Podcast

D66-lijsttrekker Sigrid Kaag: 'Ik blijf pleiten voor een Maatschappelijk Economisch Team, naast het OMT'

D66-lijsttrekker Sigrid Kaag vindt dat we 'slimme risico’s moeten durven nemen, zodat ondernemers – én de gemeenschappen waarin zij een belangrijke rol spelen – weer kunnen groeien en bloeien'. Ze is voorstander van een Maatschappelijk Economisch Team dat advies geeft over de sociale en economische gevolgen van het coronabeleid. Net als ONL-voorzitter Hans Biesheuvel overigens, die in deze podcast bovendien een 'corona innovatie panel' aankondigt.

Podcast kaag coronacrisis verkiezingen

In de podcaststudio in het Ondernemershuis v.l.n.r. Hans Biesheuvel (ONL), presentator Roland Tameling en D66-lijsttrekker Sigrid Kaag.

Van onze redactie 22 februari 2021

DE ONDERNEMER KIEST

Tot en met de dag van de verkiezingen doet De Ondernemer verslag vanuit het Ondernemershuis in Den Haag en spreken we politici, brancheorganisaties en ondernemers. Talkshows, video's, podcasts, live radio, blogs en artikelen - dát is 'De Ondernemer Kiest'.

Volgend D66-lijsttrekker Sigrid Kaag kan een Maatschappelijk Economisch Team duidelijk maken welke gevolgen het huidige coronabeleid heeft op sociaal-maatschappelijk en economisch vlak. ,,Ik breek daar al tijden een lans voor. Op dit moment worden de adviezen gegeven door het Outbreak Management Team (OMT) en die zijn vooral op medische gegevens gebaseerd, terwijl de andere gevolgen van de crisis wat mij betreft te lang onderbelicht zijn geweest. Het is belangrijk om te weten welke consequenties de maatregelen hebben op sociaal en economisch vlak, bijvoorbeeld voor onze kinderen en de ondernemers van Nederland.”

Ook ONL-voorzitter Hans Biesheuvel pleit al geruime tijd voor een dergelijk adviesteam en wil dat hoe dan ook op de Haagse politieke agenda krijgen, bevestigd hij in de podcast. ,,In ons ONL-manifest hebben we het over de drie fases steun, herstel en daarna weer naar groei. Twee weken geleden hebben we een mkb-noodlijn geopend voor ondernemers die het totaal niet meer zien zitten, we zijn enorm veel gebeld, ik schrik van de verhalen en die stapelen zich op. Privé en zakelijk lopen door elkaar heen, rekeningen blijven komen, je moet dat allemaal maar zien te dealen als ondernemer. Daar maak ik mij zorgen over. Als we willen herstellen en groeien hebben we ondernemers harder nodig dan ooit."

Lees ook: Verkiezingsuitslag: VVD wint, D66 met stip op twee

'Slimme versoepelingen doorvoeren'

Volgens Kaag is het onder meer hard nodig om slimme versoepelingen door te voeren, zodat ondernemers weer hun rol kunnen innemen in de samenleving. ,,Ondernemers zijn belangrijk voor de groei van de economie en voor onze banen, maar ze spelen ook een sleutelrol op maatschappelijke vlak in hun eigen buurt. Juist bij het midden- en kleinbedrijf zie je dat: de bakker, de kapper, de kleine speelgoedwinkel… Ze horen bij het groeien en bloeien van de kleine gemeenschappen dus wij vinden dat we moeten bekijken hoe zij verstandig en veilig toch weer de economische ruimte kunnen krijgen."

'Versimpelen procedures, minder bureaucratie'

De hoge regeldruk in Nederland wordt door veel ondernemers ervaren als een drempel om vooruit te gaan en te groeien. Wat de D66-lijsttrekker betreft moet het allemaal een stuk simpeler: ,,In vergelijking met andere landen doen we het als Nederland redelijk goed, maar we moeten meer meedenken vanuit de ondernemer.”

Lees ook: Teruglezen: de persconferentie van 23 februari

ONL start 'corona innovatie panel'

In de podcast kondigt Hans Biesheuvel een 'corona innovatie panel' aan. ,,Ik heb wetenschappers gevraagd om mee te doen worden, want we worden veel benaderd door bedrijven en mensen die iets ontwikkeld hebben op technisch gebied om iets te doen aan coronabestrijding. Het panel krijgt als het ware een zeeffunctie: zij filteren wat kansrijk is en dat kunnen we dan verder laten onderzoeken bij bijvoorbeeld TNO of RIVM. Dat kan helpen, ook op lange termijn als onderdeel van herstel, de innovatiekracht van Nederland beter te gaan benutten om corona ook op de lange termijn de baas te blijven."

Over innovatie en investeringen zegt Kaag onder meer: ,,We moeten eerst zorgen dat we ook de goede lessen en kansen die uit deze coronacrisis komen, dat we die goed pakken. Een daarvan is dat we dankzij sterke investeringen in de digitale economie, dat we onszelf staande hebben weten te houden. Maar we moeten doorpakken op de digitalisering, ook voor het mkb. Ik wil niet dat de kleine winkelier de dupe wordt van het online shoppen en de grote jongens en meisjes blijven staan. We moeten blijven investeren in de digitale economie, het aanbieden van diensten, en dat slim doen."

Beluister de aflevering uit de podcastserie De Ondernemer Kiest, met D66-lijsttrekker Sigrid Kaag en ONL-voorzitter Hans Biesheuvel, bovenaan deze pagina.

Alles over, voor én door ondernemers in je mailbox.

Ontvang twee keer per week onze nieuwsbrief met inspirerende ondernemersverhalen en informatieve artikelen.

De Jonge Ondernemer

Eigen kledingmerk als mentale missie voor Vlinder (17) en Merlijn (24) Kamerling

Naast broer en zus zijn Merlijn en Vlinder Kamerling ook zakenpartners. Als oprichters van Limitless presenteren zij hun streetwearmerk met coole designs en een belangrijke boodschap: meer aandacht voor mentale gezondheid. Een enorm belangrijk verhaal voor Vlinder (17) en Merlijn (24), te beluisteren in de podcast De Jonge Ondernemer.

Details
Hart voor Zaken

Arnold Mars (cfo AFAS): 'Ga niet boven, maar tussen je mensen staan'

'Liefde vormt de kern van het AFAS-familiestatuut. In dat statuut staat: ‘Die liefde maakt dat je niet vast komt te zitten in eigenbelang. Ze zorgt dat je verschillen kunt overbruggen, en dat je altijd het grotere geheel kunt zien'. Het zijn de woorden van cfo Arnold Mars van AFAS Software. In gesprek met Cor Hospes voor de podcastserie Hart voor Zaken vertelt hij over leiderschap.

Details
Droomstart

Hoe staat het met het businessplan van Droomstarters Angela (Food for Skin) en David (Teazie)

De Droomstart-finale komt steeds dichterbij. Welk businessplan is uiteindelijk topfavoriet bij de vakjury en de luisteraars? Je hoort het zeer binnenkort. Maar eerst: hoe staat het met de startups Teazie en Food for Skin? Welke ondernemer weet de jury te overtuigen met zijn of haar presentatie van tien minuten en gaat net als FinBuddy door naar de laatste ronde? Je hoort het allemaal in deze niet te missen podcastserie.

Details
De Zo Genaamde Podcast

TUI: hoe een onbeduidende Duitse afkorting een merknaam werd die klinkt als een klok

Wie van reizen en vakanties houdt, kent TUI natuurlijk wel. Maar waar komt die naam eigenlijk vandaan? In deze aflevering van de Zo Genaamde Podcast legt Frans Leenaars, chief marketing officer bij de reisgigant, dat in gesprek met naamexpert en presentator Floris Hülsmann haarfijn uit.

Details
Selfmade in Holland

EasyToys-topman Eric Idema: 'Op elk nachtkastje moet iets uit Veendam liggen'

,,Soms moet je dingen gewoon afdwingen. Jezelf forceren om je situatie te verbeteren.” Eric Idema zat met een uitkering thuis. In een woning met een flinke hypotheek. In 2007 verloor hij zijn baan. In de online verkoop van erotische artikelen zag hij een kans. Vijftien jaar later is zijn EQOM, moederbedrijf van EasyToys en Christine Le Duc, met 225 miljoen euro omzet de grootste speler in de Europese markt voor sexual wellness. Nu is hij te gast bij Roelof Hemmen in Selfmade in Holland.

Details
Droomstart

Duurzaam thee-abonnement op kantoor of heitje voor karweitje 2.0: welk businessplan gaat door in Droomstart?

De twee laatste ondernemers mogen de pitchroom betreden om hun businessplan voor te leggen aan een strenge doch rechtvaardige Droomstart-jury. Kiezen ze voor een duurzaam thee-abonnement op kantoor of de digitale buurtversie van het heitje voor karweitje? Het is weer een inspirerende en spannende podcast die je kunt beluisteren. Waar wacht je op?

Details
Hart voor Zaken

Douwe Snoek over zijn leiderschapsstijl: 'Je moet hard zijn voor jezelf om zacht te kunnen zijn'

Hij kon zich best als een 'hork' gedragen tegen zijn personeel, realiseerde Snoek Puur Groen directeur Douwe Snoek zich tijdens een gesprek met zijn medewerkers. Hij pakte de handschoen op, volgde een training zelfontwikkeling en werd van een zelfbenoemd eikel een anker voor de organisatie. In gesprek met Cor Hospes voor de podcastserie Hart voor Zaken vertelt Snoek over de kracht van leiderschap.

Details
Hart voor Zaken

Liefde en business zijn de twee grote pijlers voor succesvol leiderschap Hans van der Kooij (Caesar Groep)

Hans van der Kooij is directeur en oprichter van ICT-dienstverlener Caesar Groep. Hij is te gast in deze Hart voor Zaken, de podcastserie van Cor Hospes over leiderschap. Hoe zorgt hij voor een zo perfect mogelijk werkklimaat? ,,Ik probeer mensen te helpen op hun weg in het leven. Ervoor te zorgen dat ze hier niet komen om te werken, maar om te leven.''

Details
De Jonge Ondernemer

Pauline (17) heeft al een webshop en fysieke kledingwinkel: 'Het is keihard werken'

Pauline Snel doet haar achternaam eer aan. Ze is pas 17, maar runt nu al een succesvolle damesmodewinkel. In de winkelstraat en online. Elily draait als een malle in het pand in hartje Dordrecht en via de drukbezochte webshop. Hoe boks je dat als minderjarig ondernemer voor elkaar en waar loop je tegenaan als 17-jarige bomvol ambitie? Je hoort het in aflevering drie van De Jonge Ondernemer.

Details
Droomstart

Twee duurzame businessplannen in derde Droomstart-pitch: wordt het de growtower of fashion-software?

Ook in deze derde aflevering van Droomstart mogen twee startende ondernemers hun businessplan bij een vierkoppige jury voorleggen in de vorm van een pitch. Wie overtuigt de jury? Een uiterst duurzame kweektoren voor kruiden of fashionsoftware met een hoog body positivity-gehalte? Het beloven 25 spannende minuten te worden in deze podcast.

Details
De Zo Genaamde Podcast

Verbinding als kracht: hoe de naam 'Univé' te herleiden is naar een boer in het jaar 1794

Bijna elke Nederlander kent de naam 'Univé verzekeringen'. De oorsprong van de naam zal echter bij veel minder mensen bekend zijn. De hoogste tijd voor naamexpert Floris Hülsmann om op zoek te gaan naar de betekenis van deze merknaam. Te gast in De Zo Genaamde Podcast is Ron Bavelaar om het verhaal achter de naam te vertellen.

Details
De Zo Genaamde Podcast

Kleine letter f en hoofdletter Q: het eigenzinnige en eigentijdse verhaal achter de naam fonQ

Dit keer duikt naamexpert Floris Hülsmann in het verhaal van fonQ. Kleine letter f aan het begin, hoofdletter Q aan het eind. Een opvallende naam, van een net zo’n opvallend bedrijf: fonQ verkoopt in haar webwinkel trendy meubels, lampen, cadeaus en accessoires. Hoe is het bedrijf op deze naam gekomen? Heette het altijd al zo? En wat is de gedachte erachter? Ceo Jeremiah Albinus legt het haarfijn uit in De Zo Genaamde Podcast.

Details
Hart voor Zaken

Waarom een leidinggevende volgens René Kesselaar een giraffe moet zijn en geen Bokito

Ondernemer René Kesselaar is ontevreden over de wereld waarin hij met zijn bedrijf opereert. Sterker, hij moet niks van die hele aannemerswereld weten. Daarom noemt hij Kesselaar & Zn geen aannemings- of bouwbedrijf, maar een ‘gastheer in de bouw’. Gastheer Cor Hospes van de podcastserie Hart voor Zaken wil alles over het gastheerschap en de opmerkelijke manier van Kesselaars ondernemen weten.

Details
Selfmade in Holland

Selfmade in Holland: Sharon Hilgers slaat een groenere weg in met My Jewellery

Volgend jaar staat voor Sharon Hilgers in het teken van grote veranderingen. Op zakelijk én persoonlijk vlak. Team Selfmade in Holland reist af naar Den Bosch. Het gesprek tussen Roelof Hemmen en Sharon vindt plaats in de kleurrijke showroom van My Jewellery. Sharon: ,,Voor het eerst gaan we met ons merk een ander verhaal vertellen. Dat past bij de nieuwe weg die we inslaan.” Ze heeft al fors geïnvesteerd in verduurzaming en vanaf 2023 worden de plannen uitgerold. Haar rol als meewerkend voorvrouw ziet ze steeds meer veranderen.

Details