Nieuws Actueel
Tijd voor nieuwbouw ondanks kantorenleegstand
Alarm! Er zijn te weinig kantoren. Te weinig goede in elk geval. Er staat een hoop leeg, maar dat zijn kansloze gevallen. Dat schrijft het AD. ,,Een auto van 15 jaar oud raakt ook uit de tijd.''

Er was een tijd, niet eens heel lang geleden, dat van het woord 'zichtlocatie' een extreem wervende werking uitging. Het was een nogal eufemistische term voor een betonnen kantoorkolos langs een snelweg, gesitueerd tussen andere kantoorkolossen.
,,Ik heb me altijd afgevraagd waarom bedrijven in hemelsnaam op zo'n plek zouden willen zitten", zegt Jeroen Niemans van kennisinstituut Platform31. ,,Het is iets van een andere tijd. Dertig jaar geleden vonden bedrijven het belangrijk om langs de snelweg te zitten, nu willen ze een kantoor bij een station."
De zichtlocaties plukken er de zure vruchten van. In plaatsen als Rijswijk, Best, Almere en Capelle aan den IJssel staan jaren 80 en 90-kantoorparken in al hun lelijkheid te blinken in de zon, wachtend op een nieuwe huurder die nooit komt. De lege parken leiden al jaren tot enorme leegstandspercentages.
OngeschiktDat de Nederlandse Vereniging van Makelaars (NVM) gisteren met het bericht kwam dat in de Randstad dringend behoefte is aan nieuwe kantoorruimte, heeft dan ook weinig te maken met een gebrek aan vierkante meters. Het is vooral een gebrek aan 'geschikte' vierkante meters dat de markt parten speelt.
De leegstaande kantoren hebben - naast hun ligging - twee grote nadelen, zegt Liesbeth Kramer van de NVM. ,,Ze zijn niet state of the art en voldoen niet aan de huidige duurzaamheidsstandaarden. Het kost veel om ze zodanig om te bouwen dat ze daar wel aan voldoen. Het moet natuurlijk de moeite waard zijn. Sommige panden zijn gewoon niet meer geschikt. Je rijdt liever in een nieuwe Tesla dan in een 15 jaar oude auto."
De conclusie is hard: een deel van de kantoren is ten dode opgeschreven, en de leegstandscijfers geven dus eigenlijk een vertekend beeld. Een veelzeggende statistiek: DTZ Zadelhoff schaalt van het leegstaande aanbod slechts 16 procent in als 'kansrijk'. Van ruim acht op de tien kantoren is het maar de vraag of er ooit een bedrijf in komt.
StudentWat moet daarmee gebeuren? Volgens Niemans (Platform31) is herbestemming een minder logische oplossing dan vaak wordt gesuggereerd. ,,Je kunt er wel studentenwoningen van willen maken, maar welke student wil langs de snelweg in Capelle aan den IJssel wonen?"
Volgens Niemans is sloop in sommige gevallen een meer voor de hand liggende oplossing. Er zou een soort fonds moeten komen, waaruit de eigenaren van verouderde kantoorpanden een vergoeding ontvangen als ze akkoord gaan met sloop. Waar het geld vandaan moet komen? ,,Onder meer van de bouwers die nu graag nieuwe kantoren willen neerzetten. Zij hebben destijds ook geprofiteerd van al die kantoren die langs de snelweg zijn neergezet."
Gerelateerde artikelen: