Podcast Horeca

Expert Patrick Wessels: 'Selectie aan deur bij horeca en nachtclubs geen goed idee’

Steeds meer horecaondernemers staan te popelen om op korte termijn de deuren weer te openen, sterker nog: stellen hoe dan ook per 1 juni dat te gaan doen. Een aantal denkt aan een selectieve, jongere doelgroep die minder risico loopt. Consumentenpsycholoog Patrick Wessels reageert op de ideeën en ontwikkeling, in De Ondernemer Update (podcast).

Thomas Hendriks & Robbert Daalder 1 mei 2020

Ondernemers van diverse Amsterdamse nachtclubs waren met het idee gekomen: kunnen we de deuren niet openen voor een bepaalde groep, jonge klanten? Ze denken aan een leeftijdsgrens van bijvoorbeeld 30 of 50 en aan koortsmeting bij de deur. ,,We kunnen ons niet aan de 1,5 meter houden en we willen open”, aldus de clubeigenaren.

Weerstand tegen regels van de overheid

In de dagelijkse De Ondernemer Update (hierboven te beluisteren) zegt consumentenpsycholoog Patrick Wessels: ,,Ik vind het een goed voorbeeld van out of the box denken maar het gaat ook veel weerstand oproepen. Wat nou als ik net buiten die doelgroep val? Dat voelt niet lekker. Het controleren is lastig, het wijkt af van de rest van het beleid, waardoor de onduidelijkheid alleen maar gaat toenemen. Ik denk dat het weinig kans van slagen heeft. De overheid probeert het centraal te doen met een duidelijke richtlijn die voor alles en iedereen geldt en een paar uitzonderingen. Maar die zit er voor nachtclubs en horeca niet in.”

'Naar Ikea gaan is geen uitje'

We vroegen Patrick Wessels ook naar zijn visie op de heropening van winkelketens zoals IKEA. Mooi nieuws voor ondernemers die weer wat omzet kunnen maken, maar volgens hem ook een uitnodiging aan consumenten om zich steeds minder aan de regels te houden. ,,Mensen houden meestal netjes afstand, er hoest niemand. Je gaat je veiliger voelen, waardoor je denkt: ik ga nog een keer en nog een keer en ik neem mijn gezin mee.”

Wessels vindt dat je de verantwoordelijkheid voor het soepeler omgaan met de afgesproken regels niet bij ondernemers neer kunt leggen. Als zij zich aan de regels houden is het aan de overheid om duidelijk te zijn. Moet die overheid dan weer strenger worden?

,,Moeilijk. Het gevoel van vrijheid en autonomie zorgt ervoor dat we als consument een beetje positiever kunnen denken en dat helpt de economie ook weer. Maar ga niet naar de winkel alsof het een uitje is. Neem een boodschappenlijstje mee, haal in je eentje wat je nodig hebt en zit de kast thuis samen in elkaar.”

Duivels dilemma: open om omzet, dicht om volksgezondheid?

Duivels dilemma voor ondernemers: ga je open om omzet te maken, of blijf je dicht vanwege de volksgezondheid?

,,Dat is lastig. Als ondernemer kun je niet meer doen dan de richtlijnen die de RIVM je oplegt. Afstand houden, desinfectiemiddelen. Dan heb je als ondernemer gedaan wat je kunt. Als de overheid dan toestaat dat consumenten mogen komen, dan is het ook de overheid die ervoor zorgt dat we steeds een beetje losser worden. Dat kun je niet op het bordje van de ondernemer leggen."

De Ondernemer Update met consumentenpsycholoog Patrick Wessels is de uitzending van 30 april jl. Dagelijks is er om 17.00 uur een live uitzending op New Business Radio(.nl).

Alles over, voor én door ondernemers in je mailbox.

Ontvang twee keer per week onze nieuwsbrief met inspirerende ondernemersverhalen en informatieve artikelen.