Podcast

D66-lijsttrekker Sigrid Kaag: 'Ik blijf pleiten voor een Maatschappelijk Economisch Team, naast het OMT'

D66-lijsttrekker Sigrid Kaag vindt dat we 'slimme risico’s moeten durven nemen, zodat ondernemers – én de gemeenschappen waarin zij een belangrijke rol spelen – weer kunnen groeien en bloeien'. Ze is voorstander van een Maatschappelijk Economisch Team dat advies geeft over de sociale en economische gevolgen van het coronabeleid. Net als ONL-voorzitter Hans Biesheuvel overigens, die in deze podcast bovendien een 'corona innovatie panel' aankondigt.

In de podcaststudio in het Ondernemershuis v.l.n.r. Hans Biesheuvel (ONL), presentator Roland Tameling en D66-lijsttrekker Sigrid Kaag.

Van onze redactie 22 februari 2021

DE ONDERNEMER KIEST

Tot en met de dag van de verkiezingen doet De Ondernemer verslag vanuit het Ondernemershuis in Den Haag en spreken we politici, brancheorganisaties en ondernemers. Talkshows, video's, podcasts, live radio, blogs en artikelen - dát is 'De Ondernemer Kiest'.

Volgend D66-lijsttrekker Sigrid Kaag kan een Maatschappelijk Economisch Team duidelijk maken welke gevolgen het huidige coronabeleid heeft op sociaal-maatschappelijk en economisch vlak. ,,Ik breek daar al tijden een lans voor. Op dit moment worden de adviezen gegeven door het Outbreak Management Team (OMT) en die zijn vooral op medische gegevens gebaseerd, terwijl de andere gevolgen van de crisis wat mij betreft te lang onderbelicht zijn geweest. Het is belangrijk om te weten welke consequenties de maatregelen hebben op sociaal en economisch vlak, bijvoorbeeld voor onze kinderen en de ondernemers van Nederland.”

Ook ONL-voorzitter Hans Biesheuvel pleit al geruime tijd voor een dergelijk adviesteam en wil dat hoe dan ook op de Haagse politieke agenda krijgen, bevestigd hij in de podcast. ,,In ons ONL-manifest hebben we het over de drie fases steun, herstel en daarna weer naar groei. Twee weken geleden hebben we een mkb-noodlijn geopend voor ondernemers die het totaal niet meer zien zitten, we zijn enorm veel gebeld, ik schrik van de verhalen en die stapelen zich op. Privé en zakelijk lopen door elkaar heen, rekeningen blijven komen, je moet dat allemaal maar zien te dealen als ondernemer. Daar maak ik mij zorgen over. Als we willen herstellen en groeien hebben we ondernemers harder nodig dan ooit."

Lees ook: Verkiezingsuitslag: VVD wint, D66 met stip op twee

'Slimme versoepelingen doorvoeren'

Volgens Kaag is het onder meer hard nodig om slimme versoepelingen door te voeren, zodat ondernemers weer hun rol kunnen innemen in de samenleving. ,,Ondernemers zijn belangrijk voor de groei van de economie en voor onze banen, maar ze spelen ook een sleutelrol op maatschappelijke vlak in hun eigen buurt. Juist bij het midden- en kleinbedrijf zie je dat: de bakker, de kapper, de kleine speelgoedwinkel… Ze horen bij het groeien en bloeien van de kleine gemeenschappen dus wij vinden dat we moeten bekijken hoe zij verstandig en veilig toch weer de economische ruimte kunnen krijgen."

'Versimpelen procedures, minder bureaucratie'

De hoge regeldruk in Nederland wordt door veel ondernemers ervaren als een drempel om vooruit te gaan en te groeien. Wat de D66-lijsttrekker betreft moet het allemaal een stuk simpeler: ,,In vergelijking met andere landen doen we het als Nederland redelijk goed, maar we moeten meer meedenken vanuit de ondernemer.”

Lees ook: Teruglezen: de persconferentie van 23 februari

ONL start 'corona innovatie panel'

In de podcast kondigt Hans Biesheuvel een 'corona innovatie panel' aan. ,,Ik heb wetenschappers gevraagd om mee te doen worden, want we worden veel benaderd door bedrijven en mensen die iets ontwikkeld hebben op technisch gebied om iets te doen aan coronabestrijding. Het panel krijgt als het ware een zeeffunctie: zij filteren wat kansrijk is en dat kunnen we dan verder laten onderzoeken bij bijvoorbeeld TNO of RIVM. Dat kan helpen, ook op lange termijn als onderdeel van herstel, de innovatiekracht van Nederland beter te gaan benutten om corona ook op de lange termijn de baas te blijven."

Over innovatie en investeringen zegt Kaag onder meer: ,,We moeten eerst zorgen dat we ook de goede lessen en kansen die uit deze coronacrisis komen, dat we die goed pakken. Een daarvan is dat we dankzij sterke investeringen in de digitale economie, dat we onszelf staande hebben weten te houden. Maar we moeten doorpakken op de digitalisering, ook voor het mkb. Ik wil niet dat de kleine winkelier de dupe wordt van het online shoppen en de grote jongens en meisjes blijven staan. We moeten blijven investeren in de digitale economie, het aanbieden van diensten, en dat slim doen."

Beluister de aflevering uit de podcastserie De Ondernemer Kiest, met D66-lijsttrekker Sigrid Kaag en ONL-voorzitter Hans Biesheuvel, bovenaan deze pagina.

Alles over, voor én door ondernemers in je mailbox.

Ontvang twee keer per week onze nieuwsbrief met inspirerende ondernemersverhalen en informatieve artikelen.

Aandachtstrekkers

'Dat Formule 1 via Netflix slim nieuwe fans scoort, kunnen ondernemers ook'

Wat begint met Netflix, de Formule 1 en de populaire serie Drive to Survive, eindigt in deze podcast met tips voor ondernemers hoe zij zelf die slimme strategie kunnen toepassen om nieuwe fans, klanten, consumenten te binden. Kijktip: Drive to Survive. Luistertip: aflevering 4 van Aandachtstrekkers.

Details
Thijs Talks

Caroline van Turennout (Zeeman): 'Online is er nog veel te doen'

Het is alweer tijd voor de achtste aflevering van de podcastserie Thijs Talks. Presentator Thijs van Dijk is nog altijd actief met het samenstellen van het ultieme marketingelftal. De volgende kandidaat is Caroline van Turennout, verantwoordelijk voor de marketing, communicatie en e-commerce bij textielsuper Zeeman. Welke positie krijgt zij op het veld? Beluister nu de podcast. ,,We zijn internationaal al behoorlijk actief. Maar er kan nog meer.''

Details
De Zo Genaamde Podcast

Hoe EARTH Water volgens Henk Witteveen na b2b-markt ook retailwereld verovert

Henk Witteveen is samen met Patrick de Nekker verantwoordelijk voor het succes van EARTH Water. 100 procent van de nettowinst gaat naar waterprojecten in landen waar het hard nodig is. Ook hebben de twee de overstap gemaakt naar totaal plasticvrij en zijn ze bezig EARTH Water in de supermarkten te zetten. Hoog tijd voor presentator Floris Hülsmann om Witteveen uit te nodigen voor een aflevering van De Zo Genaamde Podcast.

Details
Aandachtstrekkers

Is het abonnementsmodel het juiste model voor jouw dienst of product?

In de nieuwe podcastserie Aandachtstrekkers signaleren Michel Ariëns en Patrick Wessels online trends. De investeerder in startups en founder van online marketingbureau .CREW en de consumentenpsycholoog annex Raad van Advies-lid koppelen dat aan de psychologie van de klant. En ze adviseren hoe ondernemers daar goed op kunnen inspelen. In aflevering 1 draait het om abonnementsmodellen en wat de ondernemer aan deze modellen kan hebben. En wat betekent het voor de consument? Je hoort het in de podcast.

Details
De Ondernemer Onderweg

Ronald Kooyman (Louwman): hoe je evenementenlocatie èn museum draaiende houdt in coronatijd

Je hebt één van de allermooiste autocollecties van de wereld in een modern museum. Dat pand doet ook dienst als evenementenlocatie, borrels van bedrijven en andere bijeenkomsten. En dan die coronacrisis. Wat doe je dan? In deze De Ondernemer Onderweg vraagt presentator Roland Tameling het de directeur van het Louwman Museum - want daar hebben we het over - Ronald Kooyman.

Details
De Zo Genaamde Podcast

Sam Rohn (Red Je Pakketje): 'Een echt goede bedrijfsnaam verzinnen is moeilijk'

Floris Hülsmann ontvangt in aflevering zes van De Zo Genaamde Podcast Sam Rohn, ceo van koeriersbedrijf Red Je Pakketje. Een nog duidelijkere naam kan je je bijna niet wensen. Een naam die sinds 2015 hetzelfde is gebleven ondanks een veranderd businessmodel. Waarom eigenlijk? En bijzonder, zo hoor je in de podcast, de onderneming ontstond uit frustratie. ,,De verzorger verlengt de service van jouw winkel tot aan de deur.''

Details