Nieuws Actueel

Studentenbedrijf in Dronten ontwikkelt spel over boerenleven

Kinderen leren met door studenten ontwikkeld spel over het boerenleven.

Anton van Noorel | Foto: Freddy Schinkel 13 mei 2016

Studentenbedrijf dronten boerenleven freddy schinkel

Ruim twintig stuks zijn er inmiddels verkocht van het nieuwe spel 'Boerenpin'. En als het aan algemeen directeur Jaap Borgers uit Nijverdal ligt, gaat dat aantal fors omhoog. "We hebben er in ieder geval nog heel wat liggen."

Borgers (20 jaar) is de algemeen directeur van een student company, een soort studentenbedrijf. De agrarische hogeschool in heeft circa tien van zulke bedrijven. Zij doorlopen gedurende het hele schooljaar alle stappen van een bedrijf. "Dan gaat het om het bedenken van een product, tot het verkopen ervan."

SpelHet bedrijf van Borgers heeft een spel bedacht: Boerenpin. Het moet vooral de kennis van de jeugd over de agrarische sector vergroten. "Hier in de polder zullen de meeste kinderen er nog wat vanaf weten. Maar andere kinderen denken dat melk uit de fabriek komt." En dus besloot het groepje van zes studenten om de kennis te vergroten door het ontwikkelen en maken van een spel. Maanden zijn de studenten 'Bedrijfskunde en Agrifood Business' er al mee bezig. Vakanties en andere vrije dagen werden opgeofferd om het spel te realiseren. "Als je echt het grote geld wilde verdienen, dan had je voor iets anders moeten kiezen. Maar wij verkopen niet alleen het product, maar een heel verhaal erachter."

ProcesHet bedenken en ontwikkelen van het spel was een heel proces, zo geeft Borgers aan. "Aanvankelijk waren we bezig met een achterlicht op zonne-energie, maar dat bleek toch moeilijker dan gedacht. Toen kwamen we uit op het maken van het spel."

Boerenpin is een kennisspel. Door het goed beantwoorden van vragen, kan de deelnemer pinnetjes op het speelbord verplaatsen. Dat gaat net zo lang door totdat de pinnetjes de finish, of de overkant van het bord, hebben bereikt. Het spel speel je in principe met twee teams, tegen elkaar.

ReactiesInmiddels is Boerenpin een aantal weken te koop. " De reacties zijn heel positief. Mensen vinden het heel leuk." Uiteindelijk kunnen de bedenkers met het hele project studiepunten verdienen.

Volgens de website van het bedrijf is het doel 'om de hele doelgroep kennis te laten maken met de agrarische sector'. "Ja, dat is ambitieus. Maar dat moet je ook zijn, je moet niet te klein denken."