Nieuws supportondernemers

Groesbeekse brouwers introduceren virtuele rondleiding en bierproeverij

Je hebt net flink geïnvesteerd in een spiksplinternieuwe brouwerij en de eerste bieren stromen uit de roestvrijstalen ketels naar flessen en blikjes. Klaar voor het voorjaar en zijn vele bierfestivals. En dan zet het coronavirus een dikke streep door de plannen. Twee brouwers uit Groesbeek weten er alles van, maar zijn gemotiveerder dan ooit om door te gaan.

Tekst en beeld: Mark Litjens 3 april 2020

Arnoud Boonstra Roland Boschman bier

Arnoud Boonstra (l) en Roland Boschman inspecteren een van de ketels.

Brouwerij d'n Drul & Brouwerij Stollenberg in Groesbeek is, zoals de naam al doet vermoeden, een samengaan van twee brouwerijen. De paden van Arnoud Boonstra (Stollenberg) en Roland Boschman (D'n Drul) kruisten elkaar per toeval. ,,Arnoud was op zoek naar meer brouwcapaciteit en stuurde een e-mail rond naar alle brouwerijen in de regio. Ik heb hem uitgenodigd en van het een kwam het ander. Ik had een installatie van vijfhonderd liter, maar wilde graag groter en Arnoud zag dat eveneens zitten. Nu kijken we vanuit ons kantoor op een brouwcapaciteit van twaalfhonderd tot zesduizend liter", zegt Boschman.

,,We brouwden voor familie, vrienden en kennissen. Hobbybrouwers. Maar de vraag steeg, ook buiten onze kennissenkring. Dan moet je het anders aanpakken, echt gaan ondernemen. Daarvoor heb je bijvoorbeeld vergunningen nodig en moet je accijns afdragen. We hadden er beiden meteen een goed gevoel bij. Bovendien vullen onze bieren elkaar aan. Roland is van de craftbieren, stevig. Hoppig. Ik zoek het in de wat zachtere bieren. Glooiend, net zoals de heuvels rondom Groesbeek", lacht Boonstra.

''Brouwen is kinderspel vergeleken bij het instellen van een bottelmachine''

Arnoud Boonstra en Roland Boschman, brouwers

Kinderspel

Zo gezegd, zo gedaan. Eind november is Brouwerij d'n Drul & Brouwerij Stollenberg zo ver. Na de eerste testen en de fijnafstelling van het bottelen - 'brouwen is kinderspel vergeleken bij het instellen van een bottelmachine' - ging de begrenzer er vanaf en stroomde er per keer twee hectoliter bier uit de brouwerij. ,,Ter voorbereiding op het voorjaar. Het is dan tijd voor food- en bierfestivals, de plekken waar wij ons bier willen promoten. Daar hebben we goede ervaringen mee. Nu we in het groot brouwen, is het heel belangrijk om hier te staan", is de ervaring van Boonstra.

Maar het coronavirus gooide roet in het eten. ,,Het ene na het andere festival wordt afgelast en wanneer de agenda weer volloopt? Begrijpelijk, maar wij moeten iets met onze voorraden. Brouwen is voorfinancieren, zeker met een nieuwe brouwerij. De ingrediënten moeten vooraf worden afgerekend, net zoals accijns. Flinke kostenposten. De installatie staat nu stil en is begroot op een of twee productieruns per week en daarnaast die van brouwers die zelf geen eigen mogelijkheid hebben. De zogenaamde huurbrouwers, brouwerijen zonder hardware. Daar springen wij op in, net zoals voor brouwers die de trends volgen en graag zwaarder bier of alcoholarm willen brouwen, maar daar weer geen capaciteit voor hebben. Die kijken nu eerst hoe het allemaal gaat lopen. Het is daarom rustig hier", merkt Boonstra op.

Te veel ondernemer

Toch zijn de beide Groesbeekse brouwers niet bij de pakken neer gaan zitten. Daarvoor zijn ze teveel ondernemer. ,,Ons bier is op de lokale markt te vinden. In supermarkten en horeca en natuurlijk in ons eigen proeflokaal dat nu eveneens tijdelijk dicht is. Ons plan was - en is - meer landelijke bekendheid. Maar je moet bij de bron beginnen. Zie het als een steen in het water gooien. De rimpelingen breiden zich dan langzaam uit. Dat gaan wij ook doen", voorspelt Boschman.

Online vrimibo

De brouwers richten zich met bierpakketten nu rechtstreeks op de consument. ,,Dat gaat nu nog een beetje onhandig via e-mail, maar de webshop komt er aan. Het loopt al goed en we leveren zelfs buiten de regio. Wat vooral wordt gewaardeerd is de online vrijdagmiddagborrel. Iedereen die een pakket koopt, kan vrijdagmiddag om vijf uur inloggen op onze virtuele vrijmibo. Wij lopen dan met onze telefoon door de brouwerij en geven zo een rondleiding. Daarna gaan we aan tafel onze bieren proeven, samen met de gasten. Wij beantwoorden hun vragen en zijn benieuwd naar de proefnotities. Dat is echt een meerwaarde. Een goed cadeau-idee ook, zo blijkt. Als ondernemer kun je je medewerkers op deze manier een bijzondere vrijdagmiddagborrel aanbieden in deze rare tijden", zegt Boonstra tot slot, wijzend op hun websites voor meer informatie, onder andere over de bierpakketten: www.brouwerijdendrul.nl of www.brouwerijstollenberg.nl.

Alles over, voor én door ondernemers in je mailbox.

Ontvang twee keer per week onze nieuwsbrief met inspirerende ondernemersverhalen en informatieve artikelen.