Nieuws Horeca

Deze Amersfoortse horecakaravaan zorgt tijdens festivalseizoen voor half miljoen tapbiertjes

Het Amersfoortse HOP Producties trekt ook dit festivalseizoen weer door het hele land, meldt het AD Amersfoort. Naast drank schenken bedenkt het collectief allerhande horecaconcepten. In totaal hebben de horecatijgers 34 projecten op de planning staan.

Thijs Tomassen | Foto: Cees Wouda 11 augustus 2017

HOP Producties

Clemens Ritzer (25) is de aanvoerder van het stel. Hij is net 'opgedroogd' van Solar Weekend in Roermond en nu staat speciaalbier- en wijnfestival Kannen & Kruiken in eigen stad alweer voor de deur. En daarna wachten nog evenementen als Into the Great Wide Open, Lepeltje Lepeltje Breda en Eindhoven, Rave, Triangle en Into the Woods.

En dan te bedenken dat festivals als Wildeburg, Bevrijdingsfestival Utrecht en vele Lepeltje Lepeltje-edities al achter de rug zijn. Voor Ritzer en het team van Hop Producties is het een zomer die zijn weerga niet kent.

Hard werken

,,34 horecaprojecten in totaal, bijna een half miljoen tapbiertjes'', zo rekent Ritzer voor. ,,We zijn deze zomer eens vijf weken achter elkaar on the road geweest. Dan bouw je maandag ergens af om dinsdag weer ergens op te bouwen. Hoe ik dat volhoud? ADHD hebben scheelt al een hoop, haha. We hebben veel frisse mensen in ons team. Ze zijn jong, ambitieus en werken met passie. Het zijn vrienden van elkaar geworden. Ze hebben de zomer van hun leven, willen het liefste elk festival meemaken. Natuurlijk is het vier maanden hard werken, maar straks kunnen we weer gas terugnemen, om te broeden op ideeën voor het nieuwe seizoen.''

Professionalisering

Het begon voor HOP Producties allemaal bij Tobias Bosman, mede-eigenaar van Kafé van Zanten. Was er bier nodig voor Amersfoortse feestjes, zoals Into the Woods, dan wisten de organisatoren: Tobias moeten we hebben. Dat bouwde zich steeds meer uit. Met de jaren kwam ook de professionalisering. Inmiddels runnen Bosman en Hilde Koopmans HOP Producties samen met Ritzer, die ze er drie jaar geleden bij betrokken.

Thuis

Ritzer: ,,Ik draai al vanaf mijn 14de mee in de horeca. Ik vind het geweldig om bezig te zijn met drank en gastvrijheid. Nieuwe bieren ontdekken, leuke mensen aansturen, festivalbezoekers blij maken. Ik kende Amersfoort nog niet goed toen ik bij HOP Producties kwam, maar voel me er inmiddels helemaal thuis.''

HOP Producties doet meer dan alleen drank leveren en schenken. Zo ontwikkelden de Amersfoortse horecatijgers vijf jaar geleden de Speciaalbierbar van Zanten, al voordat de populariteit van speciaalbieren steeg. Ook met dat concept strijken ze op festivals neer. ,,Het mooie daarvan is dat we er een heel terras bij maken. Je kan er even ontsnappen aan de plastic glazen en genieten van bier uit glas. Een speciaalbierbeleving zoals het hoort. Als het even kan, maken we er een volledige stage van, compleet met dj's, zoals we op Bevrijdingsfestival Utrecht deden.''

Sangriabar

Nieuw dit seizoen is de Sangriabar. ,,Op Into the Woods verkochten we vorig jaar bij wijze van experiment sangria'', vertelt Ritzer. ,,Het was niet aan te slepen, zo hard ging het. Toen dachten we: laten we een Sangriabar bouwen. We hebben een eigen recept gemaakt en een brouwer is daarmee voor ons aan de slag gegaan.''

Met een lach

Met een lach van plezier drank aan de man brengen: dat is waar Ritzer en consorten elke keer voor gaan. HOP Producties kan ondertussen uit een poel van honderden horecamedewerkers putten. Het gros daarvan komt uit Amersfoort, maar inmiddels heeft het bedrijf ook een netwerk in andere delen van Nederland. De verbroedering op festivals is groot, ook met andere partijen. ,,Elke keer weer vorm je opnieuw een familie met elkaar. In korte tijd is die heel hecht. En daarna gaan we weer door.''

Volgende stop voor HOP Producties werd Kannen & Kruiken in Amersfoort, dat nog tot en met zondag duurt. HOP Producties verzorgt zo'n tachtig bieren en is ook present met de wijnbar. ,,Een thuiswedstrijd die vast weer heel gezellig is.''

Elke keer weer vorm je opnieuw een familie met elkaar. In korte tijd is die heel hecht. En daarna gaan we weer door.

Clemens Ritzer, HOP producties