ActueelRetail

Cijfers NielsenIQ: Albert Heijn blijft de grootste, Jumbo iets minder jumbo

Albert Heijn groeide vorig jaar met bijna 100 winkels naar 1.154 filialen. Foto: Albert Heijn
Leestijd 1 minuut
Lees verder onder de advertentie

AH groeide vorig jaar met bijna 100 winkels naar 1.154 filialen en een marktaandeel van 37 procent. Jumbo telde eind 2022 zes winkels minder dan een jaar eerder. Het marktaandeel daalde naar 21,5 procent.

De supermarkten in Nederland behaalden vorig jaar een gezamenlijke omzet van 46,3 miljard euro. Dat is 3 procent meer dan een jaar eerder, wat neerkomt op een verschil van 1,35 miljard euro, meldt NU.nl.

Omdat de boodschappen flink duurder zijn geworden, grijpen we vaker naar het eigen merk van de supermarkt. Dat is een trendbreuk met eerder jaren

NielsenIQ

Minder door supermarkt verkocht: hogere omzet vooral te danken aan hogere prijzen

De hogere omzet is vooral te danken aan hogere prijzen, want consumenten kochten juist minder. ,,De prijzen waren in december gemiddeld 17,3 procent hoger dan een jaar eerder", licht NielsenIQ toe.

Lees verder onder de advertentie

Omdat de boodschappen flink duurder zijn geworden, grijpen we vaker naar het eigen merk van de supermarkt. ,,Dat is een trendbreuk met eerder jaren." Ook was er een andere trendbreuk: het doen van online boodschappen groeit niet meer.

Aandeel online boodschappen bleef steken op 5,2 procent van het totaal

,,Dat groeide de afgelopen jaren steeds, maar in 2022 bleef het aandeel gelijk met het jaar ervoor", meldt NielsenIQ. Het aandeel online boodschappen bleef steken op 5,2 procent van het totaal.

Lees ook: Eerste ‘circulaire Albert Heijn van Nederland’ wordt anderhalf keer groter

Lees verder onder de advertentie