Nieuws Actueel

DPG Media neemt Sanoma Media Netherlands over

DPG Media neemt Sanoma Netherlands over. Dat is vanmorgen bekendgemaakt. Met de overname van de Sanoma-magazines (waaronder Libelle, Margriet en Donald Duck) en nieuwssite NU.nl wil DPG haar positie ten opzichte van met name Facebook en Google versterken. DPG Media ziet grote kansen in de (verdere) digitalisering van al die bekende titels. De overnameprijs is 460 miljoen euro.

Van onze redactie 10 december 2019

Sanoma DPG Media overname

DPG is zelf in Nederland al uitgever van AD, Volkskrant, Trouw, een reeks regionale kranten, nieuwssites en platforms waaronder De Ondernemer, en een aantal online diensten.

Op de lezersmarkt zijn de merken van DPG sterk, met name het aantal digitale abonnees groeit hard. Maar op de digitale advertentiemarkt hebben de techpartijen Google en Facebook inmiddels tweederde van de omzet in Nederland in handen.

Nieuwe stap

De overname is een nieuwe stap in de concentratie van de Nederlandse media in een paar grote bedrijven. Mediahuis, uitgever van NRC nam eerder TMG, uitgever van onder meer de Telegraaf over. DPG kocht de succesvolle vergelijkingssite Independer. John de Mols Talpa nam het persbureau ANP en het fotopersbureau Hollandse Hoogte over, naast een aantal bekende televisiegezichten.

Sanoma Media Netherlands is de grootste uitgever van magazines met titels als Libelle, Margriet, Donald Duck, AutoWeek, vtwonen en - saillant, want de tv-zender ligt bij Talpa - Veronica Magazine. Sanoma is tevens eigenaar van nieuwsplatform NU.nl, de grootste nieuwssite van Nederland met een maandelijks bereik van 8 miljoen bezoekers.

Noodzakelijke versterking

Erik Roddenhof, ceo van DPG Media, zegt heel blij te zijn met de overname van Sanoma. ,,Dit is een belangrijke versterking van onze onderneming, die noodzakelijk is in deze steeds verder digitaliserende wereld. Samen hebben we synergie en grotere slagkracht. Zo kunnen we onze producten beter en sneller digitaliseren.”

Roddenhof verheugt zich erop Libelle, Margriet, vtwonen, Donald Duck en andere merken van Sanoma een toekomst te bieden in het digitale tijdperk. ,,Daar gaan we in investeren. We hebben op dit gebied inmiddels goede ervaring opgedaan met onze nieuwsmedia.”

Goede basis voor toekomst

Susan Duinhoven, president en ceo van Sanoma Corporation: ,,Ik ben trots op het werk dat is gedaan binnen Sanoma Media Netherlands. Er staat een prachtig portfolio met sterke merken, waarmee we onderscheidende producten voor consumenten en adverteerders ontwikkelen in Nederland en België. De winstgevendheid is de afgelopen jaren gestegen en aanvullend is uitstekende groei gerealiseerd op het vlak van nieuws en data. Daarmee is een goede basis voor de toekomst neergezet. Ik ben ervan overtuigd dat, als onderdeel van DPG Media, Sanoma Media Netherlands haar groeiambities volledig gaat waarmaken. Ik draag het fantastische team van Sanoma Media Netherlands dan ook met een gerust hart over aan DPG Media.”

Sanoma Media Netherlands behaalde in 2018 424 miljoen euro omzet. Bij het bedrijf werken 894 fte, grotendeels met standplaats Hoofddorp.

DPG Media, onderdeel van DPG Media Group, maakte in 2018 746 miljoen euro omzet, bij het bedrijf werken momenteel 2795 fte verspreid over heel Nederland.

In de podcast van De Ondernemer reageert Robert de Boeck, de oprichter van investeringsmaatschappij Antea, ook op de overname van de Sanoma-bladen door DPG Media. Hij zegt te begrijpen dat Sanoma de publieksbladen van de hand doet en ziet in educatiemedia een groeimarkt. Over de keuze van DPG om de bladen de digitaliseren is hij sceptisch. Luister de podcast hier terug.