Podcast

D66-lijsttrekker Sigrid Kaag: 'Ik blijf pleiten voor een Maatschappelijk Economisch Team, naast het OMT'

D66-lijsttrekker Sigrid Kaag vindt dat we 'slimme risico’s moeten durven nemen, zodat ondernemers – én de gemeenschappen waarin zij een belangrijke rol spelen – weer kunnen groeien en bloeien'. Ze is voorstander van een Maatschappelijk Economisch Team dat advies geeft over de sociale en economische gevolgen van het coronabeleid. Net als ONL-voorzitter Hans Biesheuvel overigens, die in deze podcast bovendien een 'corona innovatie panel' aankondigt.

Podcast kaag coronacrisis verkiezingen

In de podcaststudio in het Ondernemershuis v.l.n.r. Hans Biesheuvel (ONL), presentator Roland Tameling en D66-lijsttrekker Sigrid Kaag.

Van onze redactie 22 februari 2021

DE ONDERNEMER KIEST

Tot en met de dag van de verkiezingen doet De Ondernemer verslag vanuit het Ondernemershuis in Den Haag en spreken we politici, brancheorganisaties en ondernemers. Talkshows, video's, podcasts, live radio, blogs en artikelen - dát is 'De Ondernemer Kiest'.

Volgend D66-lijsttrekker Sigrid Kaag kan een Maatschappelijk Economisch Team duidelijk maken welke gevolgen het huidige coronabeleid heeft op sociaal-maatschappelijk en economisch vlak. ,,Ik breek daar al tijden een lans voor. Op dit moment worden de adviezen gegeven door het Outbreak Management Team (OMT) en die zijn vooral op medische gegevens gebaseerd, terwijl de andere gevolgen van de crisis wat mij betreft te lang onderbelicht zijn geweest. Het is belangrijk om te weten welke consequenties de maatregelen hebben op sociaal en economisch vlak, bijvoorbeeld voor onze kinderen en de ondernemers van Nederland.”

Ook ONL-voorzitter Hans Biesheuvel pleit al geruime tijd voor een dergelijk adviesteam en wil dat hoe dan ook op de Haagse politieke agenda krijgen, bevestigd hij in de podcast. ,,In ons ONL-manifest hebben we het over de drie fases steun, herstel en daarna weer naar groei. Twee weken geleden hebben we een mkb-noodlijn geopend voor ondernemers die het totaal niet meer zien zitten, we zijn enorm veel gebeld, ik schrik van de verhalen en die stapelen zich op. Privé en zakelijk lopen door elkaar heen, rekeningen blijven komen, je moet dat allemaal maar zien te dealen als ondernemer. Daar maak ik mij zorgen over. Als we willen herstellen en groeien hebben we ondernemers harder nodig dan ooit."

Lees ook: Verkiezingsuitslag: VVD wint, D66 met stip op twee

'Slimme versoepelingen doorvoeren'

Volgens Kaag is het onder meer hard nodig om slimme versoepelingen door te voeren, zodat ondernemers weer hun rol kunnen innemen in de samenleving. ,,Ondernemers zijn belangrijk voor de groei van de economie en voor onze banen, maar ze spelen ook een sleutelrol op maatschappelijke vlak in hun eigen buurt. Juist bij het midden- en kleinbedrijf zie je dat: de bakker, de kapper, de kleine speelgoedwinkel… Ze horen bij het groeien en bloeien van de kleine gemeenschappen dus wij vinden dat we moeten bekijken hoe zij verstandig en veilig toch weer de economische ruimte kunnen krijgen."

'Versimpelen procedures, minder bureaucratie'

De hoge regeldruk in Nederland wordt door veel ondernemers ervaren als een drempel om vooruit te gaan en te groeien. Wat de D66-lijsttrekker betreft moet het allemaal een stuk simpeler: ,,In vergelijking met andere landen doen we het als Nederland redelijk goed, maar we moeten meer meedenken vanuit de ondernemer.”

Lees ook: Teruglezen: de persconferentie van 23 februari

ONL start 'corona innovatie panel'

In de podcast kondigt Hans Biesheuvel een 'corona innovatie panel' aan. ,,Ik heb wetenschappers gevraagd om mee te doen worden, want we worden veel benaderd door bedrijven en mensen die iets ontwikkeld hebben op technisch gebied om iets te doen aan coronabestrijding. Het panel krijgt als het ware een zeeffunctie: zij filteren wat kansrijk is en dat kunnen we dan verder laten onderzoeken bij bijvoorbeeld TNO of RIVM. Dat kan helpen, ook op lange termijn als onderdeel van herstel, de innovatiekracht van Nederland beter te gaan benutten om corona ook op de lange termijn de baas te blijven."

Over innovatie en investeringen zegt Kaag onder meer: ,,We moeten eerst zorgen dat we ook de goede lessen en kansen die uit deze coronacrisis komen, dat we die goed pakken. Een daarvan is dat we dankzij sterke investeringen in de digitale economie, dat we onszelf staande hebben weten te houden. Maar we moeten doorpakken op de digitalisering, ook voor het mkb. Ik wil niet dat de kleine winkelier de dupe wordt van het online shoppen en de grote jongens en meisjes blijven staan. We moeten blijven investeren in de digitale economie, het aanbieden van diensten, en dat slim doen."

Beluister de aflevering uit de podcastserie De Ondernemer Kiest, met D66-lijsttrekker Sigrid Kaag en ONL-voorzitter Hans Biesheuvel, bovenaan deze pagina.

Alles over, voor én door ondernemers in je mailbox.

Ontvang twee keer per week onze nieuwsbrief met inspirerende ondernemersverhalen en informatieve artikelen.

Boekencast De Ondernemer Leest

De Blauwe Fabel: hoe trots mogen we op de KLM zijn?

Wat vinden onze Boekencasters Tom van der Lubbe en Erno Hannink van de KLM? De presentatoren van De Ondernemers Boekencast vragen het zich af naar aanleiding van het boek De Blauwe Fabel van klimaatjournalist Ties Joosten. Trots op de Blauwe Zwaan? De hosts zijn kritisch. Waarom? Ze leggen het haarfijn uit in deze nieuwe aflevering van de podcast.

Details
Aandachtstrekkers

Waar ligt de sweetspot van jouw lokale onderneming?

Lokaal ondernemer en ben je op zoek naar de 'sweetspot' van je bedrijf? En is het verstandig een webshop te beginnen als je alleen lokaal of regionaal actief bent? Vragen, vragen, vragen. Aandachtstrekkers Michel Ariëns en Patrick Wessels zouden geen Aandachtstrekkers zijn wanneer ze niet met antwoorden en adviezen komen in hun altijd weer inspirerende gelijknamige podcastserie.

Details
Sleutel tot Succes

Het lange shirts-succes van Girav: 'Voor acht miljard mensen waren er vijf kledingmaten. Da's heel raar toch?"

Hoe de kredietcrisis, ontslagrondes, een romantische ontmoeting en gezonde dosis eigenwijsheid resulteerden in dé oplossing voor een stevig gat in de kledingmarkt: Girav. Met een V. Shirts in zeventien maten, voor lange mannen.

Details
Aandachtstrekkers

Nieuwsbrief net zo spannend als een Netflix-trailer? Zo pak je dat aan

Nieuwsbrieven saai, vervelend en onaantrekkelijk? Onzin. Een digitale nieuwsupdate hoeft alles behalve een spam-waardig moetje te zijn waar je als ondernemer niet onderuit komt. Au contraire: jouw nieuwsbrief kan net zo'n must see-item zijn als een trailer voor de nieuwste Netflix-hit. Hoe? Aandachtstrekkers Michel Ariëns en Patrick Wessels scheppen licht in de duisternis.

Details
Sleutel tot Succes

A Fish Named Fred, uit Nederland: waarom mannen de vrolijke kleding over de hele wereld het dragen

In de tien jaar dat A Fish Named Fred bestaat werd het van een kledinglijn - kleurrijk, vrolijk, onderscheidend - een internationale lifestyle brand. Verkrijgbaar in meer dan dertig landen, te zien in populaire Amerikaanse tv-series, omarmd door tal van bekende mensen, wereldwijd nu gedragen door veel, héél veel mannen. Hoe hebben Rob Schalker en zijn team dit imperium op weten te bouwen, wat is dus dé Sleutel tot Succes?

Details
De Ondernemer

Eén ondernemer, drie branches: hoe keek dus Ed Bindels naar de persconferentie?

Horeca, retail en clubevents. Ondernemer Ed Bindels is actief in deze drie branches, met Food District Liemès, Amac en Club Basis: hoe keek hij naar de eerste persconferentie Rutte-Kuipers?

Details