Nieuws Energie

Snackbarhouder Tonnie plakt flink gestegen energierekening op vitrine: hierom is frietje duurder

Wie regelmatig een frietje haalt bij snackbar Zuiderpoort in het Gelderse Wijchen, is het wellicht al opgevallen. Naast de prijs van een frietje oorlog of frikandel speciaal hangt sinds kort nóg een prijs: die van de energierekening. Eigenaar Tonnie Verhoeven moest zijn frietprijs al meermaals verhogen en hoopt met de actie op begrip.

Jip Trommelen (de Gelderlander) 13 december 2022

Energie rekening hoge kosten snackbar zuiderpoort wijchen tonnie verhoeven

Snackbar Zuiderpoort in Wijchen speelt open kaart en toont klanten de eigen energierekening. Foto: David van Haren

2,85 euro, dat ben je nu kwijt voor een friet zonder in de snackbar van Verhoeven. Dat was in 2021 nog 2,25 euro. Vanzelfsprekend had Verhoeven het liever niet gedaan, maar zijn vaste lasten zijn zó hoog opgelopen dat hij íéts moet doen om het tij te keren. Dus verhoogde hij sinds het uitbreken van de energiecrisis zijn prijzen al tweemaal, als kleine pleister op de wonde.

Lees ook: Snackbarhouders stoppen door stijgende energieprijzen: ‘5 of 6 euro voor frietje mayo is bezopen’

Foto: David van Haren

Energierekening ging van 1500 naar 5600 euro

Die vaste lasten voor de ondernemer die al veertig jaar in winkelcentrum Zuiderpoort zit, liegen er bepaald niet om.

Door de oorlog in Oekraïne zijn zowel de energieprijzen als de prijs van frituurolie drastisch gestegen. Op het geplastificeerde A4’tje dat Verhoeven op meerdere plekken in zijn zaak heeft hangen, zijn de kosten opgesomd.

• Inkoop frites en snacks: +30 procent
• Inkoop frituurolie: +60 procent
• Inkoop verpakkingen: +25 procent

Het klapstuk, de inkoop van gas en elektra: van 1500 euro naar ruim 5600 euro per maand.

,,Dat bedrag is de afgelopen maanden stapsgewijs gestegen”, zegt de snackbarhouder in de Gelderlander. Van 1800 euro naar 2200 euro, enzovoorts.

Lees ook: Prijsstijging communiceren naar je klanten: hoe doe je dat?

Geen klaagzang, wel hoop op begrip

Verhoeven wil absoluut geen klaagzang houden, benadrukt hij, maar hoopt wél dat zijn klanten door middel van de actie snappen waarom ze inmiddels bijna 3 euro voor een frietje zonder moeten betalen. ,,Zodat ze niet denken dat ik dit doe om eraan te verdienen.” Volgens het personeel in de zaak maakt een enkeling een opmerking over de gestegen prijs en verstomt de kritiek al snel wanneer de energierekening getoond wordt.

De prijsstijging bij Zuiderpoort staat niet op zichzelf. Volgens een enquête van de Vereniging Professionele Frituurders (ProFri), steeg de gemiddelde prijs van een frietje zonder in een jaar tijd van 2,18 naar 2,50 euro in 2022.

Lees ook: Inflatie: hoe kun je als ondernemer jouw klanten toch ‘verleiden’ tot koop?

Verhoeven zit daar met zijn prijs dus boven. Maar, zo stelt de ervaren frietbakker met een knipoog: ,,Daar krijg je een portie voor die andere snackbars als ‘groot’ zouden verkopen.”

1 op 3 snackbarhouders komt in 2023 in problemen door hoge kosten

32 procent van de snackbarhouders zegt volgens de genoemde enquête in 2023 in problemen te komen. Dit jaar al gingen meerdere snackbars failliet.

Hoewel zijn vaste lasten met duizenden euro’s zijn gestegen, verzekert Verhoeven dat zijn snackbar niet kopje onder zal gaan. ,,Nee, ik maak me geen zorgen. Als je dat na veertig jaar ondernemen moet doen, is er iets niet goed gegaan.”

Lees ook: Frans van Rooij (ProFri) wil horeca toekomst bieden en omvormen: 'Misschien hebben die ambtenaren wel gelijk en zijn we niet onmisbaar'

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws voor ondernemers.

Ontvang dagelijks onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws