Actueel

Michelinsterren voor álle ondernemers: verdient dan jouw bedrijf een ster?

 
Beeld: Shutterstock Afbeelding: Shutterstock
Afbeelding: Shutterstock
 
Leestijd 4 minuten

Met een Michelinster zetten restaurants zich duidelijk op de kaart. Zo'n ster (of meerdere) levert naamsbekendheid, meer klanten en hogere verwachtingen op. Stel dat ondernemers zonder restaurant ook sterren konden verdienen, zou jouw bedrijf er dan voor een in aanmerking komen?

Lees verder onder de advertentie

Juri Hoedemakers - Drs. Hofnar

Bewaker van de werkelijkheid & uitdager van de status quo

Juri Hoedemakers (35) is op de Erasmus Universiteit aan het promoveren op de (comeback van de) hofnar. Hij heeft er de scriptieprijs gewonnen over de waarde van de hofnar in moderne organisaties, wat resulteerde in het boek Gezocht: Hofnar. Dat bereikte plek 3 in de top 100 en werd in 2022 genomineerd als Managementboek van het Jaar.

Juri geeft regelmatig lezingen bij bedrijven en andere organisaties, is veelgevraagd gastspreker op (digitale) evenementen. In de functie van hofnar is hij aangesteld bij AFAS Software, Monta, i4talent en Archipel Zorggroep. Vorig jaar startte hij het Het NarrenGilde, gericht op het opleiden en plaatsen van hofnarren/profnarren door heel Nederland. Zijn missie: de comeback van de aloude hofnar als instituut in de maatschappij.

Lees ook: dit is het overzicht van alle Michelinsterren-restaurants in Nederland

De geschiedenis van de Michelinster

In 1990 begon de Franse bandenfabrikant Michelin, bekend van hun mascotte die lijkt op een wit spook met vetrollen, met het uitgeven van gratis gidsen voor chauffeurs. In deze gidsen werden de chauffeurs gewezen op restaurants, hotels, benzinestations, garages en toiletten. Een heerlijke gids en-route dus.

Lees verder onder de advertentie

In 1926 verscheen de eerste gids die als basis diende van hoe we het principe nu kennen. In die gids verschenen voor het eerst restaurants die één ster kregen. Enkele jaren later werden daar de tweede en derde ster aan toegevoegd. Pas vanaf 1957 bevat de gids, behalve veel Franse en Belgische restaurants, ook Nederlandse eetgelegenheden en sinds 2007 brengt Michelin een aparte editie uit voor de Nederlandse sterrenrestaurant

Hoe gaat dat dan?

Anonieme inspecteurs brengen bezoeken, gaan in beraad en beslissen of een restaurant in aanmerking komt voor een ster, en indien dat zo is, hoeveel sterren deze ontvangt.

  • * één ster staat voor een ‘hele goede keuken in zijn categorie’

  • ** twee sterren betekent een ‘verfijnde keuken, een omweg waard’

  • *** drie sterren staat voor een ‘voortreffelijke keuken, dit restaurant is de reis waard’

Lees verder onder de advertentie

Criteria

Maar hoe worden die restaurants dan beoordeeld? Welnu, dat gaan aan de hand van vijf criteria:

  1. De kwaliteit van de geserveerde producten.

  2. De persoonlijkheid van de keuken.

  3. De beheersing van kooktechnieken en smaken.

  4. De prijs-kwaliteitverhouding.

  5. De consistentie.

Maar zo kunnen we ondernemers zonder restaurant toch ook beoordelen?

Lees verder onder de advertentie

Michelinsterren - De Ondernemers Editie

Hoe leuk zou het zijn als we ondernemingen die geen restaurant zijn ook gaan beoordelen op basis van deze criteria? Dat is toch super? Stel, je hebt een adviesbureau met in totaal vijf personeelsleden en we gaan de criteria eens langs.

1 De kwaliteit van de geleverde diensten

Hier moet je natuurlijk eerlijk in zijn, dus de beste manier om hier achter te komen is het te vragen aan je klanten. Dat kan heel makkelijk door een (anonieme) enquête uit te sturen of telefonische interviews af te (laten) nemen met je klanten.

Lees verder onder de advertentie

2 De persoonlijkheid van de keuken

Laat jullie alle vijf een persoonlijkheidstest afnemen. Dit kun je al naar gelang nog uitbreiden met inzicht in je drijfveren en eventueel alle kleuren aanpakken die er bestaan.

3 De beheersing van kooktechnieken en smaken

Lees verder onder de advertentie

Dit kun je laten beoordelen door iemand van een ander adviesbureau, maar je kunt elkaar ook beoordelen. Vaak zien we van elkaar niet hoe we ons werk doen en het is heel verhelderend om eens met elkaar mee te lopen. Dat is het nuttige met het aangename vergelijk.

4 De prijs-kwaliteitverhouding

Benchmarkonderzoek wordt hier dan altijd als eerste geroepen. Dat hoeft in mijn ogen niet gelijk hoor. Je kunt ook hier prima een interne discussie over openen en/of je klanten vragen wat zij vinden van jullie prijs-kwaliteitverhouding. Laat ze uiteraard wel uitleg geven, anders is het natuurlijk heel makkelijk om te zeggen dat jullie te duur zijn, punt.

Lees verder onder de advertentie

Lees ook: Hoe krijg je een Michelinster? Hoofdinspecteur Werner Loens legt uit

5 De consistentie

Bij dit soort woorden is het altijd belangrijk eerst te checken wat dit woord nu precies inhoudt: wat is consistentie? Het lemma van Van Dale gaat is als volgt:

Lees verder onder de advertentie

con·sis·tent (bijvoeglijk naamwoord) samenhangend, hecht: een consistent betoog.

In dit geval zou dat dus gaan over de vragen: Bestaat er een duidelijke samenhang tussen alles wat jullie doen? En is er één lijn te ontdekken in jullie aanpak of doen jullie alle vijf compleet andere dingen? Dat is best leuk om je bedrijf zou te ranken toch? En? Hoeveel sterren heb je?

Lees ook: dit restaurant won in één keer een Michelinster én groene ster

Lees verder onder de advertentie

Mocht je het leuk vinden om dit beoordelingsformulier van Michelinsterren Ondernemers te ontvangen in een template met bijbehorende vragen en scoring erachter, mail mij dan op juri@drshofnar.nl.