Nieuws Actueel
Vier groeilessen van beddengoedbaas Niels Verwij (Dekbed Discounter)
De omzet van Dekbed Discounter, het bedrijf van de 29-jarige Niels Verwij, groeit jaarlijks met tientallen miljoenen euro's. Zoals bij ieder groeiend bedrijf ging dit niet zonder slag of stoot. Dit zijn de vier groeipijnen van Verwij en dit kun jij ervan leren.

Met een door hem opgezette dagaanbiedingensite merkte Niels Verwij dat de verkoop van dekbedden meer dan goed liep en dat er bovendien nauwelijks garantiegevallen waren. Daarom besloot hij zich volledig op dekbedden te richten: hij zette in 2014 de webshop dekbedden-discounter.nl op. In het eerste half jaar maakte hij al een half miljoen euro omzet. Na deze vliegende start bleven de omzetten stijgen. Van 5 miljoen, naar 10 miljoen, naar 20 miljoen vorig jaar. Dit jaar verwachten de ondernemer en zijn team van 50 man zelfs een omzet van 40 á 50 miljoen euro aan te tikken.
Daarnaast blinkt de onderneming uit in online marketing die 24 uur per dag doorgaat en het voorschotelen van over-the-top aanbiedingen. De tijd van '3 halen 1 betalen' is nabij, zegt Verwij. Hij wil toewerken naar acties die gericht zijn op specifieke productgroepen of merken. Bovendien beloont hij liever de klanten die vaker bestellen, dan de nieuwe klanten die alleen op acties afkomen. “Op de lange termijn heb je daar meer aan. We geven extreem veel uit aan marketing. Als iedereen een tweede aankoop doet, dan halveren we daarmee de marketingkosten”,legt hij uit. De 'delen is het nieuwe hebben'-trend begrijpt Verwij ook: eind vorig jaar lanceerde hij de mogelijkheid om luxe boxsprings te huren voor één euro per nacht.
Lees ook: Zo boekt dekbeddenkoning Niels Verwij groot succes met beddenlease
De ondernemer -die tevens spreker is via Topspeakers- weet als geen ander met welke groeipijnen je te maken kunt krijgen met een groeiend bedrijf. Hij deelt er vier:
1: Door fouten ontdekken waar je goed in bent
“Alle begin is moeilijk zegt men weleens, en dat is ook zo. Je krijgt te maken met een heleboel dingen die je nog nooit eerder gedaan hebt. Vergeet niet dat je gaandeweg veel en snel leert en dat dit met vallen en opstaan gaat. Je voelt je soms een beetje een sukkel als je weer een fout hebt gemaakt, maar toch is het heel belangrijk om te ontdekken waar je goed en minder goed in bent.”
Lees ook: Met Dekbed Discounter wordt Niels uit Gouda slapend rijk
2: Focus houden
“Focus houden in een bedrijf is heel belangrijk. Je krijgt veel te maken met mensen die je mooie kansen voorhouden. Vaak zijn het ook goede kansen, maar als je je niet focust op hetgeen waar je goed in bent -in ons geval het online verkopen van beddengoed, boxsprings en matrassen - dan stokt je groei. “
3: Van start-up naar scale-up
“De fase waarin je bedrijf zich ontwikkelt van start-up naar scale-up gaat is een heel moeilijke periode als ondernemer. Je merkt dat je meer en meer managementtaken op je neemt. Je houdt je dan minder bezig met het ondernemerschap. In deze periode is het heel belangrijk dat je de juiste mensen om je heen verzamelt. Zij moeten de dingen doen die je eerst zelf deed als ondernemer. Als je vertrouwen hebt in deze mensen kun je zelf weer verder met waar je goed in bent.”
4: Personeel
“Bij groei moet je meer mensen aantrekken. Die mensen vinden is dan de eerste uitdaging. Daarna moet je zorgen dat ze zich thuis gaan voelen en dat ze goed samenwerken met elkaar. Wij zaten in januari 2017 nog met acht mensen op kantoor. In januari 2018 waren we al met 43 mensen. Mijn compagnon Maurice Rustwat is de people manager binnen het bedrijf. Hij zorgt ervoor dat mensen zich thuis voelen en dat de juiste mensen de juiste dingen doen. Ons team is nu heel hecht en de mensen werken goed samen.”