Nieuws Actueel
Ondernemende tulpenkoning runt toonaangevend bedrijf
De tulpenkwekerij en -handelsbedrijf van de 45-jarige Joost Wesselman behoort tot de top 100 van de meest toonaangevende glastuinbouwbedrijven van Nederland. De directeur is verzot op de oer-Hollandse tulp. Onlangs werd hij ondernemer van het jaar in Kaag en Braassem.

'Tulpen, tulpen en nog eens tulpen' staat er op de website Tulpen.nl. Wesselman is de drijvende kracht achter deze franchise-organisatie van tulpenbroeiers die samen meer dan 100 miljoen tulpen produceren en werk bieden aan honderden mensen. Tegelijkertijd stimuleert de organisatie bij de consument de liefde voor de tulp, schrijft het AD.
TuinbouwbedrijfEen passie die Wesselman zelf al op jonge leeftijd ontwikkelde, al was het aanvankelijk niet alleen de tulp waarmee zijn bedrijf zich bezighield. 23 jaar was hij toen zijn vader, een kweker aan het Zuideinde in Roelofarendsveen, overleed. Joost werkte toen twee jaar in Miami bij een bloemenhandelsbedrijf en was verliefd geworden op de Peruaanse Silvia. Hij werd naar huis geroepen en voelde zich verplicht het verouderde tuinbouwbedrijf te runnen samen met zijn twee zusjes. "Het was een gemengd bedrijf van anjers, brodea's en tulpen, met vier man personeel. Het tulpenseizoen stond voor de deur. Wat moesten we? De bollen waren al geleverd. Daarna kwamen de brodea's, die ook al aangekocht waren,'' zegt hij.
TeeltplanZijn vader had juist twee buurbedrijfjes gekocht, waarvoor er nog geen teeltplan was. Silvia bleef nog twee jaar in Miami, maar besloot toen ook naar Roelofarendsveen te komen. "Al dat heen en weer reizen werden we zat. We betrokken het huis van mijn vader.''
Stap voor stap gegroeidToen Wesselman de kans kreeg om op de plek van het bedrijf een villaparkje te bouwen, kon hij een groot kassencomplex aan de Floraweg kopen. "Stapje voor stapje zijn we gegroeid,'' vertelt hij.
OndernemersprijsNu behoren zijn tulpenkwekerij en -handelsbedrijf tot de top 100 van de meest toonaangevende glastuinbouwbedrijven van Nederland. Daarnaast is hij bestuurslid van Tulpen Promotie Nederland, een organisatie die originele initiatieven ontwikkelt om de tulp onder de aandacht te brengen. Ook helpt hij anderen initiatieven te ontplooien, zoals zorgkwekerij Buurman Toon. Het leverde Wesselman de ondernemersprijs op.
"Ik vind het leuk om te ondernemen en de tulp vind ik de vrolijkste bloem die er is. Ik geef verantwoordelijkheid aan mensen die dingen beter kunnen dan ikzelf en ik geniet ervan als het goed gaat.''