Nieuws E-commerce

'Bol.com is hier heer en meester, maar Amazon blijft het stug proberen'

Hoe doet Amazon het eigenlijk in Nederland? Het bedrijf lanceerde in maart 2020 - vlak voor de coronapandemie - zijn Nederlandse webshop. De vrees bestond dat de techgigant de concurrentie zou verpulveren, maar bijna anderhalf jaar later is daar (nog) geen sprake van.

Sanne Schelfaut (AD) 8 juli 2021

Amazone ali marketplace

,,Bol.com is heer en meester in Nederland, geen twijfel mogelijk. Maar Amazon blijft proberen en werkt ondertussen stug door aan het veroveren van marktaandeel'', zegt Tim van der Bilt, eigenaar van marketingbureau Maze-One. Zijn bedrijf vergelijkt om de drie maanden de grote online platforms in ons land en ziet dat Amazon groter wordt.

,,Sinds kort kun je op amazon.nl adverteren, dat maakt de site meteen een stuk interessanter voor veel merken. In de VS zie je dat Amazon met zijn advertentieplatform een flinke hap uit de advertentie-inkomsten van Google en Facebook neemt, daar is echt sprake van een advertentieslag. Ik ben benieuwd hoe concurrenten als bol.com en Coolblue hier op anticiperen. Het is weer een volgende stap in ontwikkeling van Amazon in Nederland.''

Lees ook: Boekentips: de groeilessen die wij leerden van ‘Het geheim van bol.com’

Amazon noteerde vorig jaar een zesde plaats in de Twinkle Top 100, de jaarlijkse lijst met de grootste online verkopers in Nederland. Volgens Twinkle verkochten de Amerikanen voor 400 miljoen aan spullen aan Nederlanders en staat daarmee in de schaduw van nummer één bol.com dat voor een bedrag van 2,1 miljard online producten verkocht.

Lees ook: MKB-Nederland en bol.com helpen ondernemers bij online verkoopstrategie

,,Je merkt dat ze moeite hebben om hun positie te veroveren", zegt retailexpert Cor Molenaar over Amazon. ,,Ze groeien wel, maar het is tot nu toe pittig om het bol.com, Coolblue, maar ook Zalando lastig te maken." Coolblue en Zalando richten zich volgens hem met succes op niches zoals elektronica en mode. Bol.com en Amazon zijn met hun brede aanbod elkaars directe concurrent.

,,De Nederlandse consument is verwend door de snelle service en bezorging. Amazon concurreert ook fel op prijs, maar heel veel scheelt dat niet. Maar toch, vergis je niet in de innovatie-kracht van Amazon, het bedrijf heeft ontzettend veel betekend voor de e-commerce en het zal me niets verbazen als het, bijvoorbeeld door het advertentieplatform, ook in Nederland de weg verder omhoog vindt.''

Amazon zelf geeft geen informatie over de omzetcijfers in Nederland.

Mis vanaf nu geen ondernemersnieuws meer, schrijf je in voor onze dagelijkse update. In 2 minuten tijd ben jij weer op de hoogte.

Ontvang iedere ochtend onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws