Podcast

Expert Patrick Wessels: 'Selectie aan deur bij horeca en nachtclubs geen goed idee’

Steeds meer horecaondernemers staan te popelen om op korte termijn de deuren weer te openen, sterker nog: stellen hoe dan ook per 1 juni dat te gaan doen. Een aantal denkt aan een selectieve, jongere doelgroep die minder risico loopt. Consumentenpsycholoog Patrick Wessels reageert op de ideeën en ontwikkeling, in De Ondernemer Update (podcast).

Thomas Hendriks & Robbert Daalder 1 mei 2020

Ondernemers van diverse Amsterdamse nachtclubs waren met het idee gekomen: kunnen we de deuren niet openen voor een bepaalde groep, jonge klanten? Ze denken aan een leeftijdsgrens van bijvoorbeeld 30 of 50 en aan koortsmeting bij de deur. ,,We kunnen ons niet aan de 1,5 meter houden en we willen open”, aldus de clubeigenaren.

Weerstand tegen regels van de overheid

In de dagelijkse De Ondernemer Update (hierboven te beluisteren) zegt consumentenpsycholoog Patrick Wessels: ,,Ik vind het een goed voorbeeld van out of the box denken maar het gaat ook veel weerstand oproepen. Wat nou als ik net buiten die doelgroep val? Dat voelt niet lekker. Het controleren is lastig, het wijkt af van de rest van het beleid, waardoor de onduidelijkheid alleen maar gaat toenemen. Ik denk dat het weinig kans van slagen heeft. De overheid probeert het centraal te doen met een duidelijke richtlijn die voor alles en iedereen geldt en een paar uitzonderingen. Maar die zit er voor nachtclubs en horeca niet in.”

'Naar Ikea gaan is geen uitje'

We vroegen Patrick Wessels ook naar zijn visie op de heropening van winkelketens zoals IKEA. Mooi nieuws voor ondernemers die weer wat omzet kunnen maken, maar volgens hem ook een uitnodiging aan consumenten om zich steeds minder aan de regels te houden. ,,Mensen houden meestal netjes afstand, er hoest niemand. Je gaat je veiliger voelen, waardoor je denkt: ik ga nog een keer en nog een keer en ik neem mijn gezin mee.”

Wessels vindt dat je de verantwoordelijkheid voor het soepeler omgaan met de afgesproken regels niet bij ondernemers neer kunt leggen. Als zij zich aan de regels houden is het aan de overheid om duidelijk te zijn. Moet die overheid dan weer strenger worden?

,,Moeilijk. Het gevoel van vrijheid en autonomie zorgt ervoor dat we als consument een beetje positiever kunnen denken en dat helpt de economie ook weer. Maar ga niet naar de winkel alsof het een uitje is. Neem een boodschappenlijstje mee, haal in je eentje wat je nodig hebt en zit de kast thuis samen in elkaar.”

Duivels dilemma: open om omzet, dicht om volksgezondheid?

Duivels dilemma voor ondernemers: ga je open om omzet te maken, of blijf je dicht vanwege de volksgezondheid?

,,Dat is lastig. Als ondernemer kun je niet meer doen dan de richtlijnen die de RIVM je oplegt. Afstand houden, desinfectiemiddelen. Dan heb je als ondernemer gedaan wat je kunt. Als de overheid dan toestaat dat consumenten mogen komen, dan is het ook de overheid die ervoor zorgt dat we steeds een beetje losser worden. Dat kun je niet op het bordje van de ondernemer leggen."

De Ondernemer Update met consumentenpsycholoog Patrick Wessels is de uitzending van 30 april jl. Dagelijks is er om 17.00 uur een live uitzending op New Business Radio(.nl).

Alles over, voor én door ondernemers in je mailbox.

Ontvang twee keer per week onze nieuwsbrief met inspirerende ondernemersverhalen en informatieve artikelen.

De Ondernemer Podcasts Lennard Van Otterloo Onze Man In Londen
Onze Man In Londen

Exporteren na Brexit en de CE-markering: hoe zit dat?

Lennard van Otterloo vertelt over de vele 'verrassingen' waar Britse consumenten in deze eerste Brexit-maand tegenaan lopen en wat de reden daarachter betekent voor bedrijven, ook uit Nederland. Onder meer de CE-markering (de standaardeisen van producten) komt daardoor aan bod in deze podcast, met Marco van Hagen, adviseur bij de KVK, gespecialiseerd in internationaal ondernemen.

Details
Startup siliconvalley high tech innovatie
De Ondernemer

Topondernemer Wibe Wagemans: 'Overheid moet factor 10 investeren in tech-startups'

Wibe Wagemans haalde met een open brief aan de overheid - 'er moet vol worden ingezet op innovatie' - paginagroot de landelijke media. De topondernemer/ceo uit Silicon Valley schreef onder meer dat 'Nederland zichzelf te vaak weg zet als klein land dat daarmee niet te grote ambities moet hebben'. Miljarden moeten er komen, vindt Wagemans. 'Nederland zou er goed aan doen het Finse voorbeeld te volgen, voordat we de zieke man van Europa worden'. Ook daarover vertelt hij meer in deze podcast.

Details
De Ondernemer Podcasts Lennard Van Otterloo Onze Man In Londen
Onze Man In Londen

Werken en wonen in 'Lockdown Londen': ondernemer Lennard van Otterloo vertelt

De Nederlandse ondernemer Lennard van Otterloo vertelt vanuit Londen over de Britse aanpak van de lockdown, het coronavirus, de effecten op het Britse bedrijfsleven en wat wij aan déze kant van de Noordzee daarvan kunnen gaan merken. 'Het is een noodsituatie hier, ongekend. Erger dan de eerste golf'. Bovendien, vertelt de ondernemer, 'corona verhult de Brexit-pijn'. Wonen en werken in 'Lockdown Londen', anno nu.

Details
Brexit europa engeland landkaart vlag
De Ondernemer

Brexit: experts Van Otterloo en Platvoet over gevolgen voor btw

In deze eerste maand van Brexit blijken er bij ondernemers veel vragen over de gevolgen voor btw te zijn, merkt ondernemer Lennard van Otterloo in en vanuit Londen, en Marco Platvoet als adviseur Internationaal Ondernemen bij de KVK. In deze podcast geven beide Brexit-experts onder meer praktijkvoorbeelden en tips, hoe daar als ondernemer anno nu mee om te gaan.

Details
De Ondernemer Podcasts Gerhard ter Velde Geloof In Je Zaak
Geloof In Je Zaak
De groeimabities en het geloof van Arthur de Nerée (de Koekfabriek)

Arthur de Nerée is horeca-ondernemer in hart en nieren: hij heeft restaurants, een landgoed en een fijne stapel stenen. Arthur heeft zijn sporen ruimschoots verdiend in ondernemersland. Maar in 2016 besluit hij zijn ondernemersloopbaan over een andere boeg te gooien. Arthur begint een social enterprise: De Koekfabriek.

Details