Nieuws Actueel

Pakketbezorgers steeds flexibeler

Pakketbezorgers worden creatiever en flexibeler. DPD, nummer drie na PostNL en DHL, bezorgt voortaan ook achter de schutting, bij een muur of in de tuin, zo meldt het AD.

David Bremmer | Foto: ANP 27 december 2016

Pakketbezorging flexibel

Volgens DPD vragen klanten om nieuwe manieren en plaatsen van bezorging. ,,Klanten willen dat, als bezorger spelen we in op die wens", zegt marketingdirecteur Pieter Smits. ,,Vandaar dat onze chauffeurs pakjes op duidelijk verzoek van consumenten ook op openbare plekken neerzetten. Denk aan achter de schutting. Bij bestellingen zonder hoge waarde kiezen steeds meer mensen daarvoor." En daar blijft het niet bij: binnenkort kan ook een foto worden geupload met de gewenste plaats van aflevering. ,,De chauffeur krijgt dat door op zijn tablet of smartphone."

Ontvanger centraal

Door de ontvanger centraal te stellen denkt DPD - dat onder meer bestellingen van het Duitse Amazon en internationale dierenwinkel Zoo+ aflevert - marktaandeel af te snoepen van DHL en PostNL, met 70 procent de absolute alleenheerser in Nederland. ,,Steeds meer webshops laten klanten zelf kiezen wie hun bestelling aflevert: bijvoorbeeld DHL of wij", aldus Smits. ,,Wij zeggen tegen webshops: geef ons een kans. Uit onderzoek blijkt dat als de bezorging soepel verloopt negen op de tien mensen een herhaalaankoop overwegen."

Predict service

Om bezorging nóg aangenamer te maken is afgelopen week een nieuwe service gelanceerd: met 'predict service' kan de ontvanger de aflevering van zijn bestelling nog tot het bezorgtijdstip wijzigen. ,,Stel dat de aflevering tussen 11 en 12 staat gepland, maar dat niet uitkomt, dan valt de aflevering tot vlak voor elven te wijzigen", stelt Smits. ,,De chauffeur krijgt dat live door." De klant ontvangt vervolgens een nieuw voorstel . ,,Komt dat niet uit, dan kan worden gekozen voor een ander adres of het dichtstbijzijnde pakketjespunt."

Uitbreiding

DPD, gevestigd in Best, is al sinds 1993 actief in ons land en in die tijd uitgegroeid tot de nummer drie bezorger. In Europa is het zelfs de nummer twee. Dagelijks bezorgt het zo'n 3 miljoen pakketjes, vooral over de weg. Eigenaar is het Franse GeoPost, met een jaaromzet van bijna 6 miljard euro. Ondanks de sterke groei is DPD nog relatief onbekend. Komende jaren hoopt DPD zijn positie verder uit te bouwen. Momenteel wordt gebouwd aan een nieuw hoofdkantoor in Best. De afgelopen twee jaar is voor liefst 80 miljoen euro geïnvesteerd in uitbreiding van het aantal bezorgbusjes en ophaalpunten. Momenteel telt het wagenpark van DPD 1.600 voertuigen, waaronder een kleine 500 busjes en 50 elektrische wagens. Inmiddels zijn er 1.600 ophaalpunten tegen de 900 van twee jaar geleden.

Gerelateerde artikelen Raas Koeriers: pakketbezorging door fietsliefhebbers Trunkrs: Pakketbezorging door particulieren