeeld dat er nog steeds veel bedrijven zijn die gewoon een rooster maken en mensen inplannen om zo hun eigen planning te dekken. ,,Terwijl je eigenlijk meer kunt inspelen op de wensen en persoonlijke planning van de werknemers door ze flexibiliteit en inspraak te geven. Bijvoorbeeld door hen hun beschikbaarheid te laten opgeven en ook aan te geven wanneer ze niet beschikbaar zijn, en daar naar te luisteren. Dit zorgt voor een fijnere werkomgeving. Zeker in een krappe arbeidsmarkt is dit belangrijk.”
Medewerkers zien meer vrijheid bij zzp’ers en hoger inkomen
In het onderzoek van Quinyx komt naar voren dat drie op de vijf winkelmedewerkers wel eens jaloers zijn op zzp’ers (60 procent). De redenen voor deze jaloezie? Zzp’ers hebben meer controle over hun werktijden (29 procent). Ook het hogere inkomen van zzp’ers (21 procent) zorgt voor afgunst, en tot slot vindt 10 procent de afwisseling in de werkplekken jaloersmakend.
Mensen waarderen het als je investeert in hun toekomst, bijvoorbeeld door training en ontwikkeling aan te bieden
De Rooij geeft aan dat werkgevers naast flexibiliteit en inspraak de beloningsstructuren zouden kunnen herzien als een manier om de tevredenheid van werknemers te verhogen. ,,Dit is niet altijd eenvoudig omdat er vaak geen ruimte is om salarissen of bonussen te verhogen. Mensen waarderen het als je investeert in hun toekomst, bijvoorbeeld door training en ontwikkeling aan te bieden. Dit geeft je medewerkers toekomstperspectief en zorgt ervoor dat ze zich gewaardeerd voelen.”
Winkelmedewerkers meest jaloers op flexibiliteit, horecapersoneel op geld
,,Een prettige en stimulerende werkomgeving is ook cruciaal. Hoe beter iemand zich voelt, hoe beter de service is in je horecagelegenheid of winkel. Voorbeelden hiervan zijn flexibele planningen via apps, zoals wij ze ook aanbieden, waar medewerkers hun beschikbaarheid kunnen opgeven, roosters kunnen bekijken en eventueel shifts kunnen ruilen. Dit biedt de flexibiliteit waarnaar ze zoeken.”
Opvallend is dat de belangrijkste reden voor de jaloezie van winkelmedewerkers verschilt van die bij horecapersoneel. Terwijl winkelmedewerkers vooral jaloers zijn op de flexibiliteit in werktijden, noemt horecapersoneel juist het hogere inkomen als voornaamste reden (27 procent).
Hoe jonger, hoe jaloerser op zzp’ers
Bijna driekwart (73 procent) van de Generatie Z-winkelmedewerkers (18 tot 25 jaar), is wel eens jaloers op zzp’ers. Dit maakt deze leeftijdsgroep tot de meest jaloerse. De oudste leeftijdsgroep, de 54-plussers, heeft het minst last van jaloezie; bij hen geldt dit voor slechts een kwart (27 procent).
Lees ook: Modelovereenkomst voor freelancers niet waterdicht bij controle: let hierop bij zzp’ers
De Rooij legt uit dat vooral jongere werknemers onder de 35 jaloers zijn op zelfstandigen. ,,Maar ik vraag me af of ze zich realiseren dat zzp-schap ook risico’s en onzekerheden met zich meebrengt, zoals het zelf regelen van pensioen en administratieve zaken”, zegt hij. ,,Dit is iets wat het onderzoek niet direct aantoont, maar wat volgens mij meespeelt.”
Langetermijngevolgen voor de sector
,,De retail- en horecasector heeft al langer te kampen met hoog verloop”, aldus De Rooij. ,,Als dit nu leidt tot scheve gezichten op de werkvloer, zie je mogelijk een trend dat meer medewerkers zzp’er worden. Bedrijven zoals YoungOnes en Temper, die met zzp’ers werken, groeien enorm. Dit toont aan dat er een verschuiving plaatsvindt.”
Vanaf volgend jaar gaat de Belastingdienst strenger handhaven op schijnzelfstandigheid. Dit betekent dat bedrijven minder makkelijk zzp’ers kunnen inzetten zonder risico op boetes. Dit kan ertoe leiden dat bedrijven minder snel zzp’ers aannemen of dat zzp’ers zelf voorzichtiger worden. ,,Werknemers in loondienst hebben op lange termijn meer zekerheid, wat hen aantrekkelijker maakt voor werkgevers die op zoek zijn naar stabiliteit,” concludeert De Rooij.
Lees ook: Onrust slaat toe bij zzp’ers en opdrachtgevers nu Belastingdienst gaat handhaven: ‘Te rigoureus’
Drie belangrijkste adviezen van Jan de Rooij voor werkgevers
• Meer flexibiliteit en inspraak: geef werknemers de mogelijkheid om hun beschikbaarheid op te geven en laat hen inspraak hebben in de planning. Dit zorgt voor een fijnere werkomgeving en verhoogt de betrokkenheid.
• Herzie beloningsstructuren: investeer in training en ontwikkeling om toekomstperspectief te bieden en de tevredenheid van werknemers te verhogen. Dit is essentieel, zelfs als er beperkte ruimte is voor salarisverhogingen.
• Creëer een stimulerende werkomgeving: zorg voor een prettige en stimulerende werkomgeving. Dit verbetert niet alleen de werksfeer, maar ook de servicekwaliteit in je onderneming. Gebruik technologie, zoals flexibele planningsapps, om dit te faciliteren.
Over het onderzoek
Het onderzoek is uitgevoerd door onderzoeksbureau Pollfish in het eerste en tweede kwartaal van 2024 onder 1.574 eerstelijnsmedewerkers, waaronder 806 retail werknemers. Dit onderzoek maakt deel uit van een groot internationaal onderzoek van Quinyx, waarbij 12.500 eerstelijnsmedewerkers in Nederland, Duitsland, het VK, Denemarken, Finland, Noorwegen, Zweden en de VS zijn ondervraagd. Het doel is meer inzicht krijgen in de behoeften van eerstelijnsmedewerkers. Het volledige Nederlandse rapport is hier te vinden.