How-to E-commerce

De ultieme tips: hoe je met data klanten naar jouw product leidt

Online winkelen betekent voor de consument gemak maar tegelijkertijd ook onzekerheid. Koopt de klant wel het product dat hij of zij wil hebben? Voldoet het aan de verwachtingen? Want het niet kunnen voelen en zien van producten is één van de grootste drempels voor het voltooien van de aankoop. Help de consument en jezelf het beste met onderstaande tips.

Van onze redactie 17 augustus 2020

Online shoppen webshop data klant 2

Illustraties: Unsplash

Bij de wereldwijde verkoop via internet van consumentenproducten gaan veel uren en winst verloren door retourzendingen. Van degenen die de aankoop voltooien zegt 64 procent van de klanten dat ze het product terug willen sturen omdat het product niet overeenkomt met de productinformatie online, zo blijkt uit onderzoek van McKinsey & Company in opdracht van GS1 global.

Betrouwbare, complete en consistente productdata speel dus een steeds grotere rol in het mogelijk maken van een naadloze omnichannelervaring.

Management bedrijven van productdata

De getallen geven het belang van goed onderhoud van je gegevens aan om je omzet op peil te houden. Enerzijds vereisen verschillende retailers productinformatie van leveranciers in een scala van formaten, die duizenden uren arbeidstijd kosten. Die complexiteit is uitdagend, zeker als het gaat om het op orde houden van de datakwaliteit. En als data niet goed zijn leidt dat tot omzetverlies. Anderzijds besteden ook retailers veel tijd aan het verifiëren van de data, het verzamelen van informatie uit meerdere bronnen voor de ontbrekende of onnauwkeurige data en het synchroniseren ervan naar online en offline kanalen.

''Een éénduidig datamodel bespaart op de korte termijn bedrijven tienduizenden werkuren per jaar''

Onderzoek McKinsey & Company

Online winkelen webshop data klant 1

Productdata: in volle breedte meer winst

Het standaardiseren van de basisgegevens in een wereldwijd datamodel is een belangrijke eerste stap in de richting van digitale en analytische volwassenheid, zo vinden de experts van McKinsey. Veel consumentgerichte sectoren beginnen in te zien dat hun producten fundamentele data vereisen om de producten te kunnen identificeren. Het levert in de volle breedte meer winst op.

Het gaat er immers om dat consumenten dezelfde informatie zien op in de verschillende kanalen, bij verschillende verkooppartners en geografische gebieden. Concurrenten versterken elkaar door samen de markt te voorzien van eenduidige data. Samenwerking betekent winst voor de hele markt.

Besparing in tijd voor ondernemer

Een éénduidig datamodel bespaart op de korte termijn bedrijven tienduizenden werkuren per jaar, omdat ze zo’n 30 tot 60 procent minder aan data-uitwisseling hoeven te doen. Retailers kunnen 30 tot 50 procent van hun inspanning verminderen omdat ze niet meer de volledigheid en de kwaliteit van gegevens hoeven te controleren.

Leveranciers kunnen 40 tot 60 procent aan tijd besparen; ze zijn minder tijd kwijt aan de voorbereiding van data, omdat ze niet meer steeds informatie hoeven te uploaden. Overigens boeken bedrijven twee tot vijf keer meer rendement op de eenmalige investeringen die nodig is voor correcte data-uitwisseling.

Verkoop stijgt en minder retouren

Door het managen van éénduidige productdata krijgen miljoenen consumenten een betere omnichannelervaring.
Consumenten zullen meer weten over producten voordat ze een aankoop doen waardoor minder vaak het product wordt teruggestuurd. De verwachting en de werkelijke beleving van het product komen dichter bij elkaar en dat legt bedrijven geen windeieren. Daar ziet McKinsey dan ook kansen op lange termijn:

  • 5 tot 10 procent toename van online verkopen door verbeterde zoekbaarheid.
  • de verkoop stijgt met 2 tot 3 procent door betere personalisatie.
  • 5 tot 10 procent minder retourzendingen.

Alles over, voor én door ondernemers in je mailbox.

Ontvang twee keer per week onze nieuwsbrief met inspirerende ondernemersverhalen en informatieve artikelen.