Nieuws Mode

Fashion-droom Ellen Wynia (51) blijkt schot in de roos

Tijdens haar carrière in het vastgoed kreeg Ellen Wynia last van het 'fashion-kriebeltje'. Nu is ze de trotse eigenaar van twee kledingmerken. Dat schrijft AD Rotterdams Dagblad.

Jasper Monster | Foto: Frank de Roo 13 maart 2018

Ellenwynia frankderoo

'Als Feyenoord iets wint, ben ik nog steeds wel een klein beetje zenuwachtig. Maar ook dat is tot nu toe elke keer goed gegaan. Ik ben heel blij met deze plek.' De voorzichtige zenuwen van Ellen Wynia (51) zijn te begrijpen. Vanaf de eerste verdieping van het pand waar Wynia de kleding voor 'de ambitieuze man en vrouw' verkoopt, kijk je tussen de Italiaanse maatpakken door recht op de fontein die afgelopen mei nog rood en wit kleurde. ,,Het Hofplein is fantastisch. Van de snerttram tot aan politieachtervolgingen, er gebeurt altijd wel wat. Tegelijkertijd zit ik hier ook midden tussen mijn klanten."

Droom

De carrière van Wynia in de modebranche begint zo'n drieënhalf jaar geleden. Als ervaren rot in de vastgoedwereld lijkt een eigen kledingmerk een droom te worden die nooit zal uitkomen. ,,Heel lang geleden heb ik in de mode gewerkt, alleen ik zat al zo lang in het vastgoed dat ik dacht: dit blijft het. Maar ergens zat er nog een fashion-kriebeltje en dat ging maar niet weg."

Toen er een collega bij haar kwam met het verzoek een pand in Hillegersberg te zoeken waar maatkleding voor mannen verkocht zou kunnen worden, veranderde het kriebeltje in hardnekkige jeuk. ,,Ik zou alleen helpen met zoeken en een blik werpen op het huurcontract. De gesprekken verliepen zo fijn, dat ik het vastgoed vaarwel heb gezegd en de winkel zelf ben gaan runnen."

Met succes. De mannenkleding bleek een schot in de roos, hoewel het idee verre van uniek was. ,,Het op maat maken van zakelijke kleding voor mannen is natuurlijk niets nieuws. Waarom het dan toch zo goed ging? Twee redenen denk ik. Ten eerste het Italiaanse atelier waar ik mee werk. Daarnaast mijn netwerk en toch ook het feit dat ik een vrouw ben. Dat zie je toch niet vaak, een vrouw die maatkleding voor mannen verkoopt." Met het succes van de maatkleding voor heren was de honger van Wynia nog niet gestild. Een jaar later volgde NAN. Colberts, pakken, 'zakelijke rokken' en pantalons voor de vrouw. ,,Eigenlijk ook weer toevallig. Via-via kwam ik in contact met de eigenaresse. We gingen in gesprek over een samenwerking, maar uiteindelijk heb ik het hele merk overgenomen. Dat heeft wel voor slapeloze nachten gezorgd, maar het gaat heel goed." Sinds september zitten beide merken in een pand. NAN beneden, NANUOMO op de eerste verdieping.

Strategie

,,Het idee achter beide concepten in een pand is dat je zowel de zakelijke man als vrouw kunt bedienen. Als de vrouw beneden aan het shoppen is, kan de man naar boven. Dat is wel uniek." Het uitbouwen van de twee merken is in de toekomst het voornaamste doel. Wynia heeft voor beide merken een duidelijke strategie voor ogen. ,,Voor de mannen wordt de kleding hier op maat gemaakt, dus is de focus voornamelijk regionaal omdat ze naar de winkel moeten komen. NAN heeft ook een uitgebreide webshop en die wil ik nog verder ontwikkelen. Er moeten nog heel veel stappen gemaakt worden, dus wakker en scherp blijven en de kansen pakken, dat is het belangrijkst."

Toch durft Wynia stiekem al wel te dromen. ,,Koningin Máxima in iets van NAN, hoe gaaf zou dat zijn?"

Het idee achter beide concepten in een pand is dat je zowel de zakelijke man als vrouw kunt bedienen

Ellen Wynia