Een paar weken geleden dook op het Europaplein in het Wijchense winkelhart plots de naam ‘Kippie’ op. De keten die – zoals de naam doet vermoeden – is gespecialiseerd in alles van de kip. Op brood, als gehaktbal, bij je thuisbezorgd.
Alles aan de winkel oogt af. De balie staat, de voorgevel is al in kenmerkend gele huisstijl gestileerd. Alleen de kip in de vitrines mist nog. Zo lijkt het, althans.
Kippie is nog lang niet klaar
Want wie richting de deur loopt, ziet op de ruit een poster hangen. ‘Wij zijn op zoek naar een franchisenemer en winkelmedewerkers’, staat erop te lezen. En dat terwijl de winkel op een schroef her en der na, af is.
Gek? Nee hoor, zegt Sanne Hofman tegen dagblad De Gelderlander. Zij is franchisemanager van Krijgsman Retail Services, het bedrijf achter de keten. ,,Wanneer wij erg overtuigd zijn van een locatie, in dit geval Wijchen, wachten we niet op personeel en maken we de winkel al klaar. Er moet nog wel wat gebeuren hoor, maar dat is klein.”
Lees ook: Geen rijen meer bij de bar dankzij deze bierautomaat
Hofman bevestigt ook dat er nog geen personeel is. ,,We zijn met een paar mensen in gesprek om franchisenemer te worden. Maar nadat we iemand aannemen, loopt diegene nog stage bij een ander filiaal van Kippie om goed voorbereid in Wijchen te beginnen.”
Pas nadat de franchisenemer is gevonden, gaat Kippie personeel aannemen. Hofman hoopt dat dit tegen het begin van de zomer is afgerond. Dan kan de zaak open.
Ik denk dat ze niet durven toe te geven dat ze hebben liggen slapen
Paul Moers Retaildeskundige
‘Toppunt van mismanagement’
Tot die tijd zullen Wijchenaren dus nog tegen een gesloten deur aankijken. Retaildeskundige Paul Moers snapt daar helemaal niets van. Hij noemt de werkwijze van Kippie ‘werkelijk onbegrijpelijk’ en ‘het toppunt van mismanagement’.
,,Vroeger kon je dit misschien doen, maar tegenwoordig is het erg risicovol. Het is moeilijk om genoeg personeel te vinden en die mensen moet je ook nog trainen. Je moet vooruit plannen, je personeel inwerken. Voordat je de winkel klaar hebt.”
Moers noemt de lezing van Kippie, over vertrouwen in de locatie, twijfelachtig. ,,Ik denk dat ze niet durven toe te geven dat ze hebben liggen slapen. Ondertussen betalen ze gewoon huur. Ieder zichzelf respecterend bedrijf let op de kosten. Ik vind dit amateurisme dat niet past bij zo’n grote keten.”