Nieuws Actueel
D&K Automotive Glass uit Alphen is internationaal een autoriteit in autoruiten
Van multinationals tot creatieve broeinesten, van eenmanszaakjes tot marktleiders, het Groen Hart telt talloze bijzondere bedrijven. Zo ook D&K Automotive Glass. Het Alphense bedrijf maakt prototypen autoruiten voor Duitse en Franse autofabrikanten en ontwerpt deze met de nieuwste technieken, dat schrijft het AD.

De autoruit is in de moderne auto een waar stukje techniek. De verwarmde ruit met regensensor wordt al jaren toegepast. Maar de ruit is ook al een antenne, gps-ontvanger, projectiescherm en geschikt voor veiligheidssensoren. De toekomstige zelfrijdende auto kan niet zonder de intelligente autoruit.
High-tech autoruiten
D&K Automotive Glass werkt met de grote Europese autofabrikanten aan deze high-tech autoruiten, maar directeur Bart Driehuis leeft zich nog het liefst uit op de basis: het vormen van de modellen die door ontwerpers zijn bedacht. "Ze kunnen wel van alles bedenken, maar glas kan niet zomaar in alle bochten worden gevormd. Doordat wij al 25 jaar dit werk doen, weten we waar problemen kunnen ontstaan. Om die problemen op te lossen, is het weleens nodig om een machine om te bouwen. Die machinebouw vind ik het leukste om te doen.''
Lees ook: Meer export en kansen technologische innovaties verwacht
Omslag
Het vormen van autoruiten was niet waarmee het bedrijf 25 jaar geleden mee begon. De voorgangers van Driehuis hadden als een van de eersten de techniek om kleine schades aan auto's te repareren. De techniek waarmee Carglass vervolgens de markt veroverde. "Ik werkte al bij D&K en heb het bedrijf na twee jaar overgenomen. Ik zag aankomen dat we de concurrentie met de grote jongens als Carglass gingen verliezen. We moesten er wat naast gaan doen. Dat werd vlakglas, onder andere voor oldtimers. Toen er ook meer vraag kwam naar gebogen ruiten heb ik een oven gekocht. Het was voor de levering aan particulieren.''
De echte omslag naar levering aan de autofabrikanten kwam door een levering van een voorruit aan iemand die zonnedaken produceerde voor Daimler. "Korte tijd later had ik iemand van Daimler aan de telefoon of ik voor hen ook andere ruiten voor een prototype wilde maken. Zo kwamen we binnen bij de autobranche.''
Prototype
D&K Automotive Glass werkt op meerdere manieren samen met de autofabrikanten. Er kan een opdracht komen om een prototype te maken die al helemaal is uitgetekend. "Dat is in de prototypefase. Dan is er al besloten hoe de auto eruit komt te zien. Dan kunnen wij met rekenformules en onze ervaring alle stappen om een ruit te maken uitvoeren.''
Soms komt er een opdracht om maar één ruit te produceren. "Dat is voor auto's die op beurzen worden gepresenteerd als de auto van de toekomst, de eyecatchers op beurzen. Fabrikanten laten graag zien wat hun toekomstvisie is. Vaak worden die ruiten van plastic gemaakt, omdat die vormen niet van glas te maken zijn.''
Laboratorium
Bij andere opdrachten denkt D&K Automotive Glass mee in de ontwikkeling. Het bedrijf heeft zelf een laboratorium om nieuwe materialen en technieken te ontwikkelen en testen. Daarbij wordt vooral gebruik gemaakt van het folie dat tussen het glas zit. "Een autoruit is vrij eenvoudig opgebouwd uit twee lagen glas met daartussen het kunststof pvb. Met dat pvb kun je van alles. Het is bijvoorbeeld al dertig jaar mogelijk om de voorruit te verwarmen. Door evolutie van de techniek lukt het ons nu om dat 100 procent onzichtbaar te maken. Het is ook mogelijk om infrarood te reflecteren, waardoor het in de auto minder warm wordt en de airco minder hard hoeft te draaien. Het nieuwste is de head-up display. Je kunt daarmee bijvoorbeeld je snelheid en navigatie op de ruit projecteren. Dat zorgt ervoor je je aandacht constanter op de weg kunt houden en je ontspannener rijdt.''
De productie van prototypes is met enige geheimhouding omgeven. Maar ter gelegenheid van het 25-jarig bestaan opent D&K Automotive Glass op vrijdag 15 december éénmalig voor inwoners van de gemeente Alphen de deuren van de drie locaties.
"De open dag is om te laten zien hoe gevarieerd ons werk is. We hebben namelijk op alle niveaus nieuwe medewerkers nodig. Doordat we nu ook actief worden voor Franse fabrikanten, verwachten we forse groei.''
Glas kan niet in alle bochten worden gevormd