Nieuws Actueel

'Mannencosmetica is absoluut een groeimarkt'

Joris Stoof (40) uit Breda weet alles van mannencosmetica. In 2014 ging hij samen met zakenpartner Marc Bruinhof de markt op met het merk Buddy Tantino: veertien haar- en gezichtsverzorgingsproducten voor mannen.

Annelies Wijnen | Foto: Willem Paterik 29 oktober 2016

Joris Stoof Tantinomannencosmetica
Waarom mannencosmetica?

,,Na mijn studie marketing heb ik drie jaar in de confectie gewerkt, bij River Woods, waarvan mijn zakenpartner Marc destijds eigenaar was. Vervolgens heb ik tien jaar in het familiebedrijf Stoof gewerkt, waarvan het wereldwijde vervoer van confectiekleding een belangrijk onderdeel vormt. Toen kwam het punt dat ik zelfstandig iets wilde opzetten. Ik had geen ervaring met cosmetica, maar marketingtechnisch ligt het proces dicht bij confectie. Mannencosmetica is absoluut een groeimarkt. Vandaar de keuze."

Hebben mannen belangstelling voor cosmetica?

,,Absoluut. De voetbalwereld met bijvoorbeeld David Beckham heeft hierbij een belangrijke rol gespeeld. Het is niet meer 'gay' als een man zichzelf verzorgt. Voor ons begint het bij de kapper, als klanten tijdens een knipbeurt kennismaken met de producten van Buddy Tantino. We onderscheiden de groep vanaf 25 jaar, die bestaat uit mannen aan het begin van hun carrière. Voor hen is er het rode label. En dan heb je de groep vanaf 45 jaar, die bestaat uit mannen die wat meer gesetteld zijn. Voor hen hebben we het zwarte label ontwikkeld."

Wie is Buddy Tantino?

,,Buddy Tantino is een Italiaan, die in San Francisco een barbershop is begonnen. Wij willen die sfeer van de barbershop neerzetten. Er is veel tijd en geld gestopt in de ontwikkeling van onze producten. Ze moeten blijvers worden."

Waar zijn jullie producten te koop?

,,We doen alles via distributeurs. Natuurlijk moet je in je eigen land goed vertegenwoordigd zijn. Dan denken we in de eerste plaats aan kappers. Ook al klinkt onze naam internationaal, via de website zien mensen dat dit een Nederlands bedrijf is. Ondertussen liggen onze producten in dertien Europese landen. In Azië zijn we onder meer verkrijgbaar in Hongkong, China en Taiwan. Ik ben nu bezig met Florida, Brazilië, Chili en Mexico."

Hoeveel mensen werken bij jullie bedrijf?

,,We zijn met z'n tweeën. Marc heeft de algehele leiding over de bedrijven die we inhuren. Dan gaat het over warehousing, distributeurs, boekhouding, grafisch design, social media, pr-marketing. Dat zullen bij elkaar al gauw 70 à 80 man zijn. Ik houd mij alleen met marketing en verkoop bezig."

buddytantino.com

Gerelateerde artikelen:Make-up by Tatou: betaalbare cosmetica van hoge kwaliteit Van financiële hotshot naar eigen bedrijf in natuurlijke zeep Limiet op groei voor Skins Cosmetics door exclusiviteit