How-to Retail

Expert retail- en shoppermarketing Kim Tchai: 'Ga op zoek naar je roots'

Ga op zoek naar je roots. Het is hét advies dat Kim Tchai retailers geeft in een tijd dat consumenten niet meer vanzelfsprekend naar een fysieke winkel komen. ,,Aanraken, zien, proeven - de winkelvloer is de plek waar je alle zintuigen kunt prikkelen, dat heb je voor op online shoppen."

Irene de Vette 22 november 2019

Kim Tchai Rotterdam

Kim Tchai is ceo van Tchai International, het succesvolle familiebedrijf dat gespecialiseerd is in retail- en shopper marketing.

Het familiebedrijf Tchai International uit Ridderkerk begon bijna 60 jaar geleden met het maken van winkeldisplays. Door zich met het veranderende winkellandschap mee te transformeren, houdt Kim Tchai als de derde generatie haar bedrijf relevant en laat ze het zelfs groeien. Die aanpak leverde haar onlangs de Rotterdamse Ondernemersprijs op.

Grote merken als Nike, Samsung en iittala lieten al jaren hun displays en interieurs bij Tchai maken, maar waren ook zoekende om het publiek weer de winkel in te trekken. Tchai schoot te hulp. ,,We zijn onze vaste klanten meer gaan lezen. Wat zijn de behoeften van een merk? Voor Samsung zijn die uiteraard anders dan voor Hema. Wij blijven productiewerk verzorgen, maar zitten nu eerder bij de klant aan tafel om concepten te creëren,” vertelt Tchai.

Ga op zoek naar je roots

,,Waarom ben je een bedrijf begonnen? Wat maakt je bijzonder? Waarom doe je de dingen die je doet? Focus op die identiteit en vergroot hem uit. Neem bijvoorbeeld Simon Lévelt. De winkels werden met de jaren minder overzichtelijk door een groeiend assortiment. Daarom hebben we in het nieuwe retailconcept meer de nadruk gelegd op de core business: kwaliteitskoffie- en thee. De winkels krijgen nu een duidelijke scheiding tussen koffie en thee, en proeven staat centraal, met proeftafels letterlijk midden in de zaak.”

"Of je het omnichannel of een 360-degree shopping experience noemt: uiteindelijk moet de merkbeleving van oriëntatie tot aankoop kloppen."

Kim Tchai

Integreer offline met online

De eigen identiteit moet zowel offline, als online duidelijk naar voren komen. ,,Wij zorgen voor de verbinding met merk en consument op de fysieke plek. Maar om dat goed te kunnen doen, moeten we ook iets van de digitale plek vinden. Of je het omnichannel of een 360-degree shopping experience noemt: uiteindelijk moet de merkbeleving van oriëntatie tot aankoop kloppen. Consumenten, vooral millennials, willen dat merken authentiek zijn. Als er ergens mismatches zijn, geloven ze je niet meer.”

Prikkel alle zintuigen

Tchai realiseerde onlangs de eerste winkel van Productpine in Amsterdam. ,,Een heel nieuw concept met technologische gadgets die je allemaal ter plekke kunt uittesten. Normaal zijn die alleen maar online te zien. Aanraken, zien, proeven - de winkelvloer is de plek waar je alle zintuigen kunt prikkelen, dat heb je voor op online shoppen. Doe dat dan ook zoveel mogelijk. Skins Cosmetics in Rotterdam ziet er prachtig uit, het ruikt lekker, je wordt geweldig geholpen en je kunt alles testen en proberen.”

Creëer een sterke mix

Skins heeft ook een spa in huis, waar klanten allerlei beautybehandelingen kunnen krijgen.

,,Ik geloof erg in die mix van functies. Het kan zo eenvoudig zijn als een goede kop koffie die je in de winkel kunt bestellen. Ook buiten de eigen zaak maakt een mix van functies een winkelgebied aantrekkelijker. Voor iittala bouwden we vorig jaar de Flagship Store in Amos Rex in Helsinki, een nieuw centrum waar winkels, restaurants, een bioscoop en een museum samenkomen. Het is een unieke plek waar veel publiek op af komt."

,,Meerdere winkels bij elkaar versterken elkaar ook alleen maar. Te vaak zien winkeliers elkaar vooral als concurrentie. De jonge generatie staat daar anders in, zij denken: hoe ben ik anders dan mijn buurman en hoe kunnen we elkaar versterken? Kunnen we samen evenementen organiseren?”

Blijf verrassen

Een experience bieden is niet alleen voorbehouden aan grote merken met grote budgetten.

,,Neem een kledingzaak als Funkie House in Rotterdam. We hebben bestaande meubels geüpdatet en meer met kleur gedaan voor een look van nu. In Nederland durven we vaak weinig, maar met kleur kun je echt een statement maken. Maak een muur goud of verf het plafond blauw. Blijf ook verrassen met aankleding, planten of hoe je dingen neerzet. Steeds wil een klant iets nieuws ontdekken, maar dat kun je ook al bereiken door oude spullen op een nieuwe plek te hangen. Bedenk wel steeds: past het bij mij?”