Actueel

Groeien met het groene goud: Cecile en Merel (27) verkochten 1 miljoen matcha lattes

Cecile Koeckhoven en Merel Habbé (beide 27) verkochten 1 miljoen matcha lattes. Foto: Yoisho Cecile Koeckhoven en Merel Habbé (beide 27) verkochten 1 miljoen matcha lattes. Foto: Yoisho
Cecile Koeckhoven en Merel Habbé (beide 27) verkochten 1 miljoen matcha lattes. Foto: Yoisho
Leestijd 5 minuten
Lees verder onder de advertentie

Cecile Koeckhoven (27) en Merel Habbé (27) zijn net terug van een korte vakantie in Zuid-Afrika. Na een intensief jaar namen ze even de tijd om op adem te komen en weer vriendinnen te zijn in plaats van compagnons. Maar ook om online content te maken voor Yoisho en vooruit te kijken naar wat er dit jaar op hun pad gaat komen met hun jonge bedrijf. „We hebben veel gebrainstormd over nieuwe projecten en doelen”, vertelt Cecile. „Hier in Nederland gaan we maar door en nemen we niet echt de tijd om met een helikopterview alles op een rijtje te zetten.”

Yoisho verwacht verdriedubbeling

Precies een jaar geleden, in februari 2024, gingen ze live met Yoisho. Onder deze naam verkopen ze het immens populaire Japanse groene theepoeder en verschillende accessoires om onder meer matcha latte – matcha thee met melk - te maken. De eerste maand was spannend, er kwamen bijna geen orders binnen. Daarna raakten de zaken in een stroomversnelling. Merel: „Binnen anderhalve week waren we ineens uitverkocht. Vanaf dat moment verdubbelden we elke maand onze omzet.”

Merel vervolgt: „Al met al hebben we in het eerste jaar denk ik een miljoen koppen matcha verkocht. Ik heb het berekend: dat zijn alle verkochte kilo’s aan b2b-partijen en orders aan consumenten.” Merel: „Als het zo doorgaat verdriedubbelen we dit jaar de omzet. Dat ligt aan alle projecten die we gaan aanpakken.”

Lees verder onder de advertentie

Amerikanen betalen rustig 25 euro aan verzendkosten voor Yoisho

Cecile Koeckhoven

Op dit moment levert Yoisho aan 120 zaken in Nederland, Frankrijk, Spanje en Portugal, waaronder Zara Home in Rotterdam en De Koffiesalon, dat vestigingen in Amsterdam en Schiphol heeft. Maandelijks worden zo’n 2.000 tot 3.000 orders van online klanten verzonden. Zelfs tot in Amerika weten ze Yoisho te vinden: „Wat heel bizar is, want zij betalen dan rustig 25 euro verzendkosten”, lacht Cecile.

Lees ook: Jonge Haagse zussen openen allereerste Matchabar van Nederland

Matcha is big business

Het succes op zich is niet verwonderlijk, matcha is momenteel big business. Op social media krijgt men niet genoeg van het Instagrammable drankje. En van de Randstad tot in de Achterhoek en ver daarbuiten is de intens groene thee een vaste waarde geworden op de kaart. Cecile: „De interesse verspreidt zich nu als een olievlek over Nederland. Afgelopen jaar was de aandacht voor matcha echt extreem.”

Lees verder onder de advertentie

Dat het duo eveneens eigenaar is van Habs & Louis, een full service-communicatiebureau, gespecialiseerd in onder andere branding en influencermarketing, is een belangrijk pluspunt. Cecile bedacht het logo, ontwerp en de verpakkingen, Merel bouwde de website. De eerste socialmediapubliciteit kregen ze via bij Habs & Louis aangesloten influencers. „In het begin hebben we veel producten aan hen opgestuurd en op een gegeven moment zijn we gaan werken met commissies.”, blikt Cecile terug.

Influencers hebben een grote invloed gehad op het succes van Yoisho

Merel Habbé

Merel: „Er zijn denk ik veel jonge bedrijven die dat heel spannend vinden, om producten op te sturen aan influencers zonder dat ze precies weten wat eruit komt. Wij weten hoe dit voor je kan werken en zien de waarde ervan in. Het helpt voor je credibility, je wordt eerder opgemerkt en serieus genomen. Influencers hebben een grote invloed gehad op het succes van Yoisho.” Zo gaven ze kortingscodes aan volgers, waardoor ze de verkoop goed konden tracken. „De eerste maanden kon dit zo zestig procent van de omzet zijn.” Tegenwoordig zet het bedrijf daarnaast in op advertenties op social media, kortingscodes op de site en e-mail flows, mails die gericht worden gestuurd naar potentiële klanten.

Persoonlijke b2b-benadering

Ook worden er veel samenwerkingen geïnitieerd met andere bedrijven. Ze leveren de matcha voor de bestsellerkoeken van Het Koekemannetje, hadden een collab met Parfumado, deden een matcha tasting bij members club Fosbury & Sons in Amsterdam of zoals deze week hostten ze een evenement met kledingmerk Nom. Merel: „Het product, de website, de community, de advertenties, events en influencermarketing: alles moet kloppen. Wij gaan echt voor 360º-marketing. Alleen richten op socials is echt te weinig.”

Lees verder onder de advertentie

Lees ook: Brexit, inflatie en importheffingen: zo gaan Double Dutch-zussen Raissa en Joyce er slim mee om

Cecile en Merel gaan zelf ook veel op pad, met transparante potjes – zodat het felgroene matchapoeder goed zichtbaar is - en ‘schattige’ visitekaartjes in hun tas. De persoonlijke b2b-benadering blijkt een essentieel aandeel in het succes. „Het werkt heel goed dat we zelf ergens binnenstappen en aan de praat raken met ondernemers”, vertelt Cecile. Zo ging het ook bij het hippe 48 Collagen Café in Parijs. Cecile liet er een sample achter, de eigenaren maakten er vervolgens virale reels mee op Instagram. „Een week later stuurden ze een dm: of ze een kilo konden bestellen.” Ze zijn echte hosselaars, zegt partner Merel. „Op eerdere werkplekken bluften we ons al overal doorheen. En ook nu fixen we het altijd.”

Matcha is net als wijn, er zijn zoveel verschillende smaken

Merel Habbé

Een ander niet onbelangrijk element van het succes is het product. Het duo, zelf al jaren liefhebber van matcha, koos na verschillende proefsessies voor een toegankelijke smaak. Een belangrijke voorwaarde was dat Yoisho een breed publiek moest trekken. Merel: „Matcha is net als wijn, er zijn zoveel verschillende smaken. Onze keuze is erg umami. Niet te grassig, bitter of aards, zoals je ze ook weleens tegenkomt.”

Lees verder onder de advertentie

Pop-up Yoisho Café

Hoewel de gedreven ondernemers al veel kennis en ervaring hebben, zoeken ze regelmatig hulp in hun netwerk. Een Spaanse vriend, eigenaar van modemerk Feners, fungeerde als business coach op het vlak van e-commerce. Merel: „Wekelijks hadden we meetings met hem over hoe we konden opschalen en wat ervoor nodig is om targets te behalen. Van hem leerden we ook dat je als oprichter sommige zaken zo snel mogelijk moet uitbesteden. Zoals het uitleveren, we waren soms dagen orders aan het inpakken. Dat kost superveel tijd.”

Tijd die ze beter kunnen besteden aan tal van activiteiten die op de planning staan bijvoorbeeld. Er zijn plannen voor een pop-up Yoisho café in Amsterdam – hopelijk dit voorjaar -, meer (internationale) verkooppunten, samenwerkingen en evenementen. Daar bovenop wordt het assortiment uitgebreid met zes nieuwe producten, waarvan de eerste – matcha chocolade – nu wordt getest. Cecile: „We willen blijven ontwikkelen en innoveren. Vooral social media gaat zo snel. Trends zijn al gauw niet meer cool. Daar moet je bovenop blijven zitten. Dat is volgens ons de kern van een succesvolle onderneming, om te blijven aanpakken.”

Lees ook: Horecaondernemer Iris (35) heeft 6 zaken: ‘Er wordt me heel vaak gevraagd hoe ik het allemaal doe’

Lees verder onder de advertentie