Nieuws E-commerce

Met dit platform ontvangt ook de lokale winkelier voortaan digitale klanten

Hyperlokaal shoppen waarbij je virtueel door je eigen vertrouwde winkelcentrum loopt: het is FlexY in een notendop. Via de FlexY App bestel je hondenbrokken bij de dierenspeciaalzaak, een pak luiers bij de drogist en een scharrelkip bij de slager. Wie voor 16.00 uur bestelt, heeft zijn boodschappen nog diezelfde dag in huis. ,,FlexY is het platform dat lokale winkeliers en consumenten samenbrengt."

Jeroen Kreule 15 maart 2021

Flexy app platform lokaal winkelier digitaal

Een boodschappenzak vol producten afkomstig van lokale winkeliers: met de FlexY App is het mogelijk. Foto Shutterstock ter illustratie

Lokale winkeliers op een innovatieve manier het podium geven dat ze verdienen: de 32-jarige medeoprichter van FlexY Viresh Kewalbansing heeft er zijn missie van gemaakt. ,,Jaren geleden zag je het al ontstaan: op het gebied van online verkoop kunnen de kleine, zelfstandige ondernemers niet opboksen tegen de grote, welbekende e-commerce-bedrijven. Veel winkeliers willen zo graag vernieuwen, maar weten vaak niet hoe en waar ze moeten beginnen."

Via een app bij meerdere winkels bestellen

,,Dat terwijl de klant veel liefde heeft voor de slager en pindaboer om de hoek. Ik ook. Met FlexY geven we lokale winkeliers in een winkelcentrum of dorpscentrum het podium dat ze verdienen. Wij koppelen de database van alle producten aan de FlexY App. Daar heb je als winkelier nauwelijks omkijken naar. En de klant kan via die ene app bij meerdere winkels bestellen terwijl de boodschappen in een keer worden thuisbezorgd.’’

Lees ook: Websuper Picnic ziet omzet verdubbelen

FlexY verbindt ondernemers, consumenten en bezorgers. Het werkt als volgt: de klant opent de Flexy App en gaat virtueel shoppen in een supermarkt, bij een kaasspecialist, de toko en een bloemist. Het aanbod is afhankelijk van het soort winkels dat in het nabijgelegen winkelcentrum aanwezig is. Wanneer het mandje is gevuld, kan via iDEAL worden afgerekend.

Boodschappen verzamelen en bestelling wegbrengen

De verschillende winkels accepteren vervolgens de order, tenzij een product niet op voorraad is. Om vier uur ’s middags fietst de FlexY Hub Driver langs alle winkels om de bestellingen op te halen. Deze brengt de Hub Driver naar een centrale locatie in dat winkelcentrum, de zogenaamde hub. Vanaf deze plek worden de boodschappen door de verschillende FlexY Drivers met de fiets, scooter of auto bezorgd op het tijdstip dat de klant heeft aangegeven, ergens tussen 16 en 22 uur.

"Elke winkel heeft vaste klanten. Maar wanneer jouw producten in de app worden getoond, kunnen ze ook worden ontdekt door nieuwe klanten. FlexY zorgt voor meer exposure"

Viresh Kewalbansing, medeoprichter FlexY

FlexY App voor consument, winkelier en driver

Op deze manier kan elk winkelcentrum of dorpscentrum een potentieel distributiecentrum zijn, aldus Kewalbansing. ,,Local for local. Dat is wat mij betreft de kracht van dit concept.’’ FlexY is dus een platform dat bestaat uit drie verschillende apps: een app voor de consument (om lokaal te kunnen shoppen), een app voor de winkelier (voor het digitaliseren van de winkelvoorraad) en een app voor de driver.

FlexY laat retailers groeien, zegt Kewalbansing. ,,Elke winkel heeft vaste klanten. Maar wanneer jouw producten in de app worden getoond, kunnen ze ook worden ontdekt door nieuwe klanten. FlexY zorgt voor meer exposure, dus stijgende verkoopcijfers.’’

Lees ook: Onlinesupermarkt Crisp haalt miljoenen op bij Nederlandse investeerders

Kewalbansing: 'FlexY is een extra verkoopkanaal voor winkeliers'

De huidige pandemie heeft de ontwikkeling van FlexY in een stroomversnelling gebracht. Kewalbansing: ,,Door de huidige maatregelen zijn de meeste winkels zeer beperkt open. Dat heeft ingrijpende gevolgen voor veel ondernemers.’’ Om het virus onder controle te krijgen, moeten mensen immers zoveel als mogelijk thuisblijven met als gevolg dat winkeliers nauwelijks klanten voorbij zien komen. ,,De FlexY App is een flexibele, transparante en makkelijke manier om producten aan de man te brengen. Je kunt FlexY dus beschouwen als een extra verkoopkanaal.’’

De eerste ideeën voor FlexY ontstonden toen Kewalbansing in de Amerikaanse miljoenenstad Los Angeles verbleef. Hij werkte er onder meer voor Google en een dochteronderneming van Microsoft. ,,Het gebeurde wel eens dat ik ergens bleef slapen en ik een tandenborstel nodig had. Een vriend van mij zei: gebruik Instacart. Ik heb de app gedownload en een tandenborstel besteld bij een winkel in de buurt. Binnen een kwartier werd de bestelling bezorgd.’’ Samen met zijn medeoprichters werd FlexY bedacht waarop de ontwikkeling van de dienst kon beginnen.

"Met een team van zo’n 25 ontwikkelaars hebben we al die concepten bij elkaar gegooid om vervolgens een eigen concept te maken"

Viresh Kewalbansing, medeoprichter FlexY

Lees ook: Verpakkingsvrije online supermarkt Pieter Pot haalt miljoenen op

Winkelgebieden digitaliseren in de broekzak van de klant

Bij die ontwikkeling heeft Kewalbansing zich ook laten inspireren door succesvolle bedrijven als Uber en Airbnb. ,,Zij disrupten de markt. Uber heeft de taxiwereld op z’n kop gezet: er was vaak sprake van monopolie. Met een team van zo’n 25 ontwikkelaars hebben we al die concepten bij elkaar gegooid om vervolgens een eigen concept te maken. Met FlexY willen we overigens niet de concurrentiestrijd aan gaan met de grote e-commerce-bedrijven. Nee, we willen er vooral zijn voor de lokale ondernemers. Met FlexY willen we winkelgebieden digitaliseren in de broekzak van de klanten.’’

FlexY na Suriname nu in Nederland

FlexY draait al drie jaar in Suriname en nu is Nederland aan de beurt. Onlangs is een pilot afgerond in Almere Centrum. Kewalbansing spreekt van een geslaagde proef met tevreden klanten en winkeliers. ,,Alle kinderziektes zijn eruit gehaald, FlexY is verder geperfectioneerd. De app is nu helemaal klaar."

,,We staan op het punt daadwerkelijk te starten op verschillende plekken in Nederland. We maken concrete afspraken met onder meer een landelijke supermarktketen en brancheorganisatie INretail. We hebben ons vizier gericht op winkelcentra, ondernemersverenigingen en vastgoedpartijen, zowel in dorpen als steden met winkelcentra. De belangstelling is groot.’’

Lees ook: 700 procent omzetgroei voor Crisp, online super bouwt nieuw distributiecentrum

Partijen die met FlexY in zee gaan, kunnen rekenen op goede begeleiding, besluit de jonge medeoprichter. ,,Wij helpen winkeliers om het winkelaanbod online te zetten en te promoten. Na de introductie blijven we samenwerken om processen rond distributie en klantenservice te optimaliseren met als doel tevreden klanten en vooral: stijgende verkoopcijfers voor lokale winkeliers.’’

Zo lang de coronamaatregelen van kracht zijn, is het gebruik van FlexY gratis. Winkeliers betalen geen servicekosten, geen commissie en geen hostingkosten. Kijk voor meer informatie op de site van FlexY.

Mis vanaf nu geen ondernemersnieuws meer, schrijf je in voor onze dagelijkse update. In 2 minuten tijd ben jij weer op de hoogte.

Ontvang iedere ochtend onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws