Nieuws E-commerce

Nóg snellere bezorging: deze bezorgservice brengt jouw producten binnen een uur bij de klant

PostNL opgelet: er komt een nieuwe concurrent aangesjeesd. Start-up Packaly wil de bezorger om de hoek worden. Doel: nul uitstoot en een supersnelle levering. ,,We bezorgen binnen een uur.’’

Noël Ummels/De Ondernemer | Foto: Packaly 9 juli 2019

Packaly

Samen met Niels Nijhof en Adrik Elzing is Axel Dekker oprichter van Packaly, spreek uit ‘pakalie’. Het trio is respectievelijk CTO, COO en CEO van de bezorgdienst die razendsnel en alleen met milieuvriendelijke fietsen werkt. Hoe ze op het idee zijn gekomen om in deze vechtmarkt te stappen? ,,We zagen steeds die busjes met draaiende motoren in de binnenstad staan en dachten: dat kan een stuk efficiënter en een stuk minder vervuilend’’, vertelt Dekker. ,,Waarom alles bezorgen met de auto als het ook met de fiets kan?’’

Het voordeel van de auto is natuurlijk wel dat je het hele land kunt bestrijken. Maar volgens Dekker is dat tegelijk ook het nadeel. ,,De meeste spullen die de consument bestelt komen uit een centraal warehouse, terwijl je ze vaak ook in de eigen stad kunt krijgen. Packaly werkt met retailers uit Utrecht voor klanten uit Utrecht.’’

Overeenkomsten met winkelketens en lokale retailers

Utrecht is de stad waar het bezorgbedrijf bij de lancering op 1 augustus van start gaat. ,,Daar zullen we ons systeem testen en van daaruit verder uitbouwen. We hebben overeenkomsten met zowel winkelketens als lokale retailers. Voorwaarde is wel dat je een webshop hebt. Maar het kan ook heel simpel, want we bieden een dashboard aan waarop je als retailer het afhaal- en bezorgadres kunt aangeven.’’

De adviesprijs voor bezorging is 5 euro. ,,Retailers mogen hun klanten minder rekenen, maar dan betalen zij de rest bij. Ons verdienmodel bestaat uit die 5 euro plus nog een bedrag dat we ontvangen van de retailer. Veel partijen tonen zich enthousiast en zien de voordelen van Packaly in, ook omdat de voorraad niet meer stilligt.’’

En de voordelen voor de consument: waarom zou die niet liever kiezen voor een landelijke aanbieder als Bol.com? ,,Allereerst zorgen wij met onze aanpak voor een beter milieu, maar we zorgen ook voor een betere service. Binnen een uur is de bestelling thuis. Dat betekent dat je klanten op de levering kunten rekenen en nooit meer een briefje in de bus krijgt met: u was er niet, we komen morgen nog wel een keer.’’

Daarover gesproken: dan hebben we het over grotere bestellingen. Wat kan Packaly eigenlijk vervoeren op zo’n fietsje? ,,Nou, we hebben ook bakfietsen. Dat moet het zelfs mogelijk maken om een bank te bezorgen.’’

Bonussysteem voor zzp'ers

Net zoals bekende koeriersbedrijven als Deliveroo en Thuisbezorgd gaat Packaly werken met zzp’ers. De klachten van deze verkapte werknemers, dat ze slecht betaald en nog slechter behandeld worden, zijn legio. Ook wat dat betreft belooft Dekker dat Packaly het anders gaat doen. ,,Om te beginnen met transparante communicatie. Bij sommige bedrijven heb je niets te vertellen, wij waarderen je inbreng juist. Verder willen we werken met een bonussysteem: als het goed gaat met het bedrijf, profiteer je als zzp’er aan het eind van het kwartaal mee.’’

Bezorgen kan een stuk efficiënter en een stuk minder vervuilend

Axel Dekker, CEO van Packaly