Nieuws Horeca

Boerenzoon Thom (25) is succesvolste foodtruckcateraar Oost-Nederland

Thom Hartgerink zag het niet zitten om de varkenshouderij van zijn ouders in het Twentse dorp Hengevelde over te nemen en koos voor een carrière in de horeca. Met tien foodtrucks en ruim 50 oproepkrachten is de 25-jarige Tukker nu eigenaar van THOMS Concept Catering.

Jeroen Kreule 25 augustus 2023

THOMS Concept Catering Thom Hartgerink hengevelde foodtruck

Van het boerenleven naar foodtrucks: Thom Hartgerink maakte een succesvolle keuze. ,,Ik wil graag een compleet aanbod leveren. Hamburgers en friet natuurlijk, maar ook pizza’s, pasta, Indonesisch streetfood of sushi. En er staat altijd een vegan optie op het menu". Foto: Thoms Concept Catering.

Saillant detail: het varkensbedrijf is verkocht, op de plek van de stallen heeft Thom een moderne veldschuur met voorbereidingskeuken, koeling en opslagruimte laten bouwen. En ouders en zusjes helpen hém mee. Van het Boer Koekoek Theaterspektakel, de rally voor de Founders Military Boekelo en het jubileumfeest van Twentebad Hengelo tot foodfestival Stoer Voer, de kerstborrel van Ikea en het personeelsfeest van Thuisbezorgd.nl: zomaar een greep uit de evenementen waar Thoms bedrijf de catering van a tot z verzorgde.

"Als je voor een bedrijf werkt, volg je hun missie en visie. Ik wilde een eigen bedrijf, met mijn eigen missie en visie’’

Er is ook een markt buiten de festivals

En ja, het aantal festivals waar zijn foodtrucks staan, is minimaal. Een bewuste keuze, zegt Thom. ,,Als startend foodtrucker is het lastig om op grootschalige festivals te staan: je komt er moeilijk tussen, bovendien lijkt die markt aardig verzadigd. Ik richt me vooral op de zakelijke markt, denk aan personeels- en jubileumfeesten, relatiebijeenkomsten en kerst- en nieuwjaarsborrels. Verder doe ik bruiloften en verjaardagen. Het geeft meer zekerheid, je kunt beter plannen. Verder heb je geen last van slecht weer, een slechte line-up of tegenvallende kaartverkoop. Festivals zorgen voor hooguit tien procent van de omzet.’’

Lees ook: Foodtruck beginnen? Dit moet je weten over kosten, stageld en afdrachtpercentages

Met zo’n 25 verschillende concepten is THOMS Concept Catering van alle markten thuis. ,,Ik wil graag een compleet aanbod leveren. Hamburgers en friet natuurlijk, maar ook pizza’s, pasta, Indonesisch streetfood of sushi. En er staat altijd een vegan optie op het menu. Soms proberen we een nieuw concept uit. Sinds kort werk ik met een shiitakekwekerij uit Twente. Ze maken er heerlijke burgers van, nauwelijks te onderscheiden van een gewone hamburger.’’

Kasboek van vader

Zijn ouders hadden misschien gehoopt dat Thom het varkensbedrijf zou overnemen, maar hij zag het boerenleven niet zitten. Thoms hart ligt bij de horeca. Na afronding van de Hogere Hotelschool in Leeuwarden ging hij aan de slag bij een evenementenbureau. Leuk en leerzaam: hij was verantwoordelijk voor de organisatie van evenementen voor bedrijven.

,,Maar het ging kriebelen. Ik kon er niet alle creativiteit in kwijt, wilde meer vrijheid. Als je voor een bedrijf werkt, volg je hun missie en visie. Ik wilde een eigen bedrijf, met mijn eigen missie en visie.’’ Geen gekke gedachte, want het ondernemerschap werd hem met de paplepel ingegoten: zijn ouders runden tot twee jaar geleden een bedrijf, zijn ooms en tantes waren of zijn ook ondernemer. ,,Als kind handelde ik al in hoofdtelefoons en voetbalshirts. Ik weet nog dat ik een kasboek van mijn vader kreeg, zodat ik alle financiën goed kon bijhouden.’’

Engelse paardentrailers: 'Waarom niet meteen twee?'

En zo besloot Thom in 2019 een foodtruck te kopen en hamburgers te bakken, met het idee om op buurt- en familiefeesten te staan. Op internet stuitte hij op een paardentrailer uit Engeland, van het merk RICE Beaufort. ,,Een mooi ding van duizend euro. Mijn vader zei: waarom bestel je er niet gelijk twee? Als het een succes wordt, scheelt het een boottocht. En als het niks wordt, verkoop je ze weer. We zijn met twee auto’s die kant op gegaan. Het grote voordeel van deze Engelse paardentrailers is dat ze van metaal zijn: je kunt er in snijden en lassen, in tegenstelling tot een trailer van kunststof. Daardoor zijn ze heel goed om te bouwen tot foodtruck.’’

Pinterest als inspiratie

Aan de hand van afbeeldingen op Pinterest bouwde hij samen met zijn vader een keuken in de paardentrailer. Zijn eerste klus was op een beurs in Duitsland. En toen kwam corona. Hij had er gelukkig een baan naast, maar gaf niet op. Feestjes en evenementen werden gecanceld, dus trok hij met zijn foodtruck de wijken in. Via buurtapps liet Thom weten wanneer hij waar stond en konden mensen hun bestelling doorgeven. Zo bouwde hij langzaam naam op in de regio. ,,Ik was jong en had de gunfactor.’’

Lees ook: Waarom deze foodtruck-ondernemer grote festivals mijdt: ‘8,50 voor frietje met is te veel geld’

Twentenaren doen graag zaken met Twentenaren

Thom werd vorig jaar gevraagd de publiekscatering te verzorgen bij Theaterspektakel Hanna van Hendrik, in samenwerking met Vliegveld Twente Evenementenlocatie. Een grootschalig evenement, met 60 shows en 60.000 bezoekers. ,,Toen ik het verzoek kreeg, twijfelde ik een beetje. Ik had op dat moment drie foodtrucks. Mijn vader zei: je belt ze nu terug en zegt dat je het gaat doen. Een maand later heb ik vijf nieuwe paardentrailers uit Engeland gehaald, mijn vader heeft geholpen met ombouwen. We waren op tijd klaar voor Hanna van Hendrik. Dat betekende mijn doorbraak als foodtruckcateraar.’’

Het werd een succes. Hij werkte samen met lokale boeren en serveerde kazen, groente en fruit en vlees uit de streek. Thom: ,,Twentenaren doen graag zaken met andere Twentenaren. We werken samen en gunnen elkaar business.’’

Lees ook: Van oven op aanhanger tot pizza-imperium: zo maakten Daniel en Marco van Old Scuola een miljoenenbedrijf

2023: één miljoen omzet

THOMS Concept Catering draait sinds de oprichting als een malle. Hoe? Door hard te werken, nuchter te denken en de klant op één zetten. Heel belangrijk: enthousiast personeel. Hij beschikt over 50 studenten die op oproepbasis voor hem werken. Personeelsschaarste kent hij niet. Sterker, is een wachtlijst…

Omdat zijn ouders twee jaar geleden zijn uitgekocht en de varkensstallen werden gesloopt, kon Thom een houten veldschuur in boerenstijl van zo’n 1000 vierkante meter op het erf van zijn ouders laten bouwen. De schuur bestaat onder meer uit een voorbereidingskeuken, spoelkeuken, koel- en vriescellen, opslagruimte en kantoor.

Zijn belangrijkste ondernemersles? Leg afspraken met klanten supergoed vast, anders krijg je gedoe.

Zijn belangrijkste ondernemersles? Leg afspraken met klanten supergoed vast, anders krijg je gedoe. En Thom wil geen gedoe. ,,Het gaat soms om heel veel geld.’’

Zijn bedrijf groeit op eigen kracht: geld lenen bij een bank is vooralsnog niet aan de orde. Thom verwacht dat hij dit jaar voor het eerst meer dan een miljoen euro omzet gaat draaien. Mooi, maar hij staart zich niet blind op geld. ,,Als ik veel salaris moet overmaken of de rekening aan de slager moet betalen, ben ik juist blij, want dat betekent dat we met z’n allen een goede maand hebben gedraaid. We doen het echt samen. Ik gun de slager omzet en de student een lekkere vakantie.’’

Thoms ambitie is langzaam blijven groeien. Hij staat op het punt een Amerikaanse Airstream Trailer te kopen. En ooit wil hij een vaste locatie in de vorm van een lunchroom of restaurant. Alles op zijn tijd.

Thom Hartgerink: ,,Als kind handelde ik al in hoofdtelefoons en voetbalshirts. Ik weet nog dat ik een kasboek van mijn vader kreeg, zodat ik alle financiën goed kon bijhouden.’’

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws voor ondernemers.

Ontvang dagelijks onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws