Podcast

Expert Patrick Wessels: 'Selectie aan deur bij horeca en nachtclubs geen goed idee’

Steeds meer horecaondernemers staan te popelen om op korte termijn de deuren weer te openen, sterker nog: stellen hoe dan ook per 1 juni dat te gaan doen. Een aantal denkt aan een selectieve, jongere doelgroep die minder risico loopt. Consumentenpsycholoog Patrick Wessels reageert op de ideeën en ontwikkeling, in De Ondernemer Update (podcast).

Thomas Hendriks & Robbert Daalder 1 mei 2020

Ondernemers van diverse Amsterdamse nachtclubs waren met het idee gekomen: kunnen we de deuren niet openen voor een bepaalde groep, jonge klanten? Ze denken aan een leeftijdsgrens van bijvoorbeeld 30 of 50 en aan koortsmeting bij de deur. ,,We kunnen ons niet aan de 1,5 meter houden en we willen open”, aldus de clubeigenaren.

Weerstand tegen regels van de overheid

In de dagelijkse De Ondernemer Update (hierboven te beluisteren) zegt consumentenpsycholoog Patrick Wessels: ,,Ik vind het een goed voorbeeld van out of the box denken maar het gaat ook veel weerstand oproepen. Wat nou als ik net buiten die doelgroep val? Dat voelt niet lekker. Het controleren is lastig, het wijkt af van de rest van het beleid, waardoor de onduidelijkheid alleen maar gaat toenemen. Ik denk dat het weinig kans van slagen heeft. De overheid probeert het centraal te doen met een duidelijke richtlijn die voor alles en iedereen geldt en een paar uitzonderingen. Maar die zit er voor nachtclubs en horeca niet in.”

Lees ook: Meer dan duizend horecazaken dreigen deuren 1 juni weer te openen

'Naar Ikea gaan is geen uitje'

We vroegen Patrick Wessels ook naar zijn visie op de heropening van winkelketens zoals IKEA. Mooi nieuws voor ondernemers die weer wat omzet kunnen maken, maar volgens hem ook een uitnodiging aan consumenten om zich steeds minder aan de regels te houden. ,,Mensen houden meestal netjes afstand, er hoest niemand. Je gaat je veiliger voelen, waardoor je denkt: ik ga nog een keer en nog een keer en ik neem mijn gezin mee.”

Wessels vindt dat je de verantwoordelijkheid voor het soepeler omgaan met de afgesproken regels niet bij ondernemers neer kunt leggen. Als zij zich aan de regels houden is het aan de overheid om duidelijk te zijn. Moet die overheid dan weer strenger worden?

,,Moeilijk. Het gevoel van vrijheid en autonomie zorgt ervoor dat we als consument een beetje positiever kunnen denken en dat helpt de economie ook weer. Maar ga niet naar de winkel alsof het een uitje is. Neem een boodschappenlijstje mee, haal in je eentje wat je nodig hebt en zit de kast thuis samen in elkaar.”

Lees ook: Patrick Wessels: 'Blijf jezelf belonen, om de RIVM-maatregelen samen vol te houden'

Duivels dilemma: open om omzet, dicht om volksgezondheid?

Duivels dilemma voor ondernemers: ga je open om omzet te maken, of blijf je dicht vanwege de volksgezondheid?

,,Dat is lastig. Als ondernemer kun je niet meer doen dan de richtlijnen die de RIVM je oplegt. Afstand houden, desinfectiemiddelen. Dan heb je als ondernemer gedaan wat je kunt. Als de overheid dan toestaat dat consumenten mogen komen, dan is het ook de overheid die ervoor zorgt dat we steeds een beetje losser worden. Dat kun je niet op het bordje van de ondernemer leggen."

De Ondernemer Update met consumentenpsycholoog Patrick Wessels is de uitzending van 30 april jl. Dagelijks is er om 17.00 uur een live uitzending op New Business Radio(.nl).

Lees ook: Hans de Boer (VNO-NCW): 'Persconferentie-Rutte is na het kamerdebat ruimschoots goedgemaakt'

Alles over, voor én door ondernemers in je mailbox.

Ontvang twee keer per week onze nieuwsbrief met inspirerende ondernemersverhalen en informatieve artikelen.

De Ondernemer Podcasts Aandachtstrekkers 30x30cm
Aandachtstrekkers

Goudmijn of valkuil: dit vinden deze online marketingexpert en psycholoog van data

Dat grote bedrijven als bol.com en Spotify data van klanten gebruiken om de consument nog beter te koppelen aan het gebodene en de relatie te verstevigen, dat mag natuurlijk geen geheim meer heten. Maar wat kan jij als ondernemer daarvan leren? Wat zijn de valkuilen? Hoe zit het met privacy? Michel Ariëns en Patrick Wessels leggen het je uit in aflevering 5 van Aandachtstrekkers.

Details
De Ondernemer Podcasts Thijs van Dijk Thijs Talks
Thijs Talks

Caroline van Turennout (Zeeman): 'Online is er nog veel te doen'

Het is alweer tijd voor de achtste aflevering van de podcastserie Thijs Talks. Presentator Thijs van Dijk is nog altijd actief met het samenstellen van het ultieme marketingelftal. De volgende kandidaat is Caroline van Turennout, verantwoordelijk voor de marketing, communicatie en e-commerce bij textielsuper Zeeman. Welke positie krijgt zij op het veld? Beluister nu de podcast. ,,We zijn internationaal al behoorlijk actief. Maar er kan nog meer.''

Details
De Ondernemer Podcasts Aandachtstrekkers 30x30cm
Aandachtstrekkers

'Dat Formule 1 via Netflix slim nieuwe fans scoort, kunnen ondernemers ook'

Wat begint met Netflix, de Formule 1 en de populaire serie Drive to Survive, eindigt in deze podcast met tips voor ondernemers hoe zij zelf die slimme strategie kunnen toepassen om nieuwe fans, klanten, consumenten te binden. Kijktip: Drive to Survive. Luistertip: aflevering 4 van Aandachtstrekkers.

Details
De Ondernemer Podcasts De Zo Genaamde Podcast
De Zo Genaamde Podcast

Hoe EARTH Water volgens Henk Witteveen na b2b-markt ook retailwereld verovert

Henk Witteveen is samen met Patrick de Nekker verantwoordelijk voor het succes van EARTH Water. 100 procent van de nettowinst gaat naar waterprojecten in landen waar het hard nodig is. Ook hebben de twee de overstap gemaakt naar totaal plasticvrij en zijn ze bezig EARTH Water in de supermarkten te zetten. Hoog tijd voor presentator Floris Hülsmann om Witteveen uit te nodigen voor een aflevering van De Zo Genaamde Podcast.

Details
De Ondernemer Podcasts Aandachtstrekkers 30x30cm
Aandachtstrekkers

Is het abonnementsmodel het juiste model voor jouw dienst of product?

In de nieuwe podcastserie Aandachtstrekkers signaleren Michel Ariëns en Patrick Wessels online trends. De investeerder in startups en founder van online marketingbureau .CREW en de consumentenpsycholoog annex Raad van Advies-lid koppelen dat aan de psychologie van de klant. En ze adviseren hoe ondernemers daar goed op kunnen inspelen. In aflevering 1 draait het om abonnementsmodellen en wat de ondernemer aan deze modellen kan hebben. En wat betekent het voor de consument? Je hoort het in de podcast.

Details
De Ondernemer Podcasts Roland Tameling De Ondernemer Onderweg
De Ondernemer Onderweg

Ronald Kooyman (Louwman): hoe je evenementenlocatie èn museum draaiende houdt in coronatijd

Je hebt één van de allermooiste autocollecties van de wereld in een modern museum. Dat pand doet ook dienst als evenementenlocatie, borrels van bedrijven en andere bijeenkomsten. En dan die coronacrisis. Wat doe je dan? In deze De Ondernemer Onderweg vraagt presentator Roland Tameling het de directeur van het Louwman Museum - want daar hebben we het over - Ronald Kooyman.

Details