Nieuws Actueel
Amsterdam stuurt komende jaren toeristen naar Den Haag
Als Amsterdam toeristen kwijt wil, dan neemt Den Haag ze dolgraag over. ,,Wij kunnen hier in de stad nog heel wat extra bezoekers gebruiken.'' Dat schrijft het AD.

,,Weet je welke vraag het meest gestelde wordt in het Rijksmuseum?'' Directeur Marco Esser van Den Haag Marketing laat een geroutineerde stilte vallen. Dan lacht hij: ,,Waar hangt het Meisje met de Parel?''
In het Mauritshuis, hartje Den Haag, luidt natuurlijk het antwoord. De Haagse marketingman wil maar zeggen dat zijn stad aantrekkelijk genoeg is voor die zo interessante groep van internationale toeristen.
Bijzondere deal
En dat komt mooi uit, nu Den Haag en Amsterdam een wel heel bijzondere deal hebben gesloten: De hoofdstad gaat de komende drie jaar de hofstad toeristisch promoten. Ja, zelfs op Amsterdamse treinstations en op luchthaven Schiphol verschijnen binnenkort schermen en billboards die de op Amsterdam gerichte toeristen naar Den Haag moeten lokken.
Toerisme
Toerisme-wethouder Karsten Klein (CDA), die 50.000 euro per jaar uittrekt voor de Amsterdamse Den Haag-promotie, is oprecht enthousiast. ,,We kunnen in Den Haag nog wel wat groei van het toerisme gebruiken. Voor de economie en voor de werkgelegenheid in de stad is die sector ook enorm belangrijk.''
Lees ook: Den Haag wil meer hotelkamers om toeristen in stad te houden
Bierfietsen
Voor Amsterdamse toestanden hoeft Den Haag - in dubbel opzicht - niet bang te zijn, menen Klein en Esser. Al is het maar omdat de toeristen zich in Den Haag veel meer spreiden.
,,In Amsterdam concentreert het bezoek zich in het centrum. Vandaar die enorme drukte'', zegt de marketingdirecteur. ,,Den Haag heeft de stranden van Scheveningen en Kijkduin en de internationale zone met haar Vredespaleis. Dat scheelt. ''
Bovendien verwacht hij in Den Haag geen massale toeloop van blowers en bierfietsen. Uit onderzoeken blijkt immers dat de hofstad vooral buitenlandse gezinnen en expats trekt.
Prachtige overeenkomst
Al met al is het een prachtige overeenkomst, benadrukt wethouder Klein. Ook voor Amsterdam dat de extreme stroom van buitenlandse toeristen gewoon niet meer aan kan en dus de hulptroepen inroept.
Herhaalbezoekers
,,Met de billboards en de online-marketing in Amsterdam mikken we onder meer op de herhaalbezoekers'', stelt Esser. ,,Mensen die al eens in Amsterdam zijn geweest en denken: Den Haag lijkt ons ook wel bijzonder.'' De kwaliteitstoeristen, noemt hij ze. ,,En die veroorzaken geen overlast.''