Nieuws Automotive

Hoe meedoen aan Dakar Rally voor Riwald Recycling-ondernemer Gert Huzink tot duurzaam transport leidt

Wat doe je als je een bedrijf in metaalrecycling hebt waarmee je een groenere wereld nastreeft, maar tegelijkertijd al jaren meedoet aan de brandstofvretende Dakar Rally? Juist, dan zorg je er ‘gewoon’ voor dat je vooruitstrevend bent en als eerste team ooit met een hybride voertuig aan ’s werelds zwaarste race deelneemt. Gert Huzink doet het met zijn bedrijf Riwald Recycling. Met een off-road truck welteverstaan. ,,Op deze manier brengen we een transitie binnen duurzaam transport teweeg.”

Robbert Daalder 11 december 2021

Riwald dakar team gert huzink hybride recycling jeddah 1

Met deze off-road truck mikt het Riwald Dakar Team op een plek bij de eerste tien in het algemeen klassement van de Dakar Rally. Foto's: Riwald Dakar Team

De onderzoeken zijn afgerond, een reeks testwedstrijden is achter de rug en het wedstrijdmateriaal staat inmiddels op de boot richting Saoedi-Arabië. Het zorgt ervoor dat Gert Huzink de handen vrij heeft om zich voor te bereiden op de traditioneel drukke feestdagen binnen Riwald Recycling én alvast vooruit te blikken op de 4.600 kilometer tellende rally die begin januari in de zandbak van het Midden-Oosten wacht.

De 'logische stap' van Riwald Dakar Team om voor hybride te kiezen

Het betreft een rally waarbij de hele wereld meekijkt en (voor zover men dan nog niet gedaan heeft) kennis maakt met het metaalrecyclingbedrijf uit Almelo. Precies waar de vertegenwoordigende pioniers van het Riwald Dakar Team op uit zijn. ,,Vanuit ons bedrijf vind ik dit een hele logische stap”, begint Huzink. ,,En een cruciale stap die we allemaal moeten zetten. Wij draaien op recycling en zijn het hele jaar bezig om onderscheidend en vooruitstrevend te zijn. Het kan dan niet zo zijn dat we aan het begin van een nieuw jaar alle idealen overboord gooien door met een brandstofmotor mee te doen aan Dakar. Het heeft ons drie jaar geleden doen besluiten alleen nog maar mee te willen rijden met een elektrische motor. We willen innoveren op dit vlak en ik vind dat dit kan in Dakar.”

Gert Huzink, de pionier achter het Riwald Dakar Team.

Lees ook: Van afval naar duurzame energie: Fripel maakt circulaire brandstof van resthout

Riwald Dakar Team eerst het lachertje, nu de pionier

Huzink vertelt dat zijn plannen destijds met hoongelach werden ontvangen door de concurrenten uit het deelnemersveld. Iets dat tien jaar geleden ook al gebeurde, maar dan op het zakelijke toneel. ,,Onze concullega’s konden zich niets voorstellen bij de noodzaak die wij voelden om met Riwald Recycling het duurzame pad te kiezen. ‘Zo ver is het nog lang niet’, klonk het vanuit alle hoeken. En moet je nu eens om je heen kijken. Nu wordt je er juist op aangekeken als je niet groen onderneemt.”

"Het blijkt maar weer dat je soms gewoon de stoute schoenen moet aantrekken om iets teweeg te brengen"

,,Rond Dakar hebben we dezelfde verschuiving ervaren. Het fabrieksteam van Audi gaat straks voor het eerst hybride in het autoklassement rijden. Ik weet dat andere teams om deze reden ook naar Riwald hebben gekeken en de overstap eveneens snel zullen maken. Het blijkt maar weer dat je soms gewoon de stoute schoenen moet aantrekken om iets teweeg te brengen. In dit geval een transitie binnen duurzaam transport.”

Grote vlaktes, hoge zandduinen en eenzame trucks; het beeld van de Dakar Rally.

Lees ook: Duurzame doorbraak: eerste elektrische 50 tons trekker-oplegger op Nederlandse weg

Off-road truck van Riwal Dakar team niet langer aan de bulderende diesel aggregaat

Het Riwald Dakar Team reed in de voorgaande twee jaren al mee met een alternatieve energie- en krachtbron. Het is volgende maand echter de eerste keer dat er gebruik wordt gemaakt van een elektromotor die 230 van de 1.000 Pk’s levert die nodig zijn om Saoedi-Arabië te doorkruizen. ,,We stoten vele malen minder CO2 uit dan voorheen. En daarnaast hebben we de elektromotor samen met het Tsjechische bedrijf MKR Technology op zo’n manier ontwikkelt, dat hij oplaadt op de momenten waarop wij de voet van het gaspedaal halen. Dat zorgt er tijdens de nachten bovendien voor dat onze truck niet zoals vroeger urenlang aan een bulderende diesel aggregaat hoeft te staan.”

De ASO is als organisator van Dakar Rally erg enthousiast over de circulaire visie van het Riwald Dakar Team. Het rekent daarom lagere inschrijfgelden en heeft het team van Huzink onderdeel gemaakt van het zogenaamde Dakar Future project. ,,Daarmee worden wij in één adem genoemd met Kamaz, dat bij de meest succesvolle truckfabrikanten van de Dakar Rally hoort en een budget heeft van zo’n 20 miljoen euro. Audi hoort daar ook bij en heeft 25 miljoen te besteden. Ik ben er trots op dat wij daar als amateurteam met net iets meer dan 1 miljoen euro aan budget nu ook bij horen.”

De plannen van Riwald Dakar Team

Het Riwald Dakar Team rijdt straks met twee trucks in de Dakar Rally, een hybride en de andere (nog) op diesel. Het totale team bestaat uit tweeëntwintig mensen waarvan er zes in de cabine van de trucks kruipen. Het team heeft als inzet een plek bij de eerste tien, terwijl er stiekem wordt gehoopt op een eindklassering bij de eerste vijf. De Dakar Rally gaat op zaterdag 1 januari van start in Jeddah.

Vanaf vandaag altijd op de hoogte met het laatste nieuws voor ondernemers. Rond lunchtijd in je mailbox!

Ontvang iedere ochtend onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws