Nieuws Actueel

Directeur Christie's wordt zelfstandig ondernemer

Dertig jaar was hij werkzaam bij veilinghuis Christie’s in Amsterdam, waarvan de helft als directeur. Het plan was om nog eens vijftien jaar te blijven, maar toch vertrekt Jop Ubbens (57), schrijft de Volkskrant. "Op eigen initiatief", verzekert hij.

Xanne Visser 9 juni 2016

Ubbens

"Ik wil mijn droom najagen. Dichter naar mijn vak en passie voor schilderijen toe." Ubbens wordt zelfstandig ondernemer. "Adviseren, publiceren, lesgeven of bemiddelen: het kan allemaal. Een boek over 30 jaar Christie’s stond al op de planning, daar heb ik nu eindelijk tijd voor." In 1986 begon hij als stagiair bij het veilinghuis, na te zijn afgestudeerd op kunst uit de 16de eeuw. Maar het was de 19de eeuw die hem bij Christie’s werd aangeboden. "In 1987 werd Van Goghs Vaas met de vijftien zonnebloemen in Londen voor een recordbedrag verkocht. Toen werd de afdeling schilderkunst uitgebreid. Ik heb de kans met beide handen aangegrepen." DirecteurHij schopte het tot directeur en wist belangrijke privéverzamelingen onder de hamer te brengen, zoals die van Anton Dreesmann en Piet en Ida Sanders. Zijn favoriete kunstenaar is Caspar David Friedrich. "Helaas heb ik nooit een werk van hem mogen veilen. Al zijn werk hangt in musea." In 2011 sloot concurrent Sotheby’s zijn kantoor in Amsterdam, maar Christie’s bleef. "Mijn kantoor neemt een belangrijke positie in, omdat ook landen als België, Duitsland en Denemarken worden vertegenwoordigd. In 2015 veilden we voor 41 miljoen euro, en exporteerden we voor 25 miljoen kunst naar andere filialen. Als Christie’s in Amsterdam was verdwenen, waren we een hoop omzet misgelopen."Stabilisering De vestiging moest in 2013 wel flink inkrimpen, maar dat kwam volgens Ubbens omdat alle kaarten op Hongkong en New York werden gezet. "De grote Picasso’s en Francis Bacons bevonden zich daar en de markt vanuit China werd opengegooid." Kritiek dat kunst onbetaalbaar is geworden, verwerpt hij. "Je kan ook iets voor 3.000 euro kopen." Hij heeft genoten tussen 2011 en 2015, toen het goede jaren voor de kunstwereld waren. "Maar in 2016 zien we wereldwijd een stabilisering van de markt. In 2017 wordt het nog moeilijker."