Nieuws Actueel
Elon Musk lijft eigen bedrijf in
Autofabrikant Tesla koopt zonnepanelenmaker Solar City – beide van Elon Musk. Zo ontstaat een unieke groene combinatie, vindt de grootaandeelhouder. Beleggers zijn minder enthousiast, schrijft de Volkskrant.

De Amerikaanse maker van elektrische auto’s Tesla heeft de maker van zonnestroomsystemen Solar City gekocht voor ongeveer 2,5 miljard euro. De deal die gisterochtend in alle vroegte werd bekendgemaakt, veroorzaakte twee soorten opwinding: ergernis en enthousiasme. Enthousiasme was er vooral bij Elon Musk, oprichter, baas en grootaandeelhouder van de twee bedrijven. Hij ziet de integratie van beide onderdelen als een logische stap. Bezitters van een elektrische Tesla kunnen nu immers de groene stroom voor hun auto opwekken met zonnepanelen die afkomstig zijn uitdezelfde stal.Stroomcirkel Stroom die overdag wordt geoogst, kan worden opgeslagen in de Powerwall, een accu die eveneens door Tesla wordt geleverd. ’s Nachts kan de stroom worden gebruikt om het huishouden van elektriciteit te voorzien, of om de elektrische auto razendsnel op te laden. Daarmee is de groenestroomcirkel voor klanten rond. "We zijn het enige bedrijf ter wereld dat de hele verticale keten bezit en onze klanten een volledige groenestroomoplossing biedt", verklaart het bedrijf de overname. Wie de auto, de accu en de zonnepanelen heeft, kan straks volledig onafhankelijk van het stroomnet in zijn energiebehoefte en groene mobiliteit voorzien, aldus Tesla.Samenwerken Doordat Tesla de hele energieketen levert, kunnen alle afzonderlijke onderdelen perfect met elkaar samenwerken, claimt het bedrijf. Die combinatie bestaat nog niet en levert de klimaatbewuste klant ook nog eens een kostenbesparingen op. Bedrijven spreken in dit verband graag van een ecosysteem, één systeem van samenwerkende producten, enigszins vergelijkbaar met de spullen van Apple. Die werken ook feilloos samen, wat gebruiksgemak oplevert. Het nadeel voor de klant (en het voordeel voor het bedrijf) is dat klanten die eenmaal flink hebben geïnvesteerd, minder makkelijk kunnen overstappen naar een ander merk, omdat ze dan hun spullen moeten wegdoen. Beleggers waren een stuk minder enthousiast dan Musk. Die zagen vooral hun bezit verder verwateren door de aankoop, die werd betaald met aandelen Tesla. Daarmee zitten ze opgescheept met twee bedrijven die weliswaar veelbelovend zijn, maar ook pakken met geld verbranden.