Nieuws Actueel
Wat nou glazen plafond? Lucinda Douglas helpt vrouwen naar de top
Een groep durfinvesteerders wil een opmars van vrouwen in het bedrijfsleven forceren door de ondernemingen waarin zij investeren een quotum op te leggen. De bedrijven moeten binnen drie jaar minimaal 35 procent van hun managementposities door vrouwen laten bekleden, kwam deze week naar buiten. Lucinda Douglas (48) is het daar volledig mee eens, zet zich al jaren hiervoor in en helpt een groep vrouwen het glazen plafond te zien voor wat het is: niets.

25 Nederlandse durfkapitaalinvesteerders lanceerden deze week een initiatief dat moet leiden tot een diverser start-up-ecosysteem. De eerste stap: het adresseren van gelijke fundingmogelijkheden voor vrouwelijke founders in de vorm van een diversiteitsstatement. Het verhaal van Lucinda Douglas sluit voor een deel aan op het nieuws. Hoe kan het diverser in de bedrijfswereld en de top daarvan?
Vrouwen zijn anders dan mannen, dat begint het bedrijfsleven nu langzaam wat in te zien. En omdat vrouwen anders zijn, hebben ze ook iets anders te bieden. Dat kan een ontzettende verrijking voor het bedrijf betekenen. ,,Mannen horen zichzelf graag praten en horen hun eigen mening en visie graag terug'', vertelt Douglas. ,,Het probleem is alleen dat er dan niets verandert. Als je steeds hetzelfde doet, krijg je geen andere uitkomsten. Vrouwen hebben een heel ander zicht op dingen en lossen problemen anders op.''
Challenges voor ondernemende vrouwen
Met haar programma 'Elle Mastermind' helpt Douglas vrouwen om te ‘wennen’ aan de top op een nogal letterlijke manier. Bedrijven bellen haar als ze met een probleem zitten waar ze zelf niet uit komen, een challenge. ,,Met de vrouwen die meedoen, vorm ik een denktank. We krijgen een dag een luxe ruimte bij dit bedrijf tot onze beschikking waar ik de vrouwen het probleem voorleg. In de ochtend ga ik met alle vrouwen in overleg hoe we dit probleem kunnen oplossen en dat presenteren we dan halverwege de dag aan het bestuur'', legt Douglas uit.
Het zelfvertrouwen van de vrouwen die meedoen groeit enorm. Ze zien zelf dat ze even goed of beter zijn dan de Raad van Advies van een bedrijf, waarom zouden zij dan niet in een bestuur kunnen zitten? Tien keer per jaar bezoekt Douglas een bedrijf met een team van vrouwen.
Lees ook: Durfkapitaal investeerders strijden voor diverser start-up-ecosysteem
Vijf adviezen van Lucinda Douglas
En werkt dat? ,,Nou en of’' stelt Douglas. ,,Bedrijven stellen serieuze vragen. En heel divers, zoals bijvoorbeeld een marketingbureau waarvan klanten niet aan marketing wilden doen of een bouwbedrijf dat wel jonge vrouwen binnenhaalde, maar ze niet vast kon houden. Wij praten daar over en komen met vijf adviezen voor het bedrijf. In het marketingvoorbeeld adviseerden wij om het geen marketing te noemen, maar te werken aan een relatie met hun klant, bijvoorbeeld.''
,,Dat het werkt blijkt wel uit het feit dat een bedrijf in Schiphol-Rijk liet weten dat onze vijf adviezen op dit moment hun ijkpunt zijn. Ze toetsen alle beslissingen aan onze adviezen die wij hen gaven. Een groter compliment kun je niet krijgen. Dat is heel intens. Wij zijn geen van allen lid van een raad van commissarissen, maar door wie je bent en wat je hebt meegemaakt kun je al zoveel verschil maken. Ik ben wel een strenge leermeester voor deze vrouwen, zij moeten echt de beste versie van zichzelf worden.''
Lees ook: TU Eindhoven zet 'radicale stap' en stelt vacature enkel open voor vrouwen
Mannen en vrouwen in hogere kringen
Daarnaast wordt Douglas regelmatig uitgenodigd door grote bedrijven als Microsoft. Haar antwoord luidt op dat moment: ‘Ik kom, maar dan keer vijf’. Vijf vrouwen uit Douglas haar opleidingstraject mogen mee naar zo’n bedrijfsbezoek. ,,Dat is in de hogere kringen. We ontmoeten daar mannen en vrouwen die in de top werken en we worden met alle egards ontvangen. Als je dan nog een keer door zo’n bedrijf wordt uitgenodigd, ben je er al een keer geweest en weet je hoe het gaat. Het is enorm goed voor je netwerk om met deze mensen kennis te maken en dat ‘normaal’ voor je te laten zijn.''
Gebruik wat je hebt
Vrouwen staan anders in het leven dan mannen en gaan anders met dingen om. Dat is een kracht die je kunt gebruiken en die bedrijven ook meer zouden moeten gebruiken. Vrouwen bieden op een heel andere manier waarde en als je waarde biedt, dan kun je daar geld voor vragen. ,,De adviessessies doen we nu nog gratis, vooral omdat we er heel veel van leren, maar ik zie het wel gebeuren dat we er in de toekomst een prijskaartje aan hangen. Wij bieden bedrijven veel, dan mogen we daar ook wat voor terug verwachten. Mij geeft dit de mogelijkheid om al mijn talenten te benutten en dat is fantastisch. Dan levert het meer energie op dan dat het kost.''
Wij bieden bedrijven veel, dan mogen we daar ook wat voor terug verwachten