Twee maanden na het opstarten van hun bedrijf, Horeca Sfeermakers, kregen Rotterdammers Nina van Rietschoten (26) en Maurits Leeflang (31) een wel heel bijzonder verzoek binnen. Of ze een ontwerp wilden maken voor een nieuw restaurant in Toronto, Canada. Zonder enige richtlijnen moesten ze aan de slag. Ze kregen niet te horen wat de wensen waren van de opdrachtgever, enkel een plattegrond. En de naam van de opdrachtgever: Drake. Samen met zijn goede vriend, de Nederlander Sabah Nissan, begint de wereldster een restaurantketen. De eerste vestiging openen ze in Toronto.
Leeflang verslikte zich toen hij die naam hoorde en kon even niet reageren. ,,Drake, ken je die? Die popster weet je wel?" klonk het aan de andere kant van de lijn. En of Leeflang die kende. Hij had twee keer bij een concert van de ster gestaan toen Drake niet kwam opdagen.
Lees ook: Waarom crowdfunding steeds belangrijker wordt bij de financiering van nieuwe horeca
De twee hadden niet lang de tijd om het tot zich door te laten dringen. ,,We gingen aan de slag en hebben er keihard aan gewerkt", vertelt Van Rietschoten. ,,Meestal spreken we met een klant over wat hij wil, maar nu hadden we niks. We kennen natuurlijk de muziek en het imago van Drake dus we hebben een interieur gemaakt waarvan wij dachten dat het bij hem zou passen."
Dat presenteerden ze aan Nissan, vastgoed- en horecamagnaat. De man die de veelbesproken bar mitswa voor zijn zoon in het Amstel Hotel gaf waar sterren als Jamie Foxx en Drake aantraden. ,,Daar ontstond het idee van Drake en Sabah om een keten van restaurants te starten. Sabah wilde daarvoor Nederlandse aannemers, bouwers en ontwerpers naar Canada halen."
Knikkende knieën
Het bedrijf Kroeze Interieur uit Oldenzaal tipte de zakenman over de Rotterdammers. Nissan was zo enthousiast toen hij zag wat ze ervan hadden gemaakt, dat hij ze meteen naar Toronto vloog. ,,We geloofden het pas toen we in het vliegtuig zaten. Het was gewoon bizar", vertelt Van Rietschoten. ,,Ik woon in een piepklein huisje op de Oostzeedijk in Rotterdam en daar reden we dan in een auto met privéchauffeur."
Met knikkende knieën presenteerden ze hun ontwerp. Drake was niet aanwezig, maar werd wel op de hoogte gehouden via FaceTime. ,,Eerst werd er nog niet zo enthousiast gereageerd en vroeg iedereen zich vooral af wat we kwamen doen. Er was namelijk al een ontwerper", zegt de Rotterdamse. Maar toen Drakes team zag wat deze Hollanders ervan hadden gebrouwen, was iedereen om.
Ontwerp
Veel over hun ontwerp kunnen Van Rietschoten en Leeflang niet vertellen. Dat moet geheim blijven tot aan de opening. ,,Maar denk aan veel luxe, over de top, marmer, goud, fluweel, messing", somt Leeflang op. ,,Wat je je kunt voorstellen bij Drake. Maar dan vernieuwend en met ons eigen sausje eroverheen", vult Van Rietschoten aan. ,,Het is sexy.''
Restaurant
Pick 6ix wordt een restaurant met vipgedeeltes waar wereldsterren hun eigen feestje kunnen bouwen. Het is de bedoeling dat er restaurants over de hele wereld volgen. In november is de opening. Dan hopen de ontwerpers Drake eindelijk te ontmoeten.
Volgende maand vliegen ze nog een keer heen en weer om de verlichting uit te kiezen. Van Rietschoten: ,,Het is onvoorstelbaar als je je bedenkt hoeveel mensen Drake inspireert, dat wij blijkbaar iets hebben gemaakt wat hem inspireert."
Het is vernieuwend en er zit ons ons eigen sausje overheen.
Maurits Leeflang, Horeca Sfeermakers