Nieuws Actueel
Bruna en HEMA in Deventer verkopen meer schoolartikelen na verdwijnen van V&D
Met het verdwijnen van de warenhuizen van winkelketen V&D is ook een anders altijd drukbezochte afdeling verdwenen, de Schoolcampus. Scholieren, studenten en hun ouders moeten nu bij het begin van het schooljaar elders hun heil zoeken. Bij de uitgebreide schoolafdeling van de HEMA, bijvoorbeeld. Of bij de Bruna in de Korte Bisschopstraat, die er speciaal zijn winkel voor verbouwde. De Stentor nam een kijkje bij deze winkels.
De HEMA kondigt het nieuwe schooljaar al op de winkelruiten aan. Agenda's 25 procent korting, met pal achter de voordeur een eerste tafel met schoolspullen. Scholieren hoeven verder alleen maar de pijlen in de winkel te volgen naar de eerste verdieping, waar HEMA een uitgebreide afdeling speciaal voor het nieuwe schooljaar heeft ingericht.
Volgens manager marketing en pr Marry Jansen hebben alle grotere HEMA-vestigingen hun aanbod aan schoolartikelen uitgebreid na het verdwijnen van V&D. ,,We hebben bijvoorbeeld andere merken agenda's dan ons huismerk. De verkoop loopt boven verwachting'', geeft Jansen de toename aan omzet aan.
VerbouwingEigenaar Erwin Rouwendal van de Bruna-winkel aan de Korte Bisschopstraat heeft zijn winkel na de ondergang van V&D zelfs verbouwd om een graantje mee te pikken van de marktruimte die plotseling vrijkwam.
,,Ze maakten altijd een rondje V&D, Bruna en HEMA. De omzet was steeds 50 procent voor V&D en 25 voor de anderen. Als er dan 50 procent wegvalt, moet je daar wel op inspringen'', aldus Rouwendal.
Pop-upEven dacht hij zelf aan de lancering van een pop-up-winkel, een tijdelijke speciaalzaak in schoolspullen, maar de rekensom leerde hem dat hij beter zijn winkel kon verbouwen. ,,Met een tijdelijke winkel ben je ook huur kwijt, winkelmateriaal, een kassa, een pinautomaat en extra personeel. Dan heb je wel meer omzet, maar hou je onder de streep minder over. Het geld kun je beter in je bestaande winkel steken. Daar heb je blijvend wat aan.''
Rouwendal leverde een flink deel van zijn oude magazijn in voor een uitbreiding met 25 vierkante meter van zijn winkel. ,,Ik heb nu aan de achterkant twee blokken met schoolartikelen. Van V&D kreeg ik ook de rugzakken van Eastpak erbij. Die zijn ook leuk om in de winkel te hebben. Straks heb ik ook meer ruimte om de agenda's en de kalenders mooi te laten zien. Van februari tot april ga ik er dan een boekenmarktje houden. En daarna komen de schoolartikelen weer.''
OpbrengstDe Bruna-eigenaar is nu al tevreden over de opbrengst van zijn investering. ,,We hebben nu al meer verkocht dan vorig jaar, terwijl de scholen pas over twee weken beginnen. Maar het is altijd hetzelfde: de meiden komen vroeg, komen vijf, zes keer in de winkel voor ze beslissen, terwijl de jongens de laatste twee weken pas komen.''